۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
 بازار ارز در انتظار نتیجه مذاکرات برجامی| احتمال تداوم کاهش قیمت دلار و سکه وجود دارد
«بازار» گزارش می دهد

بازار ارز در انتظار نتیجه مذاکرات برجامی| احتمال تداوم کاهش قیمت دلار و سکه وجود دارد

قیمت سکه و ارز به نسبت نرخ آن در هفته گذشته روندی کاهشی به خود گرفته است و طبق پیش بینی کارشناسان کاهش تدریجی قیمت ها در دو هفته آینده نیز دور از انتظار نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از سقوط قیمت دلار و ورود نرخ این کالا از ۲۶ هزار تومان ماه گذشته به ۲۳ هزر تومان انتظار این بود که با توجه به جریان مذاکرات برجامی و ایجاد توافقات جدید قیمتها در بازار سکه و ارز همچنان کاهشی شود اما طی ۱۰ روز اخیر نوسان قیمت این کالاها را شاهد بودیم طوری که اکنون دلاری که اواخر روز کاری بازار در کانال ۲۴ هزار تومان بود امروز به کانال ۲۳ هزار تومان آمده است.

احتمال نزول قیمت ارز تا ۱۸ هزار تومان!
کارشناسان معتقدند: بازار سکه و ارز متاثر از اخبار و اطلاعات روند مذاکرات برجامی دچار تغییر می شود.

محسن صادقی، کارشناس بازار مالی در گفتگو باخبرگزاری «بازار» درباره نوسان قیمتها در بازر سکه و ارز گفت: چنانچه روند مذاکرات برجامی با حفظ چارچوب ها به رفع همه تحریم ها در کشور منجر شود قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان هم می رسد و این احتمال وجود دارد که حتی تا ۱۸ هزار تومان نیز برسد. اما معلوم نیست که چنین قیمتی چقدر در بازار پایدار باشد.  

در صورت حذف همه تحریم ها  راه برای ورود ارزهای بلوکه شده و انجام معاملات ارزآور باز می شود در چنین شرایطی با رشد منابع درآمدی ارز و تامین نیاز ارز متقاضیان قیمت ارز بی تردید روندی کاهشی به خود می گیرد

وی با بیان اینکه در صورت حذف همه تحریم ها راه برای ورود ارزهای بلوکه شده و انجام معاملات ارزآور باز می شود گفت: با رشد منابع درآمدی ارز و تامین نیاز ارز متقاضیان قیمت ارز بی تردید روندی کاهشی به خود خواهد گرفت و نرخ آن در محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان می ماند.

بانک مرکزی می تواند نرخ ارز را کاهش دهد
از طرفی اما برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی و بازار می گویند؛ چون نرخ ارز را بانک مرکزی در بازار تعیین می کند (تابلو صرافی ها) بنابراین این بانک همین اکنون نیز که کشور با محدودیت های ارزی مواجه است می تواند با کاهش قیمت ها در صرافی های بانکی، نگذارد ارز در بازار گران شود اما چون افزایش نرخ ارز به نفع دولت است این کار را نمی کند.

نرخ ارز که مدتهاست در محدوده ۲۵ هزار تومان در بازار ثابت مانده است اما طی ۱۰ روز اخیر با نوسان قیمت همراه شده است. به طور مثال امروز در بازار ارز قیمت دلار ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و  قیمت یورو ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است، این در حالی است که طبق آخرین قیمت روز کاری بازار درهفته گذشته بهای دلار ۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان بود.

بنا به این گزارش، نرخ ارز که مدتهاست در محدوده ۲۵ هزار تومان در بازار ثابت مانده است اما طی ۱۰ روز اخیر با نوسان قیمت همراه شده است. به طور مثال امروز در بازار ارز قیمت دلار ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و  قیمت یورو ۲۸ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است، این در حالی است که طبق آخرین قیمت روز کاری بازار درهفته گذشته بهای دلار ۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان بود.

صرافی های بانکی ارزان کردند
با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، صرافی‌های بانکی نیز امروز قیمت‌ دلار و یورو را نسبت به روز کاری قبل کاهش دادند. با این وجود، قیمت فروش دلار ۲۳ هزار و ۳۳۳ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۲ هزار و ۸۷۱ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۷ هزار و ۹۷۷ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۷ هزار و ۴۲۳ تومان اعلام شده است.

این در حالی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

بدنبال کاهش قیمت ها در بازار ارز قیمت طلا و سکه نیز امروز روندی کاهشی را تجربه کرد طوری که هم اکنون در بازر آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۸ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰میلیون و ۸۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون تومان است.

این در حالی است که قیمت طلای ۱۸عیار پنج شنبه گذشته در بازار هرگرم یک میلیون و ۱۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بود.

همچنین، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی امروز ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

کاهش قیمت داخای و خارجی طلا
قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۸ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۴۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.   همچنین طبق گزارش های موجود، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات هفته ای که گذشت با ۰.۳۸ درصد کاهش به ۱۷۷۷ دلار و ۲۰ سنت رسید. به دنبال تضعیف بیشتر ارزش دلار و کاهش سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا و در حالی که سرمایه گذاران در انتظار نشست هفته آینده فدرال رزرو هستند، قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش بود اما در مجموع معاملات هفتگی رشد ۰.۳۶ درصدی را به ثبت رساند. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با ۰.۳۸ درصد کاهش به ۱۷۷۷ دلار و ۲۰ سنت رسید. قیمت طلا در مجموع معاملات هفتگی شاهد رشد ۰.۳۶ درصدی بود. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی روز جمعه نیز با ۰.۲۴ درصد کاهش به ۱۷۷۷ دلار و ۸۰ سنت رسید.

بنا به این گزارش، با وجودی که نوسان قیمت در بازر طلا و ارز حکفرماست اما هنوز خیلی ها به امید پیروزی ایران در مذاکرات برجامی و رفع همه تحریم ها با حفظ چارچوب ها چشم انتظار کاهش شدید قیمت ارز در بازار هستند.

کد خبر: ۸۵٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha