۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
قیمت دلار و یورو در فروردین ماه کاهشی شد
پژوهشکده پولی و بانکی بررسی کرد؛

قیمت دلار و یورو در فروردین ماه کاهشی شد

جو کاهشی و ریزشی قیمت دلار، توصیف مناسبی از حال و روز بازار ارز در هفته‌های اخیر است. روندی که باعث کاهش بهای دلار آمریکا از کانال ۲۵ هزار تومان و جای گرفتن در کانال ۲۳ هزار تومانی شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، در نخستین ماه سال، فعالان بازار ارز برخلاف پیش بینی های انتظاری که داشتند، با کاهش پلکانی نرخ دلار آمریکا و یورو در بازار مواجه شدند. به گونه ای که قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور، در طول فروردین ماه ۱۴۰۰ از قله ۲۵۲۵۰ تومانی دهم فروردین ماه به نرخ ۲۳۳۳۳ تومان در هفته گذشته، کاهش یافت.

بر این اساس، کاهش حدود دو هزار تومانی بهای اسکناس آمریکایی در بازار ارز در شرایطی رقم خورد که بازارساز با حضور پرقدرت، توانست سمت عرضه ارز را تقویت کند و با تامین نیاز ارزی متقاضیان، جریان عرضه و تقاضا را به خوبی مدیریت کند.

از سوی دیگر کاهش انتظارات تورمی عامل بعدی در تعدیل شاخص ارزی بوده است؛ به گونه ای که تداوم روند نزولی بهای ارز و عدم چشم انداز افزایشی تورم، باعث ورود ارزهای خانگی به بازار شده است. بنابراین فعال‌تر شدن صرافی های مجاز و بانکی و همچنین عرضه مناسب در بازار متشکل ارزی، تاثیر معناداری در کاهش بهای ارز به ویژه دلار داشته است.

نمودار نزولی دلار در هفته های اخیر، باعث شده است هیچ کس از افزایش نرخ حرف نزند، زیرا باور کلی بین فعالان ارزی، چشم انداز کاهشی قیمت دلار و سایر ارزها در بازار است.

دیگر ارز پرطرفدار بازار یعنی یورو نیز در این مدت، با کاهش نرخ همراه شد. به گونه ای که هر اسکناس یورو در پایان هفته قبل، به رقم ۲۷۹۷۷ تومان رسید که نسبت به بیشترین نرخ فروردین ماه، بیش از ۱۷۰۰ تومان ارزان تر شده است.

کد خبر: ۸۵٬۰۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha