۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
انتظار متقاضیان خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ ؟ | افت قیمت در صورت تداوم کاهش نرخ ارز
عضو انجمن انبوه‌سازان در گفتگو با بازار:

انتظار متقاضیان خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ ؟ | افت قیمت در صورت تداوم کاهش نرخ ارز

محتشم، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تاکید بر اینکه بازار مسکن در سایه آرامش بازارهای موازی به ثبات رسیده است، گفت: انتظار متقاضیان خرید مسکن در سال ۱۴۰۰ کاهش قیمت است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: عضو هیات‌ مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که بازار مسکن چه مسیری را طی می کند؟ گفت: بازار مسکن در کنار سایر بازارهای موازی در وضعیت و حالت انتظار قرار گرفته است. برخی از متقاضیان واقعی خرید مسکن اگر چه این روزها به دنبال انتخاب واحد مسکونی مورد نظر خود هستند و در انتظار کاهش قیمت نخواهند ماند، اما هنوز برخی از متقاضیان مسکن در انتظار روزهای کاهش قیمت نشسته اند.

توافق سیاسی و بازگشت به برجام نه تنها بر بازار ارز بلکه بر بازارهای موازی نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت، بنابراین توافق در برجام علاوه بر کاهش نرخ ارز و ثبات در بازارهای موازی می تواند آرامش را به بازار مسکن بازگرداند

عضو هیات‌ مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: توافق سیاسی و بازگشت به برجام نه تنها بر بازار ارز بلکه بر بازارهای موازی نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت، بنابراین توافق در برجام علاوه بر کاهش نرخ ارز و ثبات در بازارهای موازی می تواند آرامش را به بازار مسکن بازگرداند.

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی می تواند مشکلات تولید مسکن را بیش از پیش کند؟
وی در پاسخ به این سوال که بازار مسکن شاید این روزها آرامش داشته باشد اما افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی می تواند مشکلات تولید مسکن را بیش از پیش کند؟ اظهار داشت: رونق ساخت ‌و ساز مسکن از دو جنبه رونق صنایع وابسته به صنعت ساختمان و تأمین نیاز متقاضیان مسکن حائز اهمیت است، بنابراین با توجه به سال «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» به نظر می رسد امسال باید سیستم بانکی با حمایت بیشتر از بخش مسکن، مسیر رونق بخش مسکن را هموارتر کند. 

وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه های صدور پروانه ساختمانی بر قیمت تمام شده تولید اثر خواهد گذاشت افزود: طبق سند چشم‌ انداز توسعه و طرح جامع مسکن از چهار سال قبل مشخص شد که باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی جدید در کشور احداث شود تا در سال ۱۴۰۴ عرضه و تقاضا برابر شده و مسکن، از حالت کالای سرمایه‌ای خارج شود. پس با توجه به اینکه مجلس تصویب کرده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات بانکی به بخش مسکن تزریق شود می توان امیدوار شد که امسال، سال خوبی برای تولید مسکن باشد. 

محتشم با تاکید بر اینکه بخش مسکن یک حوزه پیشران با ظرفیت بالقوه برای مقابله با تحریم ها و ایجاد اشتغال مطرح است گفت: بخش مسکن بسیاری از مشکلات بیکاری در کشور را برطرف کند و همانطور که اذعان شد رونق صنایع وابسته به صنعت ساختمان و تأمین نیاز متقاضیان مسکن موضوع بسیار حائز اهمیتی است که اگر بخش مسکن رونق بگیرد می توان به آن امیدوار شد.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اضافه کرد: اینکه در هیچ سالی به تولید یک میلیون واحد مسکونی در کشور نرسیده ایم را باید پذیرفت اما امسال به نظر می رسد عزم مجلس و دولت این است که تولید مسکن رونق بگیرد. 

 اگر نرخ دلار از مرز ۲۰ هزار تومان پایین تر بیاید قیمت مسکن به ثبات می‌رسد و کاهش قیمت بعید نیست. البته به این شرط که کاهش نرخ ارز تداوم داشته باشد و مقطعی نباشد

وی در پاسخ به این پرسش که متقاضیان مسکن منتظر کاهش قیمت باشند؟ گفت:  اگر نرخ دلار از مرز ۲۰ هزار تومان پایین تر بیاید قیمت مسکن به ثبات می‌رسد و کاهش قیمت بعید نیست. البته به این شرط که کاهش نرخ ارز تداوم داشته باشد و مقطعی نباشد.

محتشم خاطر نشان کرد: بازار مسکن در حال حاضر در وضعیت رکود شدید از لحاظ خرید و فروش به سر می‌برد و حتی متقاضیان مسکن که در بهمن ماه و اسفند ماه قصد خرید مسکن داشتند هنوز منتظر هستند تا قیمت ها باز هم کاهشی شود. هر چند برخی از متقاضیان خرید مسکن این موضوع را پذیرفته اند که اگر قیمت ها کاهش یابد فروش واحد مسکونی آنها نیز با قیمت کمتر اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، با توجه به تاکید دولت و حمایت مجلس در تبصره ۱۸ که مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای تولید مسکن در نظر گرفته شده است به نظر می رسد امسال، سال خوبی برای بخش مسکن و بخش تولید باشد. اما اینکه قیمت ها نیز روند نزولی به خود بگیرد تنها به بخش درونی مسکن باز نمی گردد و سایر بازارهای موازی به خصوص بازار ارز در تغییر و تحول قیمتی آن نقش دارد.

کد خبر: ۸۵٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha