۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کیفیت روغن‌ موتور بهران کاهش نیافته| تقلب سازمان یافته در کمین محصولات محبوب
پیگیری سوال مخاطبان بازار از نفت ‌بهران

کیفیت روغن‌ موتور بهران کاهش نیافته| تقلب سازمان یافته در کمین محصولات محبوب

پیگیری کاهش کیفیت محصولات بهران موضوعی است که مخاطبان از خبرگزاری بازار خواستند؛ در همین رابطه کهتری، مدیر برندینگ نفت بهران با رد موضوع کاهش کیفیت به حذف برخی از محصولات در نبود مواداولیه اشاره کرد.

بازار؛  گروه خودرو: انتخاب و خرید روغن ‌موتور همیشه جز یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودروهاست؛ زیرا تنها سیالی که می‌تواند در کاهش یا افزایش طول عمر موتور تاثیر داشته باشد، همین روغن است. برخی از مخاطبان بازار پیام‌هایی در خصوص کاهش کیفیت روغن‌موتور بهران ارسال کرده و مدعی بودند کیفیت محصولات این شرکت نه تنها کاهش یافته بلکه حجم آن نیز دچار تقلیل شده است. از همین رو نگران خرید دوباره و استفاده از محصولات این برند بودند؛ ‌ بنابراین موضوع را با خبرنگاران گروه خودرو بازار در میان گذاشتند و خواستار پیگیری این موضوع شدند. با افزایش درخواست مخاطبان لازم دانستیم به سراغ عباس کهتری، مدیر برندینگ شرکت نفت ‌بهران برویم که در ادامه گفت‌وگوی بازار با این کارشناس را خواهید خواند:

* سال گذشته شاهد افزایش چندباره قیمت انواع برندهای روغن موتور و کمبود آن در برحه‌ای از زمان بودیم؛ آیا امسال هم شاهد بالا رفتن دوباره قیمت‌ها خواهیم بود؟ برای جلوگیری از تکرار معضل کمبود روغن در بازار به چه نحوی قرار است توزیع محصول را انجام دهید؟  

در خصوص افزایش قیمت براساس شواهد امکان آن وجود ندارد، زیرا آبان ماه سال گذشته موافقت حمایت افزایش قیمت را دریافت کردیم. هرچند که از آن زمان تاکنون برخی از نهاده‌ها رشد قیمت داشته است، به طور مثال نفت و دلار بها افزایشی داشته‌اند. درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت اعلام کردیم، اما بعید می‌دانیم تا پایان دولت فعلی افزایش قیمت صورت بگیرد. قطعا دولت بعدی نیز موافقتی در خصوص افزایش قیمت نخواهد داشت. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، بهران به دلیل مسئولیت اجتماعی در بخش تامین روان کننده‌های داخل کشور دارد، در سال گذشته سهم بیشتری از بازار داخل را توزیع کردیم هرچند سود چندانی را کسب نکردیم. اما به دلیل نگاه میان مدت به بازار توام با مسئولیت اجتماعی تلاش کردیم سهم بازار را افزایش دهیم. همین برنامه را نیز برای سال ۱۴۰۰ داریم، تا جایی که بتوانیم مواداولیه تامین و تولید انجام دهیم، با قدرت این سیاست را پیش خواهیم برد.

* از اواخر سال گذشته گزارش‌ها و پیام‌هایی از مخاطبان در خصوص کاهش کیفیت و حجم روغن‌موتورهای بهران دریافت کردیم، چه پاسخی به این موضوع می‌دهید؟

اگر بررسی دقیقی روی محصولات ما انجام دهید خواهید دید؛ محصولات کلیدی خود را مدتی به بازار عرضه نکردیم. دلیل این موضوع، عدم دسترسی به مواد اولیه خارجی باکیفیت مورد نظر شرکت است؛ بنابراین ترجیح دادیم به جای کاهش کیفیت،  از عرضه محصول به بازار خودداری کنیم تا بتوانیم محصولی با کیفیت مطلوب مشتریان به بازار عرضه کنیم. بهران یک برند با سابقه ۵۹ سال فعالیت است، نقطه قوت ما در این سال‌ها کیفیت بوده است، بنابراین هیچ وقت چنین شرکتی نام و محبوبیت خود را به منافع کوتاه مدت قربانی نخواهد کرد.

از همین رو به شما و مخاطبانتان این اطمینان را می‌دهیم که چنین اقدامی انجام توسط بهران صورت نمی‌گیرد. تمام دارایی مجموعه برند کیفی بهران هست، هرچند شاید شکایت‌های مخاطبان شما صحیح باشد. اما این موضوع از جانب بهران نبوده است.

توجه داشته باشید در زمان ایجاد التهاب در بازار، دو مشکل اصلی گریبان تولیدکنندگان مطرح را خواهد گرفت. نخست اینکه، چندقیمتی محصول در بازار ایجاد خواهد شد. زیرا بخشی از تولید به بازار عرضه و بخشی به انبارها هدایت می شود. دوم اینکه، پس از آن تقلب شکل می‌گیرد و افراد سودجو برای این هدف به سمت محصولات پر فروش و خوش فروش می‌روند، در این شرایط بحث تقلب سازمان یافته جدی می‌شود.

* شرکت شما برای پیشگیری از تقلب محصولات و عدم توزیع کالای بی کیفیت چه اقدامی انجام داده است؟

جریانی از محصولات تقلبی همیشه در بازار وجود داشته و فقط به برند بهران محدود نمی‌شود، هر محصولی که در بازار پرفروش باشد، مشابه تقلبی آن عرضه می‌شود. از آنجایی که برند بهران نیز فروش خوبی در بازار دارد، شاهد عرضه محصولات تقلبی آن هستیم. برای مبارزه با این مساله گروهی را جهت رصد بازار تشکیل دادیم. افراد منتخب در صورتی که واحد صنفی متخلف را شناسی کنند، ابتدا از سوی شرکت جریمه و سپس به مراجعه قضایی و پلیس شکایت خواهیم کرد. اگر شرایط قیمت اصلاح، تامین و توزیع نیز اصلاح شود، قطعا مشکل تقلب در بازار حل خواهد شد.

* بسیاری از تولیدکنندگان به این موضوع اشاره داشتند که ادتیوها را از کشورهای چین و هند تامین می‌کنند، باتوجه به گفته شما در خصوص عدم تامین ادتیوهای با کیفیت می‌توان گفت در سال ۱۴۰۰ کیفیت روغن‌موتورها کاهش خواهد می‌یابد؟

تا این لحظه از کانال‌هایی که نمی‌توان آن را نام ببرم، اقدام به تهیه محصولات شیمایی از تامین کنندگان اصلی کردیم. تا کنون هیچ تامین کننده نامعتبر را در فهرست تامین کنندگان راه ندادیم.

در حوزه خودرویی ممکن هست کالا تقلبی ایجاد و تکنولوژی‌ها متفاوت باشد. به هرحال نیاز هست که شرایط استفاده روغن و مسائل دیگر مورد بررسی قرار بگیرد اما در حوزه صنعت، چون صنایع بزرگ فیلترهای بزرگ برای خرید و استفاده از روغن دارند، آنجا می‌توان کیفیت محصولات ما را ببینید.

* آیا روغن‌موتور بهران در لیست OEM خودروسازان قرار دارد و چند درصد سهم خودروسازی را تامین می‌کنید؟

یکی از نکاتی که با آن به بحث کیفی روغن می‌توان اطمینان کرد؛ سبد خودروسازان به ویژه روغن‌موتورهای در کارخانه هست. اگر نگاه کنید می‌بینید که بیشترین همکاری را ایران‌خودرو با نفت بهران برای خرید روغن‌موتور دارد.   پس از مالک خودرو نسبت به نگرانی در مورد کیفیت روغن‌موتور، تولیدکننده نگرانی را دارد.  بیشترین تاییدیه‌های فنی را از سوی خودروسازان مجموعه دارد.

با سایر خودروسازان همکاری توسعه یافته داریم، اما به دلیل تیراژ تولید محدود مصرف چندانی ندارند، با این اوصاف نیز بیشترین همکاری را با آن‌ها داشتیم. در پاسخ به قسمت دیگر سوال شما باید گفت، تعریف سهم بازار کار بسیار دشواری است. زیرا آمار مشخص از آن وجود ندارد، در ماه‌های پایانی سال ۹۹ اطلاعات مدام تغییر می‌یافت. زیرا بیشتر تولیدکنندگان تمایل به صادرات محصول داشتند تا عرضه به بازار، به طور میانگین ۴۲ تا ۴۳ درصد بازار در اختیار برند بهران است. اما در سه ماهه پایانی سال گذشته به بیشتر از ۵۰ درصد در برخی از محصولات رفتیم. به دلیل عدم تمایل به تولید یا نداشتن ظرفیت ما به این جایگاه رسیدیم.   

* برنامه برای توسعه محصولات در سال جاری دارید؟

حدود ۹۰۰ محصول را در دست تولید و عرضه داریم که عمده آن در حوزه خودرو است. در صنعت خودرو محصولات را بر اساس استانداردهای روز تعریف می‌کنند، آخرین سطح کیفی روغن‌موتور SP براساس استاندارد API است. این استاندارد برای محصول اولترارانا بوده که به زودی وارد بازار خواهد شد. می‌توان گفت این محصول بالاترین سطح کیفی روغن‌موتورهای بنزینی را دارد.

کد خبر: ۸۴٬۷۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha