۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
نرخ تورم در شرایط فعلی مهمترین چالش اقتصادی کشور است
کارشناس مسائل اقتصادی:

نرخ تورم در شرایط فعلی مهمترین چالش اقتصادی کشور است

ندری، کارشناس اقتصادی گفت: ما هیچ سیاست ضد تورمی اتخاذ نکرده ایم و به جای اینکه سیاست‌ها انقباضی باشد انبساطی است، اگر واقعا دغدغه تولید داریم باید تورم را کنترل و حل کنیم.

به گزارش بازار، کامران ندری با بیان این که تورم خیلی افزایش پیدا کرده و از میانگین همیشگی اقتصاد بالاتر رفته گفت: در شرایط فعلی نرخ تورم مهمترین و اصلی‌ترین چالش اقتصادی کشور است.

او با اشاره به این که این میزان تورم به بخش عمده‌ای از مردم کشور که درآمدشان لاقل در کوتاه مدت ترمیم نمی‌شود فشار شدیدی وارد می‌کند افزود: تورم خیلی شدید اثر رفاهی بسیار منفی بر خانوارها می‌گذارد و الان بسیاری از خانوارها قدرت خریدشان شدیدا کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: وقتی تورم بالاست مردم تلاش می‌کنند دارایی پولی خودشان را به غیر پولی تبدیل کنند و این خود باز بر تورم اضافه می‌کند.

ندری درباره آثار منفی تورم بر اقتصاد گفت: تجربه دنیا نشان داده که تورم در بلند مدت بر تولید و سرمایه گذاری تاثیر منفی می‌گذارد و برنامه ریزی‌های بلند مدت را ناممکن می‌سازد و درجه نااطمینانی در اقتصاد را به شدت بالا می‌برد.

او با تاکید بر این که تورمی که در کشور ایجاد شده از حد تحمل بالاتر رفته و باید جدی گرفته شود گفت: در دهه ۷۰ با آن شوک نفتی، کشورهای صنعتی همه با رکود تورمی مواجه شدند، اما بعد حکمرانی و سیاستگذاری مالی و اقتصادی شان را اصلاح کردند به نحوی که از اواسط دهه ۸۰ تا الان در اکثر کشورهای دنیا تورم زیر ۳ درصد و برخی از کشورها تورم منفی هم دارند و کشورهایی که تورمشان بالای ۱۰ درصد باشد انگشت شمارند.

این کارشناس اقتصادی با تایید این که تحریم‌ها مسائل جدی به وجود آورده و درآمدهای دولت به شدت کاهش پیدا کرده افزود: با سیاستگذاری بهتر می‌شد میانگین تورم را پایین‌تر آورد مثل سال ۹۸ الان دیگر مشکل تورم در دنیا حل شده است، این تورم نمودار مشکلات عدیده و بی نظمی در حوزه مالی است، ما مشکل تورم را نمی‌توانیم حل کنیم مگر مشکلات ساختاری اقتصاد و بودجه ریزی را حل کنیم، اگر نتوانیم ساختارهای بودجه ریزی و مالی و مالیاتی را حل کنیم تورم را نمی‌توانیم کنترل کنیم.

ندری گفت: ما اصلا هیچ سیاست ضد تورمی اتخاذ نکرده ایم و به جای اینکه سیاست‌ها انقباضی باشد انبساطی است ما در این زمینه متفاوت با کل دنیا عمل می‌کنیم، اگر واقعا دغدغه تولید داریم باید تورم را کنترل و حل کنیم.

کد خبر: ۸۴٬۷۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha