۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
توقف معاملات صرافی بزرگ ترکیه؛ کلاهبرداری در پی موضع جدید دولت| تحقیقات قضایی ادامه دارد!
بازار گزارش داد؛

توقف معاملات صرافی بزرگ ترکیه؛ کلاهبرداری در پی موضع جدید دولت| تحقیقات قضایی ادامه دارد!

«تودکس»، صرافی رمزارز بزرگ ترکیه ای روز پنجشنبه بدون اطلاع قبلی معاملات خود را متوقف و سرمایه ۳۹۱ هزار تریدر فعال خود را قفل کرد، به طوریکه مشتریان نگران از دست دادن سرمایه های خود هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: بر اساس گزارش آناتولی، در روز پنجشنبه صرافی رمزارز">رمزارز تودکس (Thodex) ترکیه که از سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرده، خبری را در خصوص حمله و یورش پلیس و مقاماهای محلی به این صرافی منتشر کرد که بر همین اساس با انتشار پستی در فضای توییتر اعلام کرد: تمامی معامله‌ها و پرداخت ‌هایش را متوقف کرده و تا چهار الی پنج روز تمامی تراکنش ها به حالت تعلیق در خواهد آمد. 

در همین راستا این صرافی که بدون اطلاع قبلی اقدام به توقف تمامی معامله ها کرده، پلتفرم مذکور معامله‌ ها و پرداخت ‌ها را برای ارتقای خدماتش به ‌منظور همکاری با بانک‌ ها و مؤسسه ‌های مالی معروف جهانی را نیز متوقف کرده به طوری که سرمایه ۳۹۱ هزار تریدر فعال این پلتفرم قفل شده است.

رسانه های داخلی معتقدند که این وقفه معنایی جز کلاهبرداری این صرافی نمی تواند داشته باشد، زیرا حدود دو هفته پیش، دولت ترکیه دارایی های رمزارز">رمزارز را به طور قانونی به رسمیت شناخت اما پرداخت های رمزارزی را ممنوع کرد. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که رمز ارزها و سایر دارایی‌های دیجیتال نمی‌توانند به ‌طور مستقیم یا غیر مستقیم برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات مورد استفاده قرار گیرند و دارایی‌های رمزنگاری شده در کنار سایر خطرات امنیتی، تحت هیچ سازوکار نظارتی و مقرراتی یا یک مرجع نظارتی مرکزی قرار ندارند و ممنوعیت پرداخت رمزارزها از تاریخ ۳۰ آوریل اعمال خواهد شد.

در حقیقت،  این تصمیم می‌تواند حرکت بازار رمز ارز ترکیه را متوقف کند که در ماه ‌های اخیر شتاب گرفته بود. (حجم معاملات با ارزهای دیجیتال در ترکیه از اول فوریه تا ۲۴ مارس به رقم ۲۱۸ میلیارد لیر (۲۷ میلیارد دلار) رسید در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته کمی بیش از هفت میلیارد لیر بود.)

از سوی دیگر وزیر صنعت و فناوری، ماه گذشته نیز گفته است که ارز دیجیتال برای کلاهبرداری ساخته شده و دولت به فضای ارزهای دیجیتال که چنین ریسک بالایی دارد، آزادی نمی دهد.

بنابراین با این موضع جدید دولت، خبر ترک استانبول و حذف حسابها در شبکه های اجتماعی از سوی موسس این صرافی به همراه دو میلیارد دلار رمز ارز به کشور تایلند یا آلبانی توسط خبرگزاری ها و روزنامه های ترکیه ای میتواند موید انجام یک کلاهبرداری بزرگ باشد.

البته، فاروق فاتح اوزر در عین حال که در رابطه با این اتفاق هنوز پاسخی ارائه نداده و ساکت است؛ تنها اعلام کرده که به دلایل قانونی مرتبط با تجارت ظاهرا برای ملاقات با سرمایه گذاران خارجی استانبول را ترک کرده و نه دلیل دیگر. 

بر اساس گزارش «کوین دسک»، همچنین، مدیر عامل تورکس نیز در زمانی که کاربران شکایتی را به ادعای سرقت صدها میلیون دلار اعلام کردند، ناپدید شد. مهمت ، روز چهارشنبه متوجه شد که مبادلات رمزارز">رمزارز تودکس دیگر در دسترس نیست. یک پیام خطا در صفحه اش چشمک می زد.

پیش از آن، با وحشت، او سعی کرد به وب سایت اصلی دسترسی پیدا کند و پیغام نگران کننده ای را پیدا کرد: تودکس برای ارزیابی مشارکت همکاری مشخص نشده و در نتیجه همه معاملات را متوقف خواهد کرد. این روند حدود چهار تا پنج روز کاری طول می کشد و پس از آن اطلاعات کاربران به روز رسانی می شوند.

طبق داده های این صرافی، قبل از متوقف شدن معاملات، بیش از ۵۸۵ میلیون دلار رمزارز در صرافی خود معامله کرده است. 

مهمت پلیس را از توقف ناگهانی این معاملات آگاه کرد و اعلام کرد: پنج روز وقفه در بازارهای رمزپایه بسیار ناپایدار می تواند فاجعه ای را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد زیرا افراد طبقه متوسط در ترکیه در این صرافی سرمایه گذاری کرده تا بودجه اندک خود را در برابر تورم در این کشور حراست کنند. بنابراین مردم و از جمله من مقدار زیادی از سرمایه های خود را دست می دهند.  

این صحبتها در حالی مطرح است که این صرافی در روز سه شنبه اعلام کرد که به مدت شش ساعت به دلیل تعمیرات در کار خود وقفه ای ایجاد خواهد کرد. حال این توقف ناگهانی به همراه سکوت و عدم ارائه پاسخ مناسب از سوی متولیان، موجب نگرانی کاربران رمزارز شده و در زمان حساسی برای صرافی های ترکیه رخ داده است.

اوغوز اورن کیلیچ، یک وکیل دادگستری در آنکارا به نمایندگی از کاربران ضمن تنظیم یک شکایت حقوقی علیه این صرافی و تخمین وجوه قفل شده در حسابهای تودکس بین دو تا ۱۰ میلیارد دلار به همراه اعلام نگرانی از گم شدن این رمزارزها و فروخته شدن آنها و تاثیر این کار بر بازارهای جهانی، اینگونه اعلام کرده که این موضوع به احتمال زیاد یک کلاهبرداری است و بسیار وحشتناک است که اوزر کشور را ترک و حسابهای خود را در شبکه های اجتماعی مسدود کرده است.

این وکیل معتقد است که مفقود شدن این دو میلیارد دلار و توقف معاملات این صرافی بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ جمهوری ترکیه است.

 بر همین اساس، مقام ‌های محلی با حمله به دفتر صرافی، از همان روز پنجشنبه تحقیقات خود را آغاز کرده اند به طوری که گزارشهای دادستانی نشان داده که مقداری پول در حساب های بانکی صرافی و صاحبان آن وجود دارد.

از طرفی، با مراجعه هزاران کاربر جدید به این صرافی، حجم معاملات در روز شنبه هفته گذشته به رکورد روزانه ۱.۳۷ میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم روزانه در سال گذشته است.

بر اساس اظهارات یک وکیل دیگر، مردم در ترکیه به طور فزاینده ای به رمزارزها به عنوان یک مانع در برابر تورم روی آورده اند. به گزارش بلومبرگ، تورم در سال جاری در حال افزایش است و به دلیل افزایش قیمت نفت و نوسانات اخیر لیر، در ماه مارس به ۱۶ درصد رسیده است. اگرچه فضای رمزارزها در کشور تنظیم نشده بود، اما در اوایل ماه جاری، بانک مرکزی اعلام کرد که استفاده از ارزهای رمزپایه را برای پرداخت ممنوع کرده است.

کد خبر: ۸۵٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha