۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
«قم» استانی کوچک با ظرفیت‌های بزرگ ناشناخته| منطقه‌ای طلایی برای فعالان اقتصادی
بازار گزارش می‌دهد؛

«قم» استانی کوچک با ظرفیت‌های بزرگ ناشناخته| منطقه‌ای طلایی برای فعالان اقتصادی

قم- استان تک شهرستانی قم هرچند از استان‌های با مساحت بسیار کوچک در کشور است اما در دل خود ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ناشناخته‌ای نهفته دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرچند در یک نگاه اجمالی وقتی نامی از قم به میان آید تنها به جنبه زیارتی آن با توجه به وجود بارگاه حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران یاد می‌شود اما این استان تک شهرستانی و کوچک دارای ظرفیت‌های اقتصادی مهم و بالایی است که بعضاً شناخته شده و برخی ناشناخته است.

غیر از نگاه گردشگری به قم و این که مقصد سالانه ۳۰ میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی است در این استان حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای واحدهای صنعتی بیش از ۵۱ هزار میلیارد ریال است که با حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی، استان قم برای بیش از ۵۸ هزار نفر ظرفیت اشتغال ایجاد شده است.

در قم هفت شهرک صنعتی مهم با نام شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر و سلفچگان هم‌چنین محمودآباد و ثامن الائمه و قنوات، فناوری اطلاعات و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود وجود دارند که در کشور جایگاه مطلوبی دارند.

جدای صنعت هرچند قم یک استان کویری و دارای کمبود منابع آبی است، سالانه حدود ۸۰۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود و جزو استان‌های موفق در اجرای تغییر الگوی کشت خواهد بود همچنین دو درصد معادن کل کشور در قم فعالیت دارند و این استان در تولید منگنز در کشور و خاورمیانه نیز حرفی برای گفتن دارد.

جدای از گردشگری مذهبی اگر زیرساخت‌های لازم برای قم فراهم شود، این شهر می‌تواند از مقاصد مهم گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعی باشد، هرچند تا قبل از شیوع بحران کرونا شهر قم میزبان گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی و همسایه به ویژه عراق بود.

«قم» استانی کوچک با ظرفیت‌های بزرگ ناشناخته| منطقه‌ای طلایی برای فعالان اقتصادی

قم شاهراه مواصلاتی کشور
قم حلقه اتصال ۱۷ استان کشور است و در شاهراه مهم مواصلاتی کشور قرار گرفته است؛ در زمان پیک سفر چه نوروز و یا تابستان در هر کدام از ورودی‌های شهر قم خودروهای سبک و سنگین بسیاری عبور می‌کنند که این ظرفیت می‌تواند برای استان چه از نظر گردشگری و چه از نظر حمل و نقل کالا از طریق راه‌های مواصلاتی کشور اهمیت داشته باشد.

طبق آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، استان قم در طول تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بیش از ۶ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۶۸ تردد در محورهای مواصلاتی قم ثبت شده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۳۸ درصد رشد داشته است.

جواد شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: در طول تعطیلات نوروزی ۲ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۳۴۹ وسیله نقلیه وارد و دو میلیون ۴۶۸ هزار و ۳۸۵ وسیله نقلیه از استان قم خارج شدند، همچنین پرترددترین محورهای استان به ترتیب جاده‌های تهران - قم، قم - سلفچگان و هم‌چنین قم -  کاشان را می‌توان نام برد.

قرار گرفتن قم در مسیر مواصلاتی ۱۷ استان کشور و برخورداری از توانمندی‌های قابل‌توجه در حوزه صنعت و معدن به‌عنوان یکی از کانون‌های تجارت و قطب‌های صنعتی ایران معرفی می‌شود، در این استان تمام شاخص‌های توسعه از جمله بسترهای حمل‌ونقل زمینی، ریلی و هوایی در آن وجود دارد.

برخی می‌خواهند جلوی توسعه قم را بگیرند
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به این که با وجود ظرفیت‌های بالای شهر قم بسیاری هستند که می‌خواهند با مانع زدایی جلوی پیشرفت استان را بگیرند، بیان می‌کند: برخی جلوی سرمایه‌گذاری چند میلیارد تومانی در شهر قم و توسعه آن را گرفته‌اند و برخی با جناح‌بندی و بی‌ادبی و بداخلاقی‌های سیاسی خود جلوی پیشرفت شهر قم را گرفته‌اند و حتی بر سر سرمایه‌گذاری چند هزار میلیاردی سرمایه‌گذاران خارجی قد علم کرده‌اند؛ این شهر ۷۰ هزار طلبه دارد که به ۷۰ هزار منطقه وصل است؛ گویا برخی قسم‌ خورده‌اند جلوی توسعه شهر قم را بگیرند.

حجت الاسلام ابوالحسن نواب می‌افزاید: همچنین وجود ۴۰ هزار طلبه خارجی از ۱۳۶ ملیت جهان که برای کسب تعالیم اسلامی در قم سکونت دارند، یکی از ویژگی‌های ممتاز این شهر است که آن را شهره خاص و عام کرده است.

شهرک‌های صنعتی قم، ظرفیت مهم اقتصادی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز می‌گوید: قم به دلیل نزدیکی به پایتخت از امکان خوبی برای رشد صنایع برخوردار است، وجود شهرک‌های صنعتی متعدد همچون شکوهیه و محمودآباد و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با برخورداری از زیرساخت‌های مناسب در دو دهه اخیر باعث حضور بیش از دو هزار واحد صنعتی در این استان شده است.

با وجود ظرفیت‌های بالای شهر قم بسیاری هستند که می‌خواهند با مانع زدایی جلوی پیشرفت استان را بگیرند

محمود سیجانی عنوان می‌کند: در مسیر توسعه اقتصادی راه‌اندازی هرچه بیشتر واحدهای صنعتی و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی در اولویت است که این هدف از طریق تکمیل، ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی،‌ بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی منتخب، به‌کارگیری واحدهای تولیدی راکد و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، محقق می‌شود.

به گفته وی، حقوق این راهبرد الزاماتی دارد که ازجمله آن همراهی بانک‌های عامل در ارائه تسهیلات موردنظر،‌ تأمین زیرساخت‌های موردنیاز واحدهای صنعتی همچون دسترسی به آب، برق و گاز،‌ تأمین مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی، تسهیل در زمینه واردات مواد اولیه،‌ تأمین ارز مورد نیاز و حمایت نهادهای دولتی در بخش‌های مختلف به‌خصوص در زمینه مالیات و تأمین اجتماعی است.

«قم» استانی کوچک با ظرفیت‌های بزرگ ناشناخته| منطقه‌ای طلایی برای فعالان اقتصادی

منطقه سلفچگان بهشت سرمایه‌گذاری
شهرک‌های صنعتی متعدد و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در قم، این استان را به بهشت سرمایه‌گذاری و منطقه‌ای طلایی برای حضور فعالان اقتصادی از کشورهای اسلامی و سایر مناطق دنیا تبدیل کرده است، زمین‌های پهناور استان قم آماده است با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و حجم گسترده سرمایه‌های وارده شده به آن، فضایی مطلوب را برای فعالیت‌های اقتصادی به وجود آورد و سود سرشاری را هم برای سرمایه‌گذاران خارجی و هم برای استان و کشور به ارمغان آورد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار می‌کند: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به سه بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی استان پرداخت خواهد شد، امسال هر دو هفته یک واحد تولیدی جدید در قم به بهره‌برداری خواهد رسید و ۳۰ واحد راکد صنعتی نیز امسال به چرخه تولید باز می‌گردند.

مهرداد غضنفری می‌افزاید: طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده در مجموع در ۸۰ واحد صنعتی استان طرح‌های توسعه‌ای اجرا خواهد شد و ۶۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

قم، برند تولیدات لوازم خانگی
صنعت تولید لوازم‌ خانگی و محصولات پتروشیمی در قم روند توسعه خوبی دارد و ظرفیت‌های فراوانی در این بخش ایجاد شده است؛ امروزه صنایع مهمی مانند کارخانه لوازم خانگی پاکشوما با ظرفیت اشتغالزایی یک هزار نفر به یکی از واحدهای تولیدی در کشور و منطقه تبدیل شده است و می‌تواند در خروج ارز ناشی از واردات لوازم خانگی جلوگیری کند البته اگر موانع از راه این واحد تولیدی برداشته شود.

صنعت تولید لوازم‌ خانگی و محصولات پتروشیمی در قم روند توسعه خوبی دارد و ظرفیت‌های فراوانی در این بخش ایجاد شده است

رئیس سازمان صمت قم در این زمینه می‌گوید: شهرک‌های صنعتی قم به خصوص شهرک صنعتی محمودآباد و شکوهیه برای استقرار صنایع تولیدکننده لوازم خانگی از زیرساخت‌های مطلوبی برخوردار است و هم‌اکنون نیز صنعتگران متعددی در قالب شرکت‌های بزرگ و صاحب نام در قم مشغول تولید انواع لوازم خانگی با کیفیت بالا و رعایت استانداردهای جهانی هستند.

سیجانی می‌افزاید: از جمله مزایای اقتصادی سرمایه‌گذاری در بخش تولید لوازم خانگی در قم،‌ دسترسی آسان و کم هزینه به مهمترین بازارهای مصرف کشور و همچنین نیروی انسانی ماهر و متخصص است که هر کدام از این موارد نقش مؤثری در موفقیت اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند.

قم بزرگ‌ترین تولیدکننده منگنز کشور و خاورمیانه
حال از صنعت و واحدهای تولیدی فاصله می‌گیریم؛ در استان قم ۲ درصد معادن کشور فعال هستند و با توجه به وجود معدن ونارچ، قم را به بزرگ‌ترین تولیدکننده منگنز در کشور تبدیل کرده است؛ از دیگر ذخایر و ظرفیت‌های استان را می‌توان به وجود دریاچه نمک نام برد که دلیل عدم وجود یک برنامه جامع برای بهره‌گیری از آن مورد غفلت قرار گرفته است؛ این دریاچه به دلیل این که مسیر دسترسی به آن هنوز ناهموار است هنوز آن طور که باید و شاید از ظرفیت‌های اقتصادی آن استفاده نشده است.

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم درباره راه دسترسی این دریاچه عنوان می‌کند: ۶۵ کیلومتر مسیر دسترسی دریاچه نمک با احتساب هفت میلیارد تومان برای احداث هر کیلومتر از مسیر، نشان از نیاز به بودجه‌ای در حدود ۴۵۵ میلیارد تومان دارد و از این رو می‌توان نتیجه گرفت که ۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده در این موضوع در سال جاری، احتمالاً و صرفاً برای بحث‌های مطالعاتی مسیر اختصاص یافته است.

«قم» استانی کوچک با ظرفیت‌های بزرگ ناشناخته| منطقه‌ای طلایی برای فعالان اقتصادی

فرش ابریشم قم چشم خارجی‌ها را مجذوب کرده است
اما از دیگر ظرفیت‌های مهم قم را می‌توان تولید فرش ابریشم دستی را نام برد که با بند قم معروف است؛ تار و پود ابریشمی این فرش چشمان خارجیان را مجذوب کرده و برای خود بازارهای خوبی برای صادرات فراهم کرده است، هرچند اخیراً مشکلات ناشی از تحریم و بحران کرونا مسیر صادرات و فروش آن را ناهموار ساخته اما اگر نمایشگاه دائمی فرش قم با همت مسئولان مورد بهره‌برداری قرار گیرد می‌تواند در جذب مشتریان خارجی نقش مهمی داشته باشد.

ظرفیت بالای کشاورزی با وجود حداقل‌های منابع آبی در قم
قم یک استان کویری دارای حداقل‌های منابع آبی است، اما در این استان کویری سالانه ۸۰۵ تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود؛ قم از استان‌های پیشرو در حوزه اجرای طرح تغییر الگوی کشت در کشور است و اخیراً هم الگوهای مناسب آبیاری برای بهره‌گیری از منابع آبی را اجرا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم می‌افزاید: سالانه در استان قم حدود ۳۰ هزار تُن گندم تولید می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد که قم در این بخش حرف‌هایی برای گفتن دارد کشاورزان قمی با تمام محدودیت‌ها اعم از آب کم محصولات خود را پرورش می‌دهند و روانه بازار می‌کنند.

عباس پورمیدانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار عنوان می‌کند: کل اراضی قابل‌کشت موجود در استان قم حدود ۷۰ هزار هکتار است که از این مقدار ۵۲ هزار هکتار مخصوص محصولات زراعی مانند، گندم، جو، یونجه و ذرت است و ۱۸ هزار باقی‌مانده نیز مربوط محصولات باغی مانند پسته و گیلاس است که البته هرچند میزان تولید گیلاس رقم قابل‌توجهی نیست، ولی از عملکرد مناسبی برخوردار است.

به گفته وی، تولید هشت درصد تخم مرغ کشور و دو و چهار دهم درصد گوشت قرمز و هم‌چنین پرورش طیور به طور مکانیزه از ظرفیت‌های دیگر این استان کویری است؛ در کنار کشاورزی، جهاد کشاورزی با فراهم کردن زیرساخت مناسب در ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری به توسعه بخش کشاورزی با نگاه اقتصادی اقدام کرده است.

کد خبر: ۸۴٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha