۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۱
 خود اشتغالی، کسب و کار یا کارآفرینی؟

خود اشتغالی، کسب و کار یا کارآفرینی؟

در مقیاس نسبت خود اشتغالی به اشتغال کل، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه داریم...

محمدشهاب، بازار: می توان شغل های آزاد را در بسته بندی زیر تقسیم بندی و ترتیب دهی کرد:  خود اشتغالی، کسب و کار و کارآفرینی.

بر اساس داده های بانک جهانی ، خوداشتغالی بیش از پنجاه درصد ماهیت اشتغال کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته را توضیح می دهد. این در حالی است که برای کشورهای توسعه یافته، نسبت خود اشتغالی به اشتغال کل کمتر از ۱۶ درصد است (که در مسیر نزولی همچنان کاهش می یابد). در ایران این نسبت ۴۷ درصد، و در یک مسیر صعودی است. این که چرا در کشورهای در حال توسعه بیشترین ماهیت اشتغال از بین دسته بندی شغل های خوداشتغالی، کسب و کار و کارآفرینی، بیشتر؛ معطوف به خود اشتغالی شده است؛ می تواند حکایت نقص ها و نادرستی های حمایت از کسب و کارها و کارآفرینی ها باشد.

این مساله ممکن است هدف گیری شرکت های دانش بنیان را نیز تحت شعاع قرار دهد یعنی به جای آنکه اولویت های هدف گذاری شرکت های دانش بنیان، در رفع مشکلات تولیدکنندگان بخش خصوصی قرار بگیرد؛ در دریافت حمایت هایی که برای شرکت های دانش بنیان تعریف شده است، قرار گیرد. 

کشورهای توسعه یافته در زمینه مکانیزیم و ماهیت تامین مالی شرکت های کوچک مقیاس خود چنین گفته اند:

"دسترسی به منابع مالی مناسب برای شروع ، توسعه و رشد شرکت های کوچک( SME) کلیدی است ، اما چالش های طولانی مدت همچنان وجود دارد. دولت های سراسر جهان در تلاشند تا پیشنهاد مالی متنوعی را برای SME ها و کارآفرینان تقویت کنند.

چه مسئله ای است؟
در تمام مراحل چرخه زندگی خود ، SME ها برای ایجاد ، بقا و رشد خود به منابع مالی مناسب نیاز دارند. اگرچه دسترسی SME به بودجه بانکی تا حد زیادی پس از بحران مالی بهبود یافت ، اما چالش های طولانی مدت مانند عدم تقارن اطلاعات ، هزینه های بالای معامله و عدم مهارت و دانش مالی در بین صاحبان مشاغل کوچک همچنان وجود دارد. علاوه بر این ، پتانسیل ابزارهای مالی به غیر از بدهی مستقیم، اغلب توسعه نیافته باقی مانده است. بنگاه های خرد، مشاغل ابتکاری، شرکت های نوپا و شرکت های جوان در دسترسی به امور مالی با مشکلات بیشتری روبرو هستند.

OECD چه چیزی می تواند ارائه دهد؟
OECD روند دستیابی SME ها و کارآفرینان به منابع مالی را مستند می کند و سیاست های دولت را برای تقویت مالی و مالی SME و کارآفرینی رصد می کند. OECD یادگیری و به اشتراک گذاری دانش در این زمینه را تشویق می کند و می تواند به دولت ها کمک کند تا سیاست های موثر را برای تقویت دسترسی به اعتبار و گسترش طیف وسیعی از ابزارهای مالی برای SME ها و کارآفرینان شناسایی کنند."

 خود اشتغالی، کسب و کار یا کارآفرینی؟

 خود اشتغالی، کسب و کار یا کارآفرینی؟

کد خبر: ۸۵٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha