۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
فرصت‌سوزی بانک‌ها در مسیر تولید؛ تسهیلات همچنان سد راه است
بازار از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

فرصت‌سوزی بانک‌ها در مسیر تولید؛ تسهیلات همچنان سد راه است

مشهد- دریافت تسهیلات برای ایجاد اشتغال یا توسعه کسب‌وکار از گذشته یکی از موانع پیش روی صنعتگران و تولیدکنندگان بوده و در سال مانع زدایی‌ها نیز خودنمایی می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: پیچ‌وخم‌های اداری برای دریافت تسهیلات همواره یکی از کابوس‌های صنعتگران بوده و لذا بنا بر گفته بسیاری از کارشناسان اصلاح نظام بانکی مهم‌ترین گام برای پشتیبانی و مانع زدایی ها در تولید است.

بسیاری از تولیدکنندگان بابیان اینکه نظام بانکی به معنای واقعی نتوانسته مشکلات بخش تولید را حل و به‌عنوان یک پیشرانه قوی عمل کنند گلایه‌هایی دارند که خواستار رفع آن‌ها در سال مانع زدایی و حمایت هستند.

اگرچه در همین راستا ستادهایی هم مانند ستاد تسهیل اشتغال یا گروه بانک‌های عامل در استان راه‌اندازی شده است اما هم چنان موانع دریافت تسهیلات برطرف نشده است.

منابع ناکافی
عاطفه مرادی ، عضو اتاق بازرگانی مشهد و مدیر فروش شرکت کاویان صنعت سپید در مشهد مقدس در  گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: مانع زدایی و حمایت واژه‌های کاملاً درستی است اما لازم است تا در این مسیر به تولیدکننده اعتماد شود و این معانی در حقیقت به عمل تبدیل شود.

وی در این راستا به ما می‌گوید: در حال حاضر ما تحریم هستیم اما توانایی تولید دستگاه‌هایی راداریم که با مشابه خارجی رقابت و برابری می‌کند.

فرصت‌سوزی بانک‌ها در مسیر تولید؛ تسهیلات همچنان سد راه است

عضو گروه بانوان بازرگان خراسان رضوی در این رابطه می‌افزاید: در همین راستا شرکت بنده در حال ساخت ماشین‌آلاتی است که برای ساخت آن حداقل به یک میلیارد تومان تسهیلات نیاز است و لذا این درخواست را نیز ارائه کردیم اما در کمال تعجب مشاهده می‌شود که فقط با ۵۳۱ میلیارد تومان تسهیلات موافقت شده است.

مرادی ادامه می‌دهد: در حالی شرکت ما این دستگاه را می‌تواند به تولید برساندو تنها یک میلیارد تومان هزینه در بردارد  که خرید و واردات نمونه خارجی آن بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه دارد.

این تولید کننده در این راستا خواهان اعتماد به بخش خصوصی است و می‌افزاید: بااینکه طرح ما آماده است و پژوهش لازم در تمامی زمینه‌ها انجام‌شده اما تسهیلات به‌اندازه نیمی از این پروژه اختصاص‌یافته است.

وی با اشاره به اینکه با این رقم نمی‌توان کار چندانی پیشبرد می‌افزاید: وجود نقدینگی در پیشبرد پروژه‌ای صنعتی بسیار مؤثر است و لذا برای رفع موانع باید نسبت به اصلاح نگاه و ساختار بانکی اقدام کرد.

سقف پائین تسهیلات
رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه یکی از اشکالات مطرح دریافت تسهیلات بانکی  برای شهرستان‌ها  این است که میزان آن بسیار محدود و پایین است اظهار می‌کند: تولیدکنندگان در شهرستان‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی با مشکلات ریزودرشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

علیرضا بوستانی به ما می گوید: سقف اعتباری بانک‌ها در مقابل مواد اولیه به‌شدت پایین است و لذا اگر مقدار اعتبار و تسهیلات درخواست شده تولیدکننده بالا باشد، پرونده به تهران می‌رود و روند دریافت بسیار طولانی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه طی یک سال اخیر که کرونا در کشور شیوع پیداکرده، روند دریافت تسهیلات نیز طولانی‌تر از قبل شده است می‌افزاید: باید برای توسعه صنعت و تسهیل تولید اختیارات بیشتری به مدیران بانک‌ها دارد و روند دریافت تسهیلات را تا جای ممکن کاهش داد.

ضرورت اصلاح قوانین
رئیس خانه صنعت و معدن استان خراسان رضوی نیز بابیان اینکه برای برداشتن موانع تولید نیازمند بازنگری جدی در ساختار قوانین و هم‌چنین جدیت در عمل هستیم در گفت‌وگو با بازار می‌گوید: متأسفانه از زمانی که یک واحد تولید درصدد دریافت موافقت اصولی برمی‌آید تا زمان رسیده به نتیجه با استعلام‌های بی‌شماری روبرو می‌شود که دراین‌بین نظر این دستگاه اجرایی با آن دستگاه اجرایی بسیار متفاوت است.

حسن حسینی با اشاره به این موضوع که دراین‌بین فرصت و زمان بسیاری در دریافت استعلام‌ها و سایر ملزومات مصرف و تضییع می‌شود می‌افزاید: متأسفانه همان موانعی را که طی چند دهه گذشته داشتیم، همچنان همان موانع را بر سر راه تولید داریم و حتی به اعتقاد من آن زمان موانع کمتر والان بیشتر شده است.

فرصت‌سوزی بانک‌ها در مسیر تولید؛ تسهیلات همچنان سد راه است

نایب‌رئیس خانه صنعت و معدن کشور به ما می‌گوید: معمولاً یک دستگاه دولتی از دستگاه دیگر تبعیت نکرده و قوانین خاص خود رادار لذا وقتی یک اداره بنا بر قانون خودش عمل کرده و اداره دیگری را قبول ندارد در این میان سرمایه‌گذار معطل و بلاتکلیف خواهد ماند و لذا این دیوان‌سالاری نخستین و بزرگ‌ترین مانع بر سر راه تولید محسوب می‌شود.

وی عنوان می‌کند: این اتلاف زمان در حالی اتفاق می‌افتد که اگر یک روز پول تأمین اجتماعی ،دارایی ، بانک و سایر نهادها را نپردازیم‌،دولت هزینه‌اش را از ما دریافت می‌کند و حتی بابت آن جریمه باید پرداخت شود اما  یک سرمایه‌گذار اگر از دولت ۲۰ سال هم مطالبه داشته باشد اما هیچ مرجعی برای ارائه خسارت به وی وجود ندارد.

حسینی اذعان می‌کند: حال سرمایه‌گذاری رادارید که به نتیجه نرسیده و تازه شکایتش را به ستاد تسهیل می‌برد و اینجاست که تا زمان رسیدگی و تصمیم‌گیری حداقل ۵ تا ۶ ماه دیگر برای تصمیم‌گیری در این ستاد و حصول نتیجه باید زمان به این پرونده تزریق کرد.

وی تأکید می‌کند: پرسش من هم به‌عنوان نائب رئیس خانه صنعت و معدن کشور همین‌جاست که چرا در همان روال قانونی نباید کار به سرانجام برسد که ماجرا به ستاد تسهیل برسد و از یک موضع دیگر همان روال قانونی طی شود؟

ستاد رفع موانع تولید
در همین حال سرپرست اداره کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان این موانع را از مقابل پای تولیدکنندگان برداشت می‌گوید: علاوه بر فعالیت مستمر ستاد تسهیل رفع موانع تولید این استان، گروه بانکی در خراسان رضوی برای رفع مشکلات دریافت تسهیلات بانکی تشکیل‌شده تا واحدهای تولیدی مشکلات بانکی خود را در آن مطرح کرده و پس از ارائه مدارک لازم، مشکل آن‌ها بررسی و رفع شود.

ناصر فخر موحدی بابیان اینکه در این ستاد و گروه همه سازمان‌های مرتبط با تولیدکنندگان و مدیران بانک‌ها همراه با بخش خصوصی حضور دارند، اضافه کرد: پس از انجام مراحلی مانند راستی آزمایی، بانک‌ها تسهیلات لازم را به تولیدکنندگانی که قابلیت دریافت داشته باشند پرداخت می‌کند.

وی می‌گوید: از تولیدکنندگان درخواست دارم اگر مشکلی در حوزه دریافت تسهیلات بانکی دارند به جلسات گروه بانکی در استانداری بیایند تا مشکل آن‌ها سریع‌تر بررسی شود.

کد خبر: ۸۵٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha