۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
آغاز زود هنگام بحران برق و دست خالی وزارت نیرو       
ظرفیت تولید برق ۱۳۰۰مگاوات کمتر شد

آغاز زود هنگام بحران برق و دست خالی وزارت نیرو       

در حالی پیش بینی میشود که رکورد جدیدی از مصرف برق امسال به ثبت برسد که ظرفیت تولید کمتر شده است. به گفته مدیرعامل شرکت برق حرارتی از پیک پارسال تا پیک امسال ۲۲۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید افزوده می شود.

بازار؛ گروه انرژی: امسال زودتر از موعد همیشگی سوت آغاز  بحران برق  به گوش می‌رسد. هر ساله با از راه رسیدن اولین ماه تابستان، توانیر با انتشار اطلاعیه‌ های متعدد شهروندان را به صرفه‌ جویی دعوت می‌کند، اما امسال وضعیت کمی متفاوت از سال‌ های گذشته است.

غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر امسال را سال بسیار سخت اعلام می‌ کند تا رسما آب پاکی را روی دست مشترکان بریزد و تلویحا اعلام کند احتمال خاموشی‌ های گسترده در تابستان و یا حتی بهار ١٤٠٠ محتمل‌تر از آن چیزی است که در باور بگنجد. رضا اردکانیان وزیر نیرو هم با اشاره به کاهش بارندگی ها، اعلام کرده که امسال نیروگاه های برقابی را نداریم و ۳ هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق امسال کاسته خواهد شد. این کاهش تولید در شرایطی است که به گفته مدیرعامل شرکت برق حرارتی ایران کل ظرفیت جدیدی که از پیک سال قبل تا پیک اسمال امسال قرار است وارد مدار شود، تنها ۲۲۰۰ مگاوات است.

محسن طرز طلب به بازار می گوید: تا الان حدود ۱۷۰۰ مگاوات به ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور افزوده شده و حدود ۵۰۰ مگاوات دیگر باید تا قبل از شروع پیک گرما به ظرفیت تولید افزوده می شود.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد تا این لحظه ظرفیت تولید برق کشور نسبت به پارسال نه تنها بیشتر نشده بلکه ۱۳۰۰ مگاوات کمتر هم شده است.

کل ظرفیت جدیدی که از پیک سال قبل تا پیک امسال قرار است وارد مدار شود، تنها ۲۲۰۰ مگاوات است. تا الان حدود ۱۷۰۰ مگاوات به ظرفیت اسمی نیروگاه های کشور افزوده شده و حدود ۵۰۰ مگاوات دیگر باید تا قبل از شروع پیک گرما به ظرفیت تولید افزوده شود

۸ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در دست تعمیر
معاون برنامه ریزی توانیر پیشتر در گفتگو با بازار پیک مصرف برق پارسال را ۵۸ هزار و ۳۰۰ مگاوات و ظرفیت تولید را ۵۹ هزار مگاوات اعلام کرده بود. در واقع اگر کاهش بارندگی ها ظرفیت تولید برقابی را کاهش نمی داند ظرفیت تولید کشور در بهترین حالت به حدود ۶۱ هزار مگاوات می رسید. اما حالا در بهترین حالت ظرفیت تولید تنها ۵۸ هزار مگاوات خواهد بود.

حالا وزارت نیرو شرکت برق حرارتی را مجبور کرده که تعمیرات نیروگاه های خود را با سرعت بیشتری انجام دهد. طرز طلب با بیان اینکه وزارت نیرو به ما اعلام کرده که تمام نیروگاه ها باید آماده تولید و بهره برداری باشد، گفت: ظرفیت نیروگاه های حرارتی بدون انرژی های تجدید پذیر و اتمی بوشهر ظرفیت عملیاتی ما باید حدود ۴۹ هزار مگاوات باشد. البته بخشی از این ظرفیت در حال آماده شدن است.

به گفته او، حدود ۷ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی داریم که با توجه به شرایط ویژه ای که امسال داریم باید در اردیبهشت به اتمام برسد و هزار مگاوات از تعمیراتمان را هم باید تا نیمه اول خرداد به اتمام برسد.

مصرف برق در فروردین امسال حدود ۲۰ درصد بیشتر شده است. این رشد مصرف در حالی اتفاق افتاده که محدودیت‌ های کرونایی، بسیاری از اصناف را در محاق تعطیلی فرو برده و وضعیت تولید در بسیاری از واحدهای صنعتی را نیز تحت‌ الشعاع خود قرار داد

رشد ۲۰ درصدی مصرف برق با وجود تعطیلی ها
آنگونه که آمارها نشان می دهد مصرف برق در فروردین امسال حدود ۲۰ درصد بیشتر شده است. این رشد مصرف در حالی اتفاق افتاده که محدودیت‌ های کرونایی، بسیاری از اصناف را در محاق تعطیلی فرو برده و وضعیت تولید در بسیاری از واحدهای صنعتی را نیز تحت‌ الشعاع خود قرار داده است. کارشناسان صنعت برق مدعی اند که رشد مصرف با وجود تعطیلی ها نشان دهنده سهم بالای مزارع استخراج رمز ارز از مصرف برق کشور دارد. هرچند که مصطفی رجبی مشهدی سهم ماینرها از مصرف برق کشور را تنها ۷۰۰ مگاوات اعلام می کند، اما رقم جایزه ای که برای معرفی استخراج کنندگان غیر مجاز تعیین شده، نشان می دهد که حجم مصرف آنها بیش از این رقم هاست. وزارت نیرو بارها در اطلاعیه‌های رسمی اعلام کرده که به کسانی که فعالیت ماینرهای غیر مجاز را اطلاع بدهند ٢٠ میلیون تومان جایزه می دهد.

رکورد مصرف برق امسال شکسته می شود
سخنگوی صنعت برق در گفتگو با بازار می گوید که اگر رشد مصرف یک درصد رشد کند، تابستان امسال را بدون خاموشی سپری خواهیم کرد. این در حالی است که آمار رشد مصرف در نخستین ماه سال نشان می دهد که امسال رکورد تازه ای را در مصرف برق شاهد خواهیم بود. حالا توانیر که هیچ برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید نداشته، سعی دارد با کاهش مصرف برق در ادارات و سازمان های دولتی و البته واحدهای تولیدی، تابستانی که به گفته معاون هماهنگی توزیع توانیر بسیار سخت است را سپری کند.  

کد خبر: ۸۴٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha