۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
بانک مرکزی را در تدوین قانون بانکداری دخیل نمی‌کنند
مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی:

بانک مرکزی را در تدوین قانون بانکداری دخیل نمی‌کنند

کاووسی، مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی با اشاره به اینکه قانون بانکداری بعد از ۱۰ سال همچنان به جمع بندی نرسیده است، گفت: یکی از دلایلش این است که بانک مرکزی را در تدوین این قانون دخیل نمی‌کنند.

به گزارش بازار، یوسف کاووسی، مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی، کارشناس مسائل پولی و بانکی و مدرس دانشگاه درمورد استقلال بانک مرکزی گفت: طبق قانون پولی و بانکی به عنوان یک قانون مرجع، بانک مرکزی موظف به حفظ ارزش پول ملی، ثبات و رشد اقتصادی است.

وی با اشاره به اشکالات نحوه انتصاب رئیس بانک مرکزی گفت: یکی از اشکالاتی که گرفته می شود این است چرا رئیس بانک مرکزی باید به پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی و حکم رئیس جمهور انتخاب شود البته در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد اما بر همین پایه ماند.

مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی ادامه داد: وقتی رئیس بانک مرکزی باید توسط وزیر اقتصاد و دارایی انتخاب شود وزیر هم فکر می کند که رئیس بانک مرکزی زیرمجموعه اوست و لذا به خودش حق می دهد که در خیلی از موارد با سیاست های پولی مخالفت کند.

کاووسی گفت: برخی روسای کل بانک مرکزی تابع نظر دولت می شوند و در این راستا دولت یا مستقیما از بانک مرکزی قرض می کند یا اینکه به نیابت از بانکها باز هم استقراض می کند.

وی با اشاره به اینکه قانون بانکداری بعد از ده سال همچنان به جمع بندی نرسیده است، گفت: یکی از دلایلش این است که بانک مرکزی را در تدوین این قانون دخیل نمی کنند یعنی خود بانک مرکزی مخالف این سندی است که در مجلس نوشته می شود و بخش هایی از آن را قبول ندارد.

مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی یادآورشد: کسری بودجه ۱۴۰۰ رقم بسیار بالایی است و همین هم باعث فشار به دولت بعدی و مشکلات دیگر می شود.

کاووسی بر لزوم هماهنگی بین مسئولان اقتصادی به ویژه رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صمت و خودداری از بخشی نگری تأکید کرد و گفت: ما فقط به دنبال مقصر می گردیم تا مشکلات و تقصیرها را به گردنش بیندازیم و این مشکلی را حل نمی کند.

وی با اشاره به راهکارهای حفظ جایگاه و قدرت بانک مرکزی مطرح کرد: اگر رئیس بانک مرکزی بتواند مقابل روش های ناپسندی که منجر به تورم می شود ایستادگی کند شاید نیازی به قانون جدیدی هم نباشد.

کد خبر: ۸۵٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha