۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح جوانی جمعیت
عضو کمیسیون برنامه مجلس تشریح کرد

نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح جوانی جمعیت

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای طرح جوانی جمعیت مانند تامین اعتبارات برای سه برابر کردن یارانه خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر را تشریح کرد.

به گزارش بازار، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره منابع مالی موردنیاز برای اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: افزایش جمعیت و جوانسازی جمعیت یکی از طرح‌های مناسبی است که طی چند سال گذشته برای نخستین بار در مجلس یازدهم آماده و منابع موردنیاز اجرای آن نیز پیش بینی شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در تشریح منابع مالی پیش بینی شده برای اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، توضیح داد: یکی از این مشوق‌ها سه برابر شدن یارانه خانواده‌های دارای فرزند سوم و بیشتر که والدین آنها در هیچ یک از دستگاه‌های مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه شاغل نباشند، است که محل تامین اعتبارات موردنیاز برای این موضوع مربوط به حذف دهک‌های بالای یارانه‌بگیر است.

وی با اشاره به ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم درباره معافیت‌های مالیاتی، اضافه کرد: با توجه به اینکه در قانون بودجه سنواتی، می‌توان معافیت‌هایی برای افراد حقوق بگیر اعمال کرد، در طرح مذکور، افرادی که دارای سه فرزند و بیشتر هستند، مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره پیش بینی تسهیلات موردنیاز برای تامین مسکن در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، افزود: در این طرح دولت مکلف به تامین زمین برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر است که این زمین‌ها با مالکیت دولت و به صورت اجاره ۹۹ ساله خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه براساس برآوردهای جمعیتی و با دریافت اطلاعات از وزارت راه و شهرسازی تامین زمین، ذیل طرح‌های هادی روستایی و جامع شهر کاملا اجرایی است، ادامه داد: از آنجا که این طرح بیش از ۷۰ ماده داشت به درخواست طراحان طرح براساس اصل ۸۵ که به موجب آن، طرح در کمیسیونی خاص بررسی شده و در صحن علنی فقط به صورت کلی رای گیری می‌شود، بررسی شده است.

    اصل ۸۵ قانون اساسی؛ سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می نماید به صورت آزمایشی اجراء می شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها به دولت بدهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس تصریح کرد: بررسی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در کمیسیون مربوطه به اتمام رسیده و در صحن علنی نیز رای گیری شده است و در حال حاضر ما منتظر نظر شورای نگهبان درباره این مصوبه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره اثرگذاری طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در افزایش جمعیت، گفت: همانگونه که سیاست‌های کاهش جمعیت طی ۲ تا ۳ دهه در ایران اجرایی شد و متاسفانه به موجب آن ایران جزو رتبه‌های برتر در کاهش جمعیت و کنترل نرخ جمعیت شد، قدر مسلم موارد تشویقی نیز می‌تواند همین تاثیر را در جهت مثبت داشته باشد.

وی افزود: اجرای این مصوبه دو اثر دارد؛ نخست اثر واقعی در زندگی مردم به این معنا که وقتی فرد اطمینان داشته باشد که از فرزند سوم به بعد دولت موظف است نسبت به تعیین مسکن، شغل، کاهش مالیات، افزایش تسهیلات و ... اقدام کند این موضوع می‌تواند در افزایش فرزندآوری اثر مثبت داشته باشد، دومین اثر اجرای این مصوبه را می‌توان تاثیر روانی و فرهنگی دانست.

کد خبر: ۸۴٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha