۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
تخلف آشکار دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم| با قیمت‌گذاری ۵هزار تومان وابسته به واردات می شویم
عضو کمیسیون کشاورزی با بازار مطرح کرد

تخلف آشکار دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم| با قیمت‌گذاری ۵هزار تومان وابسته به واردات می شویم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس افزود: قیمت گذاری بر گندم باید توسط شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک کشاورزی انجام شود.

پرویز اوسطی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی بازار با اشاره به تعیین نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت و نادیده گرفتن تصمیمات شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک کشاورزی گفت: مبنای فعالیت مجلس و دولت تمرکز بر قوانین است.

وی با اشاره به اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس افزود: پیرو اصلاح این قانون هر نوع قیمت گذاری محصولات استراتژیک به مانند گندم باید توسط شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک کشاورزی انجام شود و خارج از این شورا هرگونه تصمیم‌گیری غیرقانونی است و ما باید این مسئله را بپذیریم لذا مجلس به عنوان  ناظر بر قوانین حتماً این تخلف آشکار را دنبال خواهد کرد.

اوسطی با بیان اینکه گندم قوت غالب مردم ایران است، اظهار داشت: گندم از جمله کالاهای راهبردی و اساسی بر شمرده می شود لذا باید در بحث قیمت گذاری گندم به گونه‌ای عمل کنیم که تولید کننده ما در این شرایط خشکسالی انگیزه لازم را برای تحویل گندم به مراکز خرید داشته باشد و این گندم ها به سایر مسائل مصارف غیر انسانی کشیده نشود.

 وی ادامه داد: همچنین باید مراقب باشیم پیرو انتظارات تورمی که در جامعه ایجاد شده، احتکار گندم رخ دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به نحوه قیمت گذاری گندم بیان داشت: اگر قیمت گندم را درست تعیین نکنیم و این گندم به درستی تحویل مراکز خرید نشود، واردات گندم افزایش پیدا خواهد کرد و ما وابسته به واردات گندم می شویم و در ادامه مجبوریم ارز کشور را برای واردات گندم هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید نیم نگاهی به سال زراعی آینده نیز داشته باشیم، اظهار داشت: باید قیمت‌گندم به نحوی تعیین شود که انگیزه برای کشت در سال زراعی آتی وجود داشته باشد لذا این موارد از جمله حساسیت هایی است که باید مدنظر قرار گیرد.

 این نماینده مجلس تاکید کرد: ما به این مسئله کار نداریم که قیمت ۵۰۰۰ تومانی تعیین شده برای خرید تضمینی گندم واقعی است و یا خیر لذا شواهد و قرائن نشان می‌دهد که این قیمت باید بیشتر از اینها باشد.

 وی تاکید کرد: همچنین غالب نمایندگان مجلس در این زمینه اذعان داشتند که قیمت تعیین شده قیمت مناسبی نیست و محل اعتراض کشاورزان خواهد بود لذا امیدواریم با پیگیری هایی که در مجلس انجام می شود این قیمت از کانال شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک کشاورزی بیرون بیاید چراکه این شورا بر مبنای کار کارشناسی قیمت را تعیین خواهد کرد.

اوسطی بیان داشت: نرخ خرید تضمینی گندم باید با شرایط تورمی و شرایط اقتصادی کشور همخوانی داشته باشد و امیدواریم این مهم رخ دهد.

کد خبر: ۸۵٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha