۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
صف طولانی تریلرهای ایرانی در مرز بازرگان؛ بار هندوانه سالم به ترکیه می رسد؟/ پاک کردن صورت مسئله
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

صف طولانی تریلرهای ایرانی در مرز بازرگان؛ بار هندوانه سالم به ترکیه می رسد؟/ پاک کردن صورت مسئله

«دکتر سید جلال ابراهیمی» گفت: طول خط ایستایی تریلرهای خروجی از ایران با بار هندوانه و محصولات کشاورزی به مقصد ترکیه و اروپا در شرایطی که هزینه حمل بار چندین برابر محموله است، به ۱۷ کیلومتر رسیده است.

تهمینه غمخوار؛ بازاربر اساس گزارشهای ارسال شده از مرز بازرگان، چند روزی است که چند صد کامیون و تریلر در صفهای طولانی در مرز خروجی ایران به سمت ترکیه و کشورهای اروپایی در شرایط بهداشتی و رفاهی بسیار بدی متوقف شده اند به طوری که گویی اتفاقات سالهای گذشته یعنی تخریب محموله های این تریلرها تکرار خواهد شد. 

«دکتر سید جلال ابراهیمی» رئیس خانه تجارت و اقتصاد ایران و ترکیه درباره جزئیات این موضوع به خبرنگار بازار گفت: یک مقام مطلع در مرز بازرگان اعلام کرد که چند روزی است که در این مرز، طول خط ایستایی تریلرها و کامیونهای خروجی از ایران به بیش از ۱۷ کیلومتر رسیده است.

وی افزود: یک بازرگان در این مرز خبر داد که طول خط ایستایی به دهها کامیون و تریلر رسیده و رانندگان خارجی و داخلی بار از کشورهای همجوار یعنی آسیای میانه از جمله افغانستان و حوزه کشورهای CIS و همچنین رانندگانی که از ایران به مقصد ترکیه و کشورهای اروپایی بار زده اند، چند روزی است که پشت این مرز متوقف شده اند. 

دکتر ابراهیمی اضافه کرد که در ماه رمضان بدون امکانات غذایی و استفاده ار رستورانها و همچنین با کمبود سرویس های بهداشتی، این رانندگان در شرایط خوبی قرار ندارند. یکی از رانندگان اعلام کرده که شبها به نوبت از هر ده تریلر یک نفر گشت شبانه انجام میدهد تا به محموله ها آسیبی وارد نشود. این امر در شرایطی صورت میگیرد که خلافکاران حرفه ای سعی می کنند به چادرهای این رانندگان آسیب رسانده و از این طریق محموله های غیر قانونی خود را با پاره کردن و تخریب چادرها در آن ها جاسازی کرده و به کشورهایی نظیر افغانستان برسانند. 

وی گفت: یکی از بازرگانان همچنین اعلام کرد که شب گذشته علامتی در کنار جاده بر روی یکی از تریلرها نصب کرده تا متوجه شود که این تریلر چند کیلومتر به سوی مرز حرکت کرده و در هنگام صبح متوجه شده که هیچ حرکتی برای کامیونها صورت نگرفته است. 

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه اظهار کرد: با اینکه مذاکراتی بین مقامات و مسئولین مرزی هر دو طرف برای سرعت بخشی در عبور و مرور انجام شده بود و مدتی این رفت و آمدها سریعا انجام می شد، هر از گاهی مشکل تراکم تریلرها در پشت دروازه های خروجی مشاهده می شود که این بار در طرف و سمت ایران این تراکم بسیار زیاد است در حالی که از سوی ترکیه هر چند کند اما کار به صورت نرمال در حال انجام شدن است.

وی افزود: یکی از مقامات اعلام کرد که یکی از عوامل بروز این مشکل، احتمال دارد به خاطر شروع ماه رمضان و تغییر ساعتها و برنامه روزانه باشد به طوری که عامل اساسی هنوز مشخص نیست و امید است که بخش خروجی بارها و همچنین آزمایشگاهها و سایر عوامل اجرایی بتوانند در این شرایط خاص ماه رمضان و فصل صدور صیفی جات بالاخص هندوانه به ترکیه اقدامات سریعی انجام شود. 

بر اساس اظهارات رییس خانه تجارت ایران و ترکیه، گفته می شود که بیشتر بار از ایران تریلرهای حامل هندوانه است که اگر آن ها تا چند روز روی بار بمانند، خراب خواهند شد و همین امر موجب می شود تا خریداران ترک از قبول این بار خودداری کنند آن هم در شرایطی که هزینه حمل بار چندین برابر قیمت محموله است. 

بر اساس اظهارات رییس خانه تجارت ایران و ترکیه، گفته می شود که بیشتر بار از ایران تریلرهای حامل هندوانه است که اگر آن ها تا چند روز روی بار بمانند، خراب خواهند شد و همین امر موجب می شود تا خریداران ترک از قبول این بار خودداری کنند آن هم در شرایطی که هزینه حمل بار چندین برابر قیمت محموله است

وی گفت: در سال گذشته نیز شرایطی مشابه به وجود آمده بود که تناژ بالایی از بار تخریب شد و بعد از مدتها بار به طرف ترکیه حرکت کرد. صیفی جات از جمله هندوانه تنها در زمان خاصی میتوانند از ایران به ترکیه حمل شوند چرا که خود محصول ترکیه در جالیزهای آنها رسیده و آماده حمل به بازار شد، مسلم است که از ایران دیگر هندوانه خریداری نمی شود و ضرر و زیانی شامل تولیدکنندگان، صادرکنندگان، کشت کاران و حمل کنندگان می شود. 

سید جلال ابراهیمی خاطر نشان کرد که حتی شرایط مساعد بهداشتی و غذایی برای کسانی که روزه می گیرند و می خواهند به ادای فرایض دینی بپردازند، وجود ندارد. 

دکتر ابراهیمی اضافه کرد: یک مقام مسئول مرزی اعلام کرد که گمرک برای این که صورت مسئله را پاک کند، تعداد زیادی از کامیونها را وارد پارکینگ خود کرده ولی در هر حال توقف همچنان ادامه دارد و بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون متوقف هستند در حالی که پارکینگ مملو از کامیونهای خروجی به مقصد ترکیه و کشورهای اروپایی است.

دکتر ابراهیمی تصریح کرد: یک مقام مسئول اعلام کرد که چندین تریلر با محموله خرما نیز در این خط خروجی وجود دارد که همانطور که می دانید خرما به عنوان محصولی مصرفی در ترکیه و کشورهای اسلامی که از طریق ترکیه ارسال می شود، مخصوص ماه رمضان است و از طرفی مشکلات بازار خرما و شرایط صدور نیزدر این میان وجود دارد.  

وی گفت: ما رقیبی مانند عراق در مقابل ایران در کشور ترکیه داریم که با شرایط خوب و قیمت و بسته بندی مناسب خرما را صادر کرده به طوری که ترکها به عراق می روند و خرما را با شرایط خود و مناسبی بسته بندی می کنند. لذا توجه اساسی صادرکنندگان باید به این مسئله باشد که خرما داران ما یک سال خرما را در سردخانه نگه میدارند تا بتوانند در ماه رمضان به بازارهای خارج صادر کنند. پس اگر در این شرایط نتوانیم بار خود را به ترکیه و سپس کشورهای دیگر برسانیم، به مشکل تولید و تریدینگ خرما بر میخوریم. 

رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اینکه ترکیه چه خرمایی را بیشتر از ایران خریداری می کند، گفت: ترکیه از ایران بیشتر خرمای مضافتی گوشتی و مقداری هم پیارم خریداری می کند.

کد خبر: ۸۴٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha