۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
پیشنهادات اصلاحی اتاق تهران در مورد طرح قانون بانکداری  به مجلس ارسال شد
رئیس کمیسیون بازار پول اتاق تهران:

پیشنهادات اصلاحی اتاق تهران در مورد طرح قانون بانکداری به مجلس ارسال شد

مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول اتاق تهران از نهایی شدن مطالعه تیم کارشناسی بر روی طرح قانون بانکداری خبر داد و عنوان کرد ‌که نتایج این مطالعه در نامه‌ای، برای مجلس و سایر مراجع ذیصلاح ارسال شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، با اعلام فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، ‌ نتایج مطالعه اتاق تهران روی طرح «قانون بانکداری جمهوری اسلامی ایران» همراه با پیشنهادات اصلاحی طی نامه‌ای با امضای مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران برای مجلس ارسال شد. این طرح که توسط تیم زبده‌ای از کارشناسان نظام بانکی به سرپرستی فرهاد نیلی انجام شده است، نقاط قوت و ضعف و موارد قابل اصلاح طرح بیان شده تا به نمایندگان مردم در مجلس برای تصمیم‌گیری و اصلاح طرح مشورت داده شود.

فریال مستوفی با اعلام این که این طرح در آبان ماه سال۱۳۹۸ در شور دوم به تصویب رسیده و در نوبت بررسی صحن قرار دارد، توضیح داد: بیش از ۵۰ الی ۶۰ سال است که از تصویب قانون پولی و بانکی کشور می‌گذرد و با وجود تحولات پولی و مالی که در سطح جهان رخ داده، مقررات موجود در ایران گویی از این تغییرات بازمانده است. از این رو، ضرورت ایجاب می‌کرد که قانون پولی و بانکی ایران با هدف دستیابی مترقی مورد بازنگری قرار گیرد. ضمن آنکه، قوانین بانک‌های مرکزی در اغلب کشورهای در حال توسعه با هدف تأمین استقلال و پاسخگویی بازنگری شده‌اند و لزوم رفع شکاف میان نظام بانکی ایران و آنچه که در جهان حاکم است، احساس می‌شد تا در سایه این اصلاحات، تولید و سرمایه‌گذاری نیز در ایران در مدار رونق قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه «طرح جدید پولی و بانکی کشور با تغییرات محسوسی نسبت به قانون قبلی منتشر شده است» ادامه داد: این طرح در ۲۰ فصل مختلف طراحی شده است که چارچوب قانونی سیاست پولی و بانکی را در زمینه‌هایی مانند «اهداف و وظایف بانک مرکزی»، «ساختار تصمیم‌گیری»، «مجاری سیاست پولی و ارزی»، «مدیریت موسسات پولی و اعتباری» و «ارتباط با نهادهای حکومتی» مشخص کرده است.

 مستوفی گفت: به دلیل اهمیت این طرح برای ارکان کشور و بخش خصوصی به عنوان ذینفعان آن و اینکه پس از تصویب، به عنوان قانون مادر مرجع عملیات بانکی خواهد بود، کمیسیون بازار پول و سرمایه با همکاری معاونت اقتصادی اتاق تهران پیشنهاد انجام مطالعه‌ای جامع بر روی این طرح را مطرح کرده و انجام این پژوهش به تیمی از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه بانکی به سرپرستی دکتر فرهاد نیلی، از اقتصاددانان برجسته کشور واگذار شد. اکنون این نتایج این پژوهش به همراه پیشنهادات اصلاحی پس از ماه‌ها مطالعه نهایی شده و آماده ارائه به سیاستگذاران است.

او سپس به برخی نقاط قوت طرح مجلس از جمله تاکید بر استقلال بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: هدف بانک مرکزی باید کنترل تورم، ثبات قیمت‌ها و سلامت شبکه بانکی باشد، در صورتی که در طرح مذکور حمایت از رشد و توسعه اقتصادی نیز به عنوان ماموریت بانک مرکزی عنوان شده است و این از نقاط ضعف آن است. از سوی دیگر، طبق گزارش کمیسیون اقتصاد مجلس دهم، طرح قانون جامع بانکداری، حاصل ادغام چهار طرح بانکداری، بانک مرکزی، بانک توسعه، عملیات بانکی بدون ربا و لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور بوده و این در حالی است که در اغلب کشورها قوانین جداگانه‌ای برای بانک ‌مرکزی و بانکداری وجود دارد و پیشنهاد اتاق تهران این است که برای مدیریت بانک مرکزی در ایران نیز قانون جداگانه‌ای به تصویب برسد.

 مستوفی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف طرح به کارگیری ابزارهای پولی و نظارتی بانک مرکزی برای ترغیب یا وادار کردن مؤسسات اعتباری به اعطای تسهیلات اعتباری به واحدهای اقتصادی است، ادامه داد: به طور کلی، هر چند مفاد طرح جدید تا حدودی مشکلات قبلی را برطرف می‌کند و از این حیث می‌تواند به‌ عنوان گامی مثبت در فضای کلان سیاست پولی کشور ارزیابی شود اما انتظار می رود که اصلاحات مورد درخواست بخش خصوصی در طرح نهایی اعمال و در عمل نیز اجرا شود.

کد خبر: ۸۵٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha