۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
گندم خریداری شده از کشاورزان باید در سامانه خرید تضمینی ثبت شود
وزیر جهاد کشاورزی:

گندم خریداری شده از کشاورزان باید در سامانه خرید تضمینی ثبت شود

خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت ثبت کلیه خریدهای گندم توسط مباشرین، اتحادیه ها، تعاونی ها، صنف و صنعت در سامانه خرید تضمینی گندم تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی در جلسه ستاد عالی زراعت که با حضور مدیران ارشد ستادی و استانی وزارت جهاد کشاورزی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، تصریح کرد: مبنای قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از کشاورزان، ۵ هزار تومان است و همه روسای جهاد کشاورزی استان ها، بنیاد ملی گندمکاران و سایر مراجع ذیربط باید تلاش کنند تا گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به طور کامل خریداری شود.

وی، نقش بنیاد ملی گندمکاران، مراکز دهستان ها و شهرستان ها و همچنین سازمان مرکزی تعاون روستایی را در تشویق کشاورزان به تسریع در فروش گندم به دولت، ثبت در سامانه ها و نظارت بر روند خرید تضمینی گندم مهم توصیف و تاکید کرد: باید در قالب یک سامانه و همچنین شماره تلفن ملی، امکان طرح مشکلات احتمالی گندمکاران برای فروش محصول خود به دولت فراهم شود.

خاوازی، پایش لحظه ای روند خرید تضمینی گندم را ضروری دانست و افزود: همه همکاران در سطح دهستان ها باید این روند را رصد کنند و این اطلاعات در سطح استانی و ملی پایش شود تا بتوانیم مشکلات کشاورزان را برطرف نمائیم.

وی یادآور شد: سال گذشته به خاطر تغییر الک گندم، برخی از کشاورزان محصول خود را به مراکز فروش تحویل ندادند و بلافاصله توسط واسطه ها گندم آنان خریداری شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کلیه خریدهای گندم که توسط اتحادیه ها، تعاونی ها، کارخانجات ماکارونی، کارخانجات انجمن های خوراک دام و طیور و ... انجام می شود باید در سامانه خرید تضمینی گندم ثبت شود و روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها لازم است این موضوع را پایش کنند.

وی همچنین بر لزوم مواظبت استان های مرزی برای جلوگیری از خروج گندم به صورت قاچاق از کشور تاکید کرد.

خاوازی خاطرنشان کرد: در قالب طرح یاوران تولید که با استقبال سازمان های جهاد کشاورزی استان ها نیز روبرو شد، لازم است محققان و مروجان به طور مستمر وضعیت مزارع گندم را رصد کنند تا کاهش تولید اتفاق نیفتد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: همان طور که برای تحویل سریع گندم توسط کشاورزان مشوق تعیین شد، درصدد هستیم تا برای دست اندرکارانی که در خرید گندم سرآمد هستند نیز مشوق هایی در نظر گرفته شود.

وی گفت: پایش و مبارزه به موقع با آفات گیاهی و تغذیه مناسب اگر به خوبی انجام شود، ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید گندم در سال جاری افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: اطلاع رسانی درباره وزش بادهای گرم در برخی مناطق و تاثیر آن بر کاهش عملکرد مهم است و بزودی با وزارت راه و شهرسازی در زمینه بهره مندی از اطلاعات هواشناسی تفاهم نامه امضا می کنیم تا بتوانیم مزارع را بهتر رصد کنیم.

خاوازی، تاکید کرد: لازم است بذر گواهی شده، کودهای کشاورزی و همچنین انواع آفت کش های مورد نیاز برای کشت پاییزه برنامه ریزی و تدارک دیده شود.

کد خبر: ۸۵٬۰۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha