۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
چرخ ماشین آلات صنایع در استان سمنان لنگ می‌زند| خروج تدریجی ابزار فرسوده
بازار گزارش می‌دهد؛

چرخ ماشین آلات صنایع در استان سمنان لنگ می‌زند| خروج تدریجی ابزار فرسوده

سمنان- یکی از معضلاتی که صنایع و تولیدکنندگان استان سمنان با آن روبرو هستند مقوله فرسودگی اقلام و ماشین آلات است که توانسته مانع بزرگی برای تولید محسوب شود.

بازار، گروه استان‌ها: هنوز آمار دقیقی از میزان صنایعی که با دستگاه‌های فرسوده در سطح استان سمنان مشغول به‌کار هستند منتشر نشده به عبارت دیگر به نظر هم نمی‌رسد آمار دقیقی در این باره باشد زیرا تعریف دستگاه فرسوده از لحاظ دولتی‌ها با آنچه تولیدکنندگان دارند، تفاوت‌هایی دارد.

دستگاه فرسوده صرفاً دستگاهی قدیمی نیست در نتیجه هر دستگاهی که نتواند نیاز فناوری بخشی از کارخانه یا واحد تولیدی را برطرف سازد باید آن را فرسوده دانست حال این دستگاه ۱۰ سال عمر کرده باشد یا ۴۵ سال؛ ورای این منظر اما همه متفق‌القول هستند که یکی از موانع تولید در سطح استان فرسودگی اقلام و دستگاه‌ها است.

فرسودگی ماشین آلات مانع تولید
علی اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان فرسودگی دستگاه‌های تولیدی را یکی از مشکلات صنعت استان دانست و گفت: فرسودگی و عدم استفاده از دستگاه‌های جدید به خصوص در تحریم‌ها و تلاطم‌های ارزی توانسته مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت استان سمنان به دست بیاورد.

دستگاه فرسوده صرفاً دستگاهی قدیمی نیست در نتیجه هر دستگاهی که نتواند نیاز فناوری بخشی از کارخانه یا واحد تولیدی را برطرف سازد باید آن را فرسوده دانست

وی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید، افزود: تسهیلات برای تعویض و به کار گیری دستگاه‌های غیر فرسوده یکی از راهکارهای حمایت از تولید در سطح استان سمنان محسوب می‌شود.

چرخ ماشین آلات صنایع در استان سمنان لنگ می‌زند| خروج تدریجی ابزار فرسوده

کاهش تولید
کارشناسان اما معتقد هستند که سهم دستگاه‌های فرسوده از کاهش تولید و حتی ایجاد موانع در تولید بیش از آنچه مسئولان و مردم می‌اندیشند، در مشکلات تولید تأثیرگذار است. آنطور که حسن همتیان کارشناس اقتصادی می‌گوید: حیات کارخانه‌های ما به دستگاه‌هایشان بستگی دارد و کارخانه‌ای که دستگاه مناسب ندارد در واقع حیات اقتصادی مناسبی ندارد.

همتیان با بیان اینکه یک بررسی سرانگشتی می‌تواند نشان دهد که بیش از ۵۰ درصد صنایع در استان سمنان با ماشین آلات فرسوده و قدیمی کار می‌کنند، گفت: بیش از ۱۵ سال است که تحریم‌ها شدت یافته و توان واردات قطعه و دستگاه کاهش یافته است در نتیجه از آخرین باری که یک دستگاه کامل با فناوری روز بدون دغدغه و مسائل ارزی و به راحتی به استان سمنان وارد شد بیش از یک و نیم دهه می‌گذرد.

وی افزود: از سوی دیگر هستند کارخانه‌هایی که در همین دو دهه اخیر با دستگاه‌های مدرن راه اندازی شدند اما باید به یاد داشت که این دستگاه‌ها با ارزبری بسیار زیاد و با مشقات فراوانی آمده‌اند و اگر خدایی ناکرده دچار مشکلات شوند امکان جای گزینی قطعات و تعمیر آنها اندک است لذا باید گفت دستگاه، حساس‌ترین بخش تولید در سطح استان پس از نیروی انسانی است.

هزینه زیاد فایده اندک
یک تولید کننده حوزه پلاستیک در سطح استان سمنان نیز به خبرنگار بازار، گفت: مشکلات فرسودگی دستگاه‌ها در زمره مشکلات عدیده ما محسوب می‌شود زیرا دستگاه‌های جدید را نمی‌توان از خارج وارد کرد و نمونه‌های داخلی نیز بسیار گران هستند.

حیات کارخانه‌های ما به دستگاه‌هایشان بستگی دارد و کارخانه‌ای که دستگاه مناسب ندارد در واقع حیات اقتصادی مناسبی ندارد

حسن ملک با بیان اینکه دستگاه‌های قالب زنی بادی ظروف پلاستیکی امروز از چین وارد می‌شود اما قیمت آن با پنج سال پیش بیش از ۳۰۰ درصد تفاوت کرده است در حالی که قیمت تمام شده محصولات و فروش آنها در کارگاه‌هایی مانند ما بیش از ۱۰۰ درصد رشد نکرده و لذا ما باید سه برابر هزینه کنیم تا یک برابر استفاده ببریم این در حالی است که اگر دستگاه مدرن تری با قیمت مناسب داشتیم قطعاً می‌توانستیم سود بیشتری کنیم.

وی افزود: واردات دستگاه بسیار دشوار است از سوی دیگر نیازمند هزینه میلیاردها تومانی است لذا به نظر می‌رسد مسئولان باید از ما حمایت کرده و وام‌هایی را به ما بدهند که بتوانیم با ان دستگاه وارد و یا خریداری کنیم.

چرخ ماشین آلات صنایع در استان سمنان لنگ می‌زند| خروج تدریجی ابزار فرسوده

بانک‌ها کمک کنند
این تولیدگر بیان کرد: مشکلات وام‌های بهین یاب این است که تولیدکننده را با بانک در می‌اندازد از سوی دیگر ما نیاز داریم که شرایط مان درک شود برای مثال وامی در اختیار کارخانه ما قرار دهند تا دستگاهی را وارد کنیم و دست کم اجازه دهند تا شش ماه الی یکسال با آن دستگاه تولید کنیم تا به یک حد درآمدی برسیم و سپس اقساط بانکی را پرداخت کنیم اما متأسفانه بانک‌ها همان میزان که در اعطای وام تأخیر دارند در پس گیری آن عجله؛

مشکلات وام‌های بهین یاب این است که تولیدکننده را با بانک در می‌اندازد از سوی دیگر ما نیاز داریم که شرایط مان درک شود برای مثال وامی در اختیار کارخانه ما قرار دهند تا دستگاهی را وارد کنیم و دست کم اجازه دهند تا شش ماه الی یکسال با آن دستگاه تولید کنیم تا به یک حد درآمدی برسیم و سپس اقساط بانکی را پرداخت کنیم

دیگر تولید کننده استان سمنان نیز می‌گوید: میانگین سن دستگاه‌های تراشکاری ما در کارخانه ۳۰ سال است و ما هنوز دستگاه خار زنی داریم که از سن ۴۵ ساله من هم بزرگ‌تر است اما چاره‌ای نیست اصل این دستگاه‌ها چینی، ایتالیایی و آلمانی هستند که خریداری شان ۸۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد در حالی که این دستگاه نهایتاً ۷۰ میلیون تومان ارزش دارد.

مرتضی عرب عامری با بیان اینکه تفاوت میان دستگاه ۸۰۰ میلیونی و ۷۰ میلیون تومانی تفاوت بین ارتزاق من و ارائه حقوق به کارگران با تلاش مضاعف فقط برای ارتزاق یک نفر اپراتور آن هم به دشواری است، گفت: قطعاً فرسودگی دستگاه‌ها اگر نبود تولید ما ۵۰ درصد بیشتر می‌شد و می‌توانستیم دست کم سه کارگر دیگر استخدام کنیم زیرا امروز نمی‌توانیم حقوق بدهیم.

تحریم‌ها و بی انگیزگی دانش بنیان‌ها
یک کارشناس صنعتی اما با بیان اینکه تحریم‌ها، عدم مدیریت دولتی درست در حوزه دانش‌بنیان‌ها و انگیزه برای تولیدکنندگان دستگاه‌های تولیدی در سطح کشور عواملی هستند که بحران دستگاه‌های فرسوده را ایجاد کرده است، به خبرنگار بازار، گفت: مشکلات تولید که گریبان تولیدکننده جز را گرفته امروز گلوی تولیدکننده کلی دستگاه‌های تولیدی و صنعتی ما را نیز فشرده است.

علی اکبر نوده ئی با بیان اینکه تحریم‌ها و تلاطم‌های ارزی سبب شد تا دستگاهی که ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشت یکباره به ۹۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت دهد، ابراز کرد: امروز خراب شدن یک قطعه ساده در یک مجموعه خرجی میلیونی بر روی دست صاحب کار می‌گذارد حال آنکه اگر دانش بنیان‌ها حمایت می‌شدند و در زمینه تولید ماشین آلات انگیزه بیشتری می‌داشتند می‌توانستیم با مدل‌های داخلی به راحتی آنها را تعویض کنیم.

تحریم ها و تلاطم‌های ارزی سبب شد تا دستگاهی که ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشت یکباره به ۹۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت دهد

وی افزود: دانش بنیان‌های زیادی در کشورمان وجود دارند که برای مثال در بخش تراشکاری توانسته‌اند به موفقیت‌های بسیار دست یابند اما عدم حمایت‌ها از این دست شرکت‌ها و تولید کنندگان باعث شده تا در زمینه تولید انبوه با بی انگیزگی روبرو شوند.

در نهایت باید گفت مشکلات ارزی، تلاطم‌های اقتصادی، تحریم‌ها، عدم توانمندی در واردات دستگاه‌های تولیدی و فرسودگی ماشین آلات کنونی همگی در زمره موانع تولید در سطح استان سمنان محسوب می‌شوند این امر تنها در بخش صنعت نیست و برای مثال کمباین‌هایی که محصولات کشاورزی ما را درو می‌کنند نیز بیش از ۳۰ سال عمر دارند در نتیجه باید کاری اساسی در زمینه ارتقای دستگاه‌ها و ماشین آلات تولیدی در سطح استان سمنان انجام داد تا این مانع تولید در سال رفع مانع گذاری ها کاهش یابد.

کد خبر: ۸۵٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha