۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
موانع اقتصادی سد راه فرزند آوری مردم است
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس:

موانع اقتصادی سد راه فرزند آوری مردم است

بانکی پورفرد، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به فرزند آوری تمایل دارند، اما موانع اقتصادی نمی‌گذارد.

به گزارش بازار، امیر حسین بانکی پورفرد افزود: با گذشت هفت سال از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، متاسفانه دولت هیچگونه لایحه‌ای به مجلس نفرستاد و مجلس هم طرح هایش در دوره‌های قبل مسکوت ماند.

او ادامه داد: مجلس در دوره جدید اقدام به کاری همه جانبه کرد و با تشکیل کمیسیون ویژه‌ای با رویکرد جوانی جمعیت کشور سعی کرد تا مسائل مالی طرح را بگونه‌ای حل کند تا ضمن اینکه مشوق‌های طرح قوی هستند، ولی بار مالی آن در بودجه تعریف شود که البته بخشی ازاین هزینه‌ها هم در بودجه امسال دیده شده است.

بانکی پور فرد تصریح کرد: منابعی را حدود ۱۰ هزار میلیارد در راستای اجرای این طرح برای دولت پیش بینی کردیم این در حالیست که هزینه‌های طرح حدود ۹ هزار میلیارد می‌باشد.

او گفت: در این طرح سعی شده تا مشوق‌های مالی بگونه‌ای باشد که هزینه‌های مستقیمی برای دولت نداشته باشد مثلاً اجاره زمین‌های ۱۵۰ الی ۲۰۰ متر ۹۹ ساله هزینه‌ای برای دولت ندارد، ولی برای مردم مشوق خوبی محسوب می‌شود روی هم رفته چنین مشوق‌هایی برای دولت هزینه ندارد و برای مردم مشوق موثری خواهد بود.

بانکی پور فرد افزود: آقای رئیس جمهور در لایحه بودجه امسال آورده که سیاست‌های ابلاغی جمعیت باید در لایحه بودجه دیده شود در این خصوص با همکاری سازمان برنامه و بودجه، طرح تصویب شد و پشتوانه‌های مالی، این طرح را به طرحی همه جانبه تبدیل کرد.

او تصریح کرد: در پیمایشی که ۱۰ سال قبل صورت گرفته علاقمندان مردم به داشتن ۲ فرزند بود، ولی در پیمایشی که ۲ سال قبل صورت گرفت مردم علاقمندی به داشتن ۳ فرزند و بیشتر را اعلام کردند این در حالیست که سال قبل و امسال، مردم فقط ۱/۷ و ۱/۶ فرزند آوری داشتند این یعنی مردم می‌خواهند که فرزند داشته باشند، اما موانعی بر سر راهشان وجود دارد و حالا طرحی جوانی جمعیت کشور سبب شده تا دریابیم که موانعی همچون شرایط اقتصادی و معیشتی و بسیاری قوانین باز دارنده دیگر شناسایی شود.

بانکی پور فرد گفت: طرح ۷۴ ماده‌ای جوانی جمعیت عمدتاً رفع موانع را اولویت قرار داده حتی مشوق‌های جدیدی که در این طرح دیده شده هم به رفع موانع می‌پردازد مثلاً با نگاهی به فیش حقوقی افراد مشاهد می‌شود که حق اولاد بیشتر به شوخی شبیه و حتی کفاف یک بسته پوشاک بچه را هم نمیدهد

مشوق های طرح جوانی جمعیت به کمک رفع موانع فرزند آوری و ازدواج می آید
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: مشوق های رشد جمعیت در طرح جوانی جمعیت به کمک رشد جمعیت می آید.

امیرحسین بانکی پور فرد افزود: اگر دولت در مبحث افزایش حقوق هر ساله مردم، ضریب افزایش حقوق را بگونه ای اعمال کند که بار مالی جدیدی نشود بهتر است.

او ادامه داد: به دولت پییشنهاد داده ایم که شیب افزایش حقوق به صورتی باشد که حق تاهل ۱/۵ برابر و حق اولاد ۲ برابر شود این یعنی شیب افزایش خانواده های پرجمعیت بالاتر می رود و مجردها هم پایین تر می رود در این صورت فاصله حقوقی یک مجرد و متاهل بیشتر می شود.

بانکی پور فرد با اشاره به اینکه به علمکرد بانک ها در خصوص ارائه وام مسکن به خانواده ها گفت: با وجودیکه همه قوانین اشاره به خانواده محور بودن دارند اما بانک ها در قبال ارائه وام مسکن یکسان رفتار می کنند در طرح جوانی جمعیت کشور آورده ایم که بانک ها در مسیر ارائه وام مسکن به ازاء هر فرزند ۲۵% وام بیشتر ارائه کنند و ضمانت اجرایی این طرح از سوی بانک مرکزی تامین می شود به این منظور درطرح آمده چنانچه هر کس از اجرای این طرح استنکاف کند فارغ از مقام و جایگاه فرد مجازات در پی خواهد داشت.

او افزود: طبق پیش بینی ها، رضد جمعیت ۱% دیده شده بود اما امسال طبق اعلام صدا وسیما رشد جمعیت ۷ دهم درصد بوده این در حالیست که هنوز آثار کرونا خودنمایی نکرده است.

بانکی پورفرد گفت: باید منتظر آثار کرونا بر رشد جمعیت درسال ۱۴۰۰ باشیم با اینکه پیش بینی آمار زاد ولد دهه شصتی ها، رقم بالایی را نشان می داد اما متاسفانه رشد جمعیت در سال قبل با ۱۲% کاهش نسبت به سال های قیل ثبت شد در دراز مدت و با در نظر گرفتن جمعیت دهه هفتادی ها که تقریباً نصف دهه شصتی ها هستند، در آینده نمی توانیم کمبود جمعیت را جبران کنیم.

او با بیان اینکه ایران در چند قدمی سیاه چاله پیری جمعیت قرار دارد افزود: اگر کاهش جمعیت کشور با وجود دهه شصتی ها جبران نشود بعداً دیگر جبران پذیر نخواهد بود به این خاطر است که طرح جوانی جمعیت، ۷ ساله دیده شده و مشوق های خوبی هم در آن در نظر گرفته شده است.

محمد اسماعیل اکبری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: در هیچ کجای دنیا طی ۷۰ سال گذشت سقوط موالید را به اندازه جمهوری اسلامی تجربه نکرده است.

او ادامه داد: تهدید کاهش و سقوط موالید بگونه ای بوده که در دهه های گذشته بارها از سوی مقام معظم رهبری به روسای جمهوری گوشزد شده است.

اکبری افزود: در سال ۹۳ طرح های موثری براساس توصیه های رهبری مصوب شده ابلاغ شد اما عملی از سوی مسئولین امر صورت نگرفت علت این بی عملی را می توان کم آگاهی نسبت به اصل قضیه عنوان کرد در این راستا حتی ۲ دوره متوالی، مجلس نشین ها هم کاری نکردند.

بانکی پور فرد در استودیو با پرداختن به سایر مشوق های دیده شده در طرح جوانی جمعیت گفت: افزایش وام ازدواج تا نرخ ۱۰۰ میلیون تومان و ایجاد فضاها و بسترهای مناسب همسریابی جهت معرفی گزینه های مناسب ازدواج از جمله مشوق های دیده شده در طرح جوانی جمعیت است.

او افزود: ازدواج دانشجویی، الگویی مقبول و کم هزینه است در این راستا می توان خوابگاه های متاهلین را افزایش داد.

بانکی پور فرد تصریح کرد: عموم قوانین و مقررات ما براساس تعدیل جمعیت بوده وهست در طرح جوانی جمعیت دیده شده تا در هر سازمان و ارگانی مادران کارمندان بتوانند از فضایی برای نگهداری فرزندان خود بهره گیری کنند در این طرح دیده شده که چگونه مادران کارمند می توانند هم شغل خود را نگهدارند و هم به فرزند داری بپردازند به این منظور ایجاد اطاق تکریم مادر و فرزند در هر ارگانی اجباری شده است.

او افزود: زین پس ارگان ها و ادارات باید برای رفاه حال مادران و فرزندان، یا با مهدکودکی قرار داد ببندند یا درفضای خود مهدکودکی ایجاد نمایند.

بانکی پور فرد به گزینه پوشش بیمه ای زوجین نابارور در طرح جوانی جمعیت اشاره کرد و افزود: بسیاری از دغدغه های جوانان، در طرح جوانی جمعیت دیده شده حتی طرح زایمان طبیعی رایگان را میتوان بعنوان یک مشوق برای فرزند آوری در نظر گرفت.

اکبری در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه مشکل ناباروری میان زنان و مردان بطور مساوی و ۵۰، ۵۰ است افزود: با گسترش مراکز درمان ناباروی موافق نیستم زیرا درحال حاضر مراکز درمانی ناباروری کشور سالانه ۲۰ مراجعه کننده ندارند و دلیل این رخداد فقط اقتصادی نیست.

بانکی پور فرد در استودیو با بیان اینکه سیستم اشتغال و استخدام کشورمان ضد فرزند آوریست افزود: شیوه اشتغال در کشورمان بگونه ای است که یک مادر یا باید فرزندداری کند ویا به اشتغال برسد.

او رائه وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به دختران و پسران تا ۲۵ سال را بعنوان مشوق ازدواج جوانان معرفی کرد و افزود: میزان وام ازدواج برای همه افزایش یافته اما برای جوانان تا ۲۵ سال به ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود ولی برای دهه شصتی ها فقط ۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته می شود.

کد خبر: ۸۴٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha