۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
سقوط آزاد طلای سیاه / احتمال بازگشت نفت به کانال ۲۰ دلار
عربستان اوپک را وادار به کاهش تولید می‌کند؟

سقوط آزاد طلای سیاه / احتمال بازگشت نفت به کانال ۲۰ دلار

بعد از افت حدود ۳۰ درصد قیمت نفت در روز گذشته، برخی از کارشناسان انرژی می‌گویند ممکن است بهای هر بشکه نفت در روزهای آینده به کانال ۲۰ دلار بازگردد.

بازار- قیمت نفت بعد از افت ۳۰ درصدی به پایین ترین مقدار خود در طی ۴ سال گذشته رسید. دیروز هر بشکه نفت خام برنت به قیمت ۳۱.۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۲۷ درصد سقوط کرد و به ۳۰ دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از فوریه ۲۰۱۶ تا کنون است. این افت قیمت اما در شرایطی اتفاق افتاده که بسیاری از کارشناسان نسبت به احتمال کاهش قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار هشدار می‌دادند. نرسی قربان تحلیل گر بازار انرژی در اینباره به بازار می‌گوید : احتمال اینکه قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار برسد خیلی جدی بود اما کسی گمان نمی کرد بهای نفت به یکباره ۳۰ درصد کمتر شده شده و به ۳۱ دلار برسد.

او حالا می‌گوید: بازار نفت دیروز نشان داد که قیمت‌ها حتی می‌تواند به کانال ۲۰ هزار دلار هم برگردد که این اتفاق در سال های گذشته بی سابقه است. راجر دیوان، تحلیلگر نفت در شرکت مشاوره‌ای «آی‌اچ‌اس مارکیت» از این فراتر رفته و می‌گوید «احتمالا در فصل دوم سال‌جاری پایین‌ترین قیمت‌ها طی ۲۰ سال اخیر را خواهیم دید» که تلویحا اشاره به سطوح زیر ۲۰ دلار دارد. البته قربان این پیش بینی را خیل قبول نداشته و گفته که رسیدن بهای نفت به ۲۰ یا حتی ۲۵ دلار خیلی بعید است اما احتمال می رود که بهای طلای سیاه به ۲۸ یا ۲۹ دلار هم سقوط کند.

او بابیان اینکه نفت ۳۰ دلاری برای هیچ یک از کشورهای تولید کننده نفت مقرون به صرفه نیست، ادامه داد:این قیمت پایین‌تر از سطحی است که این کشورها در بودجه‌های خود برای قیمت نفت پیش‌بینی کرده‌اند. حتی عربستان که پایین ترین قیمت تمام شده تولید نفت را به خود اختصاص داده برای سرمایه گذاری جدید خود به قیمت های بالای ۵۰ دلار نیاز دارد.

جنگ قیمتی عربستان

آرامکوی عربستان اعلام کرد بهای نفت در ماه آوریل را برای مشتریان آسیایی ۴ تا ۶ دلار و برای آمریکایی‌ها ۷ دلار کاهش خواهد داد. اما جالب‌تر آنکه آرامکو بیشترین کاهش (۸ دلار) را برای خریداران در اروپای غربی یعنی منطقه‌ای که به‌طور سنتی نفت را از روسیه تامین می‌کند، اعمال کرده است؛ موضوعی که ناظران آن را آغاز جنگ قیمتی عربستان توصیف می‌کنند.

حالا سوال اینجاست که آیا عربستان که قیمت نفت پیش فروش شده خود را در روزهای گذشته کاهش داده، می‌تواند با ادامه این روند اعضای اوپک و غیر اوپک(منهای روسیه) را وادار به توافقی جدید در خصوص تولید نفت کند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک بعد از پایان نشست گفته بود که برای تصمیم گیری درباره کاهش تولید، نشست های غیر رسمی در هفته های آینده انجام خواهد شد. هرچند که او به دلیل افزایش اختلافات میان اعضا توافق بین اعضای اوپک را کمی دور از انتظار دانسته بود اما قربان کارشناس انرژی می‌گوید: قیمت های دیروز نفت به همه نشان داد که عربستان تا چه اندازه می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد و عدم توافق بر سر کاهش تولید چه تبعات سنگینی را برای تولید کنندگان این طلای سیاه می‌تواند داشته باشد. بنابر این اعضای اوپک خود باید به  سناریوهای مختلف در رابطه با کاهش تولید به توافق برسند.

اوبا بیان اینکه سهم روسیه از کاهش تولید نفت تنها ۱۰ درصد بوده است، ادامه داد: بر اساس آنچه اعلام شده در میان اعضای غیر اوپک تنها روسیه با کاهش تولید نفت مخالفت کرده و اوپک می‌تواند با سایر اعضا در رابطه با کم کردن سقف تولید به توافق برسد. جدای از این خود اعضای اوپک خود به تنهایی از تولیدات خود یک میلیون بشکه کم کنند. اینکه اوپک تصمیم گیری خود را منوط یه توافق با غیر اوپک کند، سیاست غلطی است که می‌توان هنوز آن را اصلاح کرد.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه ممکن است در نشست فوق العاده جوئن اعضای اوپک در رابطه با کاهش سقف تولید توافق کنند، به این نکته هم اشاره کرد که «افت قیمت نفت ناشی از ویروس کورونا بوده است. بنابر این تصمیمات کوتاه مدت اوپک یا موافقت نکردن روسیه با کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود به نسبت از اهمیت کمتری نسبت به کرونا برخوردار است. در شرایط کنونی اعلام کشف واکسن بیماری کرونا در شش ماه آینده به مراتب بیشتر از جلسات اوپک و غیر اوپک بر قیمت نفت اثرگذار خواهد بود.»

تولید بدون محدودیت از ابتدای آوریل

 اوپک برای جلوگیری از وخامت بازار در نفت پیشنهاد کاهش تولید یک و نیم میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۰ ارائه کرده بود. در حالی که تصور می‌شد این پیشنهاد نهایی شود اما روسیه در مذاکرات نهایی مخالفت پیشین خود را با این پیشنهاد تکرار کرد. به این ترتیب، همه تولیدکنندگان نفت مجاز خواهند بود که از روز اول آوریل هر چه قدر که می‌خواهند نفت تولید کنند چراکه اوپک به تلافی مخالفت روسیه با پیشنهادش تصمیم گرفت تا هر گونه محدودیت نسبت به تولید نفت را بردارد.

کد خبر: ۸٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha