۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
مشکل اصلی رمزارزها و فارکس نیست...
یادداشت روزنامه نگار؛

مشکل اصلی رمزارزها و فارکس نیست...

برخی از کارشناسان علت ریزش بازار سرمایه را کوچ مردم به بازارهای مالی جهانی می دانند اما علت چیز دیگری است.

وحید بلالی؛ بازار: این روزها بحث بر فعالیت در رمزارزها و بازارهایی همچون فارکس بسیار قوت گرفته است. در این یادداشت قصد دارم درباره فعالیت در رمزارزها و فارکس توضیح مختصری ارائه کنم.

۱. اول اینکه فعالیت در بازار فارکس و فعالیت در بازار رمزارزها بسیار متفاوت است، در بازار فارکسی که در ایران رایج است شما صاحب سهام نمی شوید و تنها می توانید از افت و خیز بازار نوسان گرفته و یا ضرر کنید، اما در رمزارزها با داشتن کیف پول الکترونیک و یک رمز که مختص شما است ، شما می توانید صاحب بخشی از یک رمز ارز در جهان بشوید.

۲. بازار فارکس در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت قانونی فعال است و ارزش ارزهای اصلی دنیا همچون پوند، دلار و پوند در این بازار تعیین می شود. پرچمدار ارزهای این بازار دلار آمریکا بوده و این ارز می تواند سمت و جهت بازار را مشخص کند. بحث بر فعالیت قانونی کارگزاری های خارجی در کیش و قشم هم مدتی داغ شده و احتمال دارد این بازار در آینده و بعد از رفع تحریم ها و برقراری روابط با غرب و شرق به صورت قانونی آغاز شود. به نظرم اگر دولت ایران مجوز قانونی فعالیت کارگزاری ها را بدهد می توان بازار فارکس را به صورت بازاری که حرفه ای ها بازار سرمایه در آن فعال کنند به رسمیت شناخت.

۳. برای اینکه فردی بتواند در بازار فارکس سود کسب کند باید وضعیت فاندامنتال این بازار را بیش از وضعیت تکنیکال بررسی کند ،زیرا سیاست های فدرال رزرو آمریکا در آن بسیار تاثیرگذار است و می تواند سمت و سوی این بازار را جهت دهد، علاوه بر رصد سیاست پولی آمریکا، رصد وضعیت انس جهانی و نفت جهانی دیگر عوامل تاثیرگذار بر این بازار است، البته وضعیت بحران های جهانی مانند کرونا نیز در بازار بسیار تاثیر گذار است، بازار فارکس، بازاری قانونی و رسمی در تمام دنیا بوده و به هیچ وجه قابل مقایسه با رمزارزها نیست و فعالان تازه وارد این دو بازار با تفاوت ها را تشخیص دهند. در تحلیل تکنیکال هم در بازار فارکس الگوهای پرایس اکشن یا الگوهای قیمتی آن هم در تایم فریم های کوتاه مدت بهترین جواب را داده اما رمزارز"رمزارزها وضعیتی کاملا متفاوت دارند و الگوهای تکنیکالی چون اندیکاتور، کلاسیک ، واگرایی و هم گرایی، نئوویو و امواج الیوت پاسخگو هستند.

۴. اما درباره رمزارزها نکات متعددی وجود دارد، ابتدا اینکه این بازار یک بازار سفته بازانه است و عرضه و تقاضا در این بازار مهمترین وضعیت فاندامنتال است، البته بر این واقعیت باید تاکید کرد که نحوه رفتار قدرت های اقتصادی جهان همچون چین و آمریکا می تواند تکلیف بازار را مشخص کند، اما چیزی که در دو هفته اخیر دریافتم این است که لااقل در ظاهر دولت های آمریکا و چین زیاد راغب نیستند که بیت کوین رقیب اصلی دلار و یوان چین باشند، سیاست های سختگیرانه مالیاتی برخی دولت های اروپایی مانند اتریش و سوئیس و گرفتن مالیات ۵۰ درصدی برای افرادی که در بیت کوین و سایر رمزارزها سرمایه گذاری کرده اند نیز نکته بعدی است که کار بیت کوین را سخت می کند.

عده ای از کارشناسان مانند دکتر ادیب اعتقاد دارند فدرال رزرو به هیچ وجه نخواهد گذاشت بیت کوین بسیار قدرت بگیرد و زمانی خواهد رسید که افرادی در این بازار فعالیت می کنند بسیار پشیمان خواهند شد، مهران ابراهیمیان کارشناس ارشد اقتصاد دیجیتال نیز این نکته را قبول داشته و می گوید رمزارزها وسیله ای که با توجه به آن تورم جهانی تبخیر شود، عده ای دیگر از کارشناسان همچون پیمان مولوی اعتقاد دارند رمزارزها، ارزهای آینده خواهند بود و افرادی که امروز به فعالیت در این بازار مشکوک هستند در آینده بسیار پشیمان خواهند شد، اما نکته ای باید تاکید کنم این است که تنها سیاست های اقتصادی دولت های آمریکا و چین می تواند آینده رمزارزها را مشخص کند و شاید زود باشد که بتوانیم نظر قطعی درباره این بازار را بگوییم.

۵. بحث اصلی من در این یادداشت تنها یک نکته است و آن هم این است که تنها رقیب بزرگ بورس ایران نرخ بهره بانکی است که الان در وضعیت مناسبی قرار ندارد، دولت های جهان معمولا برای کنترل تورم و نقدینگی بهره را افزایش می دهند تا منابع عظیم پولی افراد حقیقی و حقوقی خاص در بانکها مانده و تورم اتفاق نیفتد، اما این سیاست در دنیا به صورت کوتاه مدت است و همه اقتصاددانان معتقدند تنها انضباط مالی می تواند خلق پول و تورم را کنترل کند و آن هم یک سیاست قطعی دارد و کاهش سود سپرده بانکی در طولانی مدت و احیای سیاست های مالیاتی بر سفته بازی است، همانگونه که در ابتدا گفتم، دولت اتریش ۵۰ درصد مالیات بر سود بازارهای مالی همچون فارکس و رمزارزها را اعمال می کند تا از خلق پول و تورم افسار گریخته جلوگیری کند.

۶. بورس ایران امروز با مشکل عدم تقاضا مواجه است و علت اصلی این عدم تقاضا پارک شدن پول های بزرگ در سپرده بانکی است، این پول ها همیشه کم ریسک ترین گزینه را برای فعالیت انتخاب می کنند و افرادی که دارای سرمایه های بزرگی هستند معمولا با بخش کمی از پول خود به بازارهای غیررسمی مانند رمزارزها و فارکس وارد می شوند، البته معتقدم رمزارزها و فارکس بر عدم تقاضا بورس ایران تاثیر گذاشته اما نه آنگونه که رسانه ها و کانال های تلگرامی می گویند. پس رقیب اصلی بازار سرمایه محبوس ماندن پول های بزرگ در سیستم بانکی است که برای تقویت تقاضا در بورس تنها اگر سود بانکی کم شود بورس صعودی خواهد شد.

۷. اگر سیاست های اصلی دولت بر تقویت تقاضا باشد بورس در عرض دو هفته قادر خواهد بود تمام بی اعتمادی مردم را تبدیل به اعتماد کند و وقتی پول به این بازار برگردد، می تواند پول های رفته به سمت بازارهای رمزارز">رمزارز">رمزارز و فارکس به این بازار بیاید، زیرا سرمایه گذاران همیشه دنبال کسب سود هستند و در بازارهای مالی تنها سود است که اصالت دارد. این نکته در صحبت های دو شب پیش دکتر حسین عبده تبریزی نیز بود و ایشان معتقد بودند نگاه سفته بازانه مردم ایران باعث رفتن به بازارهای جهانی شده و این هم به علت تورم افسار گریخته در کشور بوده و نمی توان به مردم خرده ای گرفت.

۸. وزیر اقتصاد در هفته گذشته خواستار کاهش سودبانکی برای تقویت تولید و بازار سرمایه شد که باید دید این سیاست اقتصادی در این دولت رخ می دهد یا خیر.

کد خبر: ۸۵٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha