۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
چوب بکارید پول برداشت کنید
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

چوب بکارید پول برداشت کنید

مشهد- با توجه به اجرای طرح تنفس جنگل طرح زراعت چوب در طی سال‌های گذشته به‌صورت جدی مطرح و در برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی به مرحله اجرا درآمده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: زراعت چوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اجرای این طرح علاوه بر تأمین چوب موردنیاز کشور نقش مؤثری در حفظ رطوبت خاک، تلطیف وضعیت هوا، ایجاد بارش‌های منطقه‌ای و افزایش درآمد کشاورزان خواهد داشت.

طرح زراعت چوب با رویکرد جلب مشارکت مردم و استفاده از آب‌های نامتعارف و کاشت و پرورش درختان سریع الرشد چوب‌دهی همچون صنوبر یکی از طرح‌هایی است که در طی سال‌های گذشته در خراسان رضوی در دستور کار قرارگرفته است.

زراعت چوب یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی است و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و مطالعه محیط مناسب برای اجرای این طرح می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد و علاوه بر حفاظت از محیط‌زیست و توسعه پایدار، تأمین‌کننده مواد اولیه برای صنعت چوب باشد.

اقتصاد سودده
عبدالحسین چالاکی مهندس کشاورزی و متصدی یکی از نهاستان های مشهد که سال‌ها در امر تولید و فروش نهال فعالیت دارد در این رابطه به ما می‌گوید: اگر جنبه حفظ منابع طبیعی و تنفس جنگل‌ها را کنار بگذاریم این زراعت راهکار مناسبی برای درآمدزایی و اشتغال است.

وی در پاسخ به سؤال ما که چقدر زمان و سرمایه برای این کار نیاز است اظهار می‌کند: هزینه خریداری نهال چندان نیست زیرا منابع طبیعی ذر این راستا همکاری خوبی با سرمایه‌گذاران دارید.

چوب بکارید پول برداشت کنید

وی می‌افزاید: معمولاً صنوبر در هفت‌سالگی و در برخی از خاک‌ها در ۶، هفت و هشت‌سالگی به بار می‌نشیند.

این تولید کننده نهال بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل اجرای طرح تنفس قیمت چوب به‌طور فزاینده‌ای افزایش‌یافته و بیش از هر زمان دیگری چوب خریدار دارد می‌گوید: اکنون قیمت هر هکتار صنوبر هفت‌ساله حداقل بیش از ۶۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

چالاکی با بیان اینکه این نوع زراعت نه‌تنها اقتصادی است بلکه برای حفظ جنگل‌های شمال کشور نیز قدمی مثبت و توشه آخرت است، می افزاید: یکی از درختان پرمصرف در زراعت چوب درخت اکالیپتوس است چون از برگ این درخت در کارخانه‌های دارویی نیز مصرف بالایی دارد که ارزش‌افزوده به سزایی را برای کشاورز ایجاد می‌کند.

وی بابیان اینکه افرادی که زراعت چوب را انتخاب می‌کنند امکان دام‌پروری و پرورش زنبورعسل را نیز برای آن‌ها مهیا است ادامه داد: البته در این کار هم مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها گرفتاری‌های اداری وجود دارد که اصلی‌ترین آن همان دریافت تسهیلات است.

حمایت از سرمایه‌گذاران
در این راستا معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بابیان اینکه خوشبختانه استقبال مناسبی از زراعت چوب در استان بوده است اظهار می‌کند: برای توسعه این نوع کشت با حمایت‌هایی این اداره کل نسبت به توزیع نهال رایگان و ارائه تسهیلات با نرخ پائین اقدام می‌شود.

علی شکاری در این رابطه به ما می‌گوید: برای حمایت و تشویق به این نوع کشت اداره کل منابع طبیعی نسبت به اعطای نهال رایگان و حتی به مقادیر زیاد و به‌طور مثال افزون بر یک هزار نهال نیز اقدام می‌کند.

وی اظهار می کند: در حوزه تسهیلات نیز با معرفی به بانک‌های عامل برای تأمین هزینه‌های مالی به ازای هر هکتار حداقل هفت میلین تومان وام و با نرخ  سود ۱۳ درصد در نظر گرفته‌شده است.

همراهی سرمایه‌گذاران
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه البته این زراعت کمی برای رسیدن به محصول . برداشت نهایی زمان‌بر بوده و نیاز به گذشته حداقل شش تا هفت سال دارد بیان کرد: در همین راستا زومان بازپرداخت و بازگشت تسهیلات ۱۰ ساله در نظر گرفته‌شده است.

شکاری بابیان اینکه حتی برای افرادی که متقاضی فعالیت در این حوزه بوده اما زمین زراعی در اختیار ندارند نیز تسهیلاتی اندیشیده شده است، اظهار می‌کند: در همین راستا در قالب ماده ۳ طبق مزایده‌ای زمین با اجاره طولانی‌مدت ۱۰ ساله در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

چوب بکارید پول برداشت کنید

شکاری بابیان اینکه به دلیل برخورداری این استان از رودخانه‌های متعدد و هم‌چنین منابع مازاد بر مصرف کشاورزان لذا کاشت و زراعت چوب بسیار قابل‌توجه است اذعان می‌کند: بسیاری از کشاورزان برای بهره‌مندی از این زراعت دورتادور مزارع خود را به کاشت صنوبر اختصاص داده‌اند

وی بابیان اینکه کارشناسان منابع طبیعی در طی تمامی مراحل کاشت تا برداشت سرمایه گذران و متقاضیان را همراهی خواهند کرد می‌افزاید: در سال ۹۲ مصوبه‌ای در هیئت‌وزیران تائید شد که به مدت ۱۰ سال از جنگل‌های شمالی هیچ برداشت چوبی انجام نشود و لذا این موضوع سرآغاز توجه جدی به زراعت چوب بود.

وی از برکات اجرای این طرح نیز می‌گوید: اجرای طرح تنفس جنگل‌ها برای فرصت دادن به بازیابی ذخایر جنگلی موجب شد تا زراعت چوب در کانون توجهات قرارگرفته و لذا استقبال خوبی هم در این رابطه در استان خراسان رضوی شاهد هستیم.

خودتان حساب‌وکتاب کنید
هر اصله درخت صنوبر پنج‌تا هشت‌ساله به‌طور میانگین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد و در هر هکتار تا چهار هزار اصله نیز کاشته می‌شود با توجه به اینکه درآمد هر اصله درخت در زراعت چوب ۵۰۰ تا۸۰۰ هکتار برآورد می‌شود با یک حساب سرانگشتی می‌توان برآورد کرد تحقق این طرح درآمد چشمگیری را نصیب بهره‌برداران می‌کند!

با توجه به افزایش جمعیت کشور و نیاز بیشتر مردم به چوب، زراعت چوب در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی، استفاده از زمین‌های بایر، تنفس واقعی‌تر جنگل و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی، تأمین مواد اولیه صنایع سلولزی، تأمین نیاز صنایع چوبی کشور و احتیاج به واردات کمتر می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

کد خبر: ۸۵٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha