۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
 سیل نیم ساعته تهران را می‌برد/ شهردار، مقصر دست درازی به رودخانه های تهران
مدیرعامل آب و فاصلاب تهران در گفتگو با بازار:

سیل نیم ساعته تهران را می‌برد/ شهردار، مقصر دست درازی به رودخانه های تهران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه تهران به هیچ وجه آمادگی لازم برای مقابله با سیل را ندارد، افزود: به دلیل ارتفاعاتی که در شمال تهران وجود دارد سیل به سرعت خود را به مرکز و جنوب شهر می‌رساند و اگر سطح بارندگی‌ها زیاد باشد در کمتر نیم ساعت تهران را سیل با خود خواهد برد.

بازار - هر بارکه تصاویر دردناکی از خسارت  سیل در استان های مختلف منتشر می‌شود، این نگرانی در بین پایتخت نشین‌ها ایجاد می شود که اگر در تهران سیل بیاید، چه سرنوشتی  در انتظار حدود ۸ میلیون ساکن این استان خواهد بود. نگرانی که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب هم آن را به جا می داند. محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در گفتگو با بازار با بیان اینکه تهران به هیچ وجه آمادگی لازم برای مقابله با سیل را ندارد، ادامه داد: زمانی تهران ۷ رود دره داشت اما حالا خبری از این رودخانه ها نیست اما در سال‌های گذشته بخش زیادی از آنها را نابود کردیم، به حریمشان تجاوز کردیم  و روی آنها ساخت و ساز انجام دادیم.

او با بیان اینکه مدرن شدن و شهری شدن مان هیچ همخوانی با جغرافیا و محیط زیست ما نداشته است، افزود: در سال‌های گذشته  شهرنشینی را در پایتخت به شدت توسعه دادیم اما هیچ‌گاه در طرح‌های توسعه ای به طبیعت توجه نکردیم و حتی راحت و بدون توجه به عواقبش درآن دخل و تصرف کردیم.

بختیاری که شهرداری را مقصر اصلی دست درازی به رودخانه های تهران می داند، گفت:  درطول سال‌های گذشته نه تنها زیرساخت‌های مناسب برای زهکشی آب‌های سطحی انجام نشده بلکه رودخانه‌های تهران خاصیت رودخانه‌ای خود را از دست داده و قادر به انتقال آب در هنگام بارش‌های سنگین نیستند.

بیشترین مشکل تهران  در رودخانه کن، دربند، گلاب دره، فرحزاد و جنوب  شهر است، بعلاوه  ۸۰ سازه مشکل ساز در زمان بروز سیلاب در تهران شناسایی شده که باید سازه آن‌ها بررسی مجدد و اصلاح شود.

او افزود: سرعت بارش‌ها در شرایط عادی هم معمولا بیش از قدرت زمین برای جذب آب باران است؛ بنابراین آب در سطح زمین تهران جاری می‌شود. مسئولان شهرداری به خوبی به این مساله واقف هستند و حتی در بارندگی‌های کوچک هم در برخی از مناطق همچون منطقه یک تهران به حالت آماده باش درمی‌آیند.

سیل در تهران چه خسارتی به همراه خواهد داشت

سیل‌هایی که امسال شاهد آن بودیم نشان داد که شهرها و روستاهای ما چه حد آسیب پذیر و مستعد بحران هستند اما هیچ گونه برنامه ریزی برای مقابله با آن انجام نمی دهیم.  این بی برنامگی  طبق گفته های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در پایتخت هم وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به بارندگی های اخیر در تهران، گفت: در روزهای نخست اسفند ۶۰ میلی لیتر بارندگی در ۴۸ ساعت اتفاق افتاد. کافی است که این حجم از بارندگی را در ۶ ساعت داشته باشیم در این صورت حتما تهران را سیل خواهد برد.

بختیاری همچنین در رابطه با خسارت احتمالی وقوع سیل در تهران، گفت: شیب و تراکم بالای جمعیتی که در تهران وجود دارد، وقوع سیل خسارتی بالاتر از آنچه در سایر استان‌های کشور اتفاق افتاد را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

بررسی دلایل سیل پذیر بودن تهران

 او همچنین در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث شده که احتمال وقوع سیل در پایتخت تا به این اندازه جدی باشد، می گوید:سیل پذیر بودن تهران دو دلیل اصلی دارد که موقعیت جغرافیایی و فیزیکی یکی از آنهاست. به دلیل ارتفاعاتی که در شمال تهران وجود دارد سیل به سرعت خود را به مرکز و جنوب شهر می‌رساند و اگر سطح بارندگی‌ها زیاد باشد در کمتر ازنیم ساعت تهران را سیل با خود خواهد برد. اما مساله دوم به دست کاری در محیط زیست بازمی‌گردد.

بختیاری بیشترین مشکل تهران را در رودخانه کن، دربند، گلاب دره، فرحزاد و جنوب این شهر دانست و افزود: ۸۰ سازه مشکل ساز در زمان بروز سیلاب در تهران شناسایی شده که باید سازه آن‌ها بررسی مجدد و اصلاح شود.

کد خبر: ۸٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha