۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
التهاب مافیایی بازار مرغ| دادستانی کرمان ورود کرد
کمبودها همچنان ادامه دارد؛

التهاب مافیایی بازار مرغ| دادستانی کرمان ورود کرد

کرمان- مسئولان کرمان از تلاش برای حل کمبود مرغ در کرمان سخن می گویند اما واقعیت کف بازار گویای نبود این کالای اساسی است به گونه ای که امروز دادستانی کرمان اعلام کرد به مساله مافیای مرغ ورود کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: صف های طولانی مرغ و دست های خالی مردم همچنان گویای ادامه مشکل کمبود این کالای اساسی در استان کرمان است. مردمی که از گرانی گوشت قرمز به مرغ پناه آورده اند حالا ترس از کرونا را هم کنار گذاشته و ساعت ها در صف های طولانی برای دریافت مرغ به انتظار می ایستند و در نهایت شاید تعداد کمی بتوانند مایحتاج خودشان را تامین کنند.

کرمان از جمله استان هایی است که میزان تولید مرغش کمتر از میزان نیاز مردم است و همواره بخشی از نیاز استان از طریق استان های دیگر تامین می شده است؛ حالا اما این مشکل در کرمان ماه هاست که جدی تر شده و وعده های مسئولان در میدان عمل نمودی ندارند.

در کرمان علیرغم کمبودی که وجود دارد گوشت مرغ و حتی مرغ زنده قاچاق می شود که این مساله به کمبودها دامن زده است اما مسئولان خرید مازاد بر نیاز مردم را هم علت دیگر التهاب در بازار مرغ می دانند موضوعی که از سوی مردم رد می شود چرا که آنها به سختی می توانند مرغ مورد نیازشان را تامین کنند چه برسد به اینکه بخواهند مرغ مازاد بر نیاز در بازار پیدا کرده و خریداری کنند.

دستگاه های ناظر از قاچاق مرغ جلوگیری کنند
رضا یکی از شهروندان کرمانی است که در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: باید نظارت ها در زمینه توزیع مرغ از مبدا (کشتارگاه) به مقصد (فروشگاه) تقویت شود چون بنده به شخصه مشاهده کرده ام که در بین راه مرغ ها را به سردخانه ها منتقل کرده و سپس با قیمت گران تر به مردم می فروشند.

زهرا هم به بازار گفت: امروز به سختی بعد از ساعت ها منتظر ماندن در صف، موفق به خریداری مرغ شدم؛ وقتی در ساعت های مختلف برای تهیه مرغ مراجعه می کنیم اصلا مرغی در یخچال ها وجود ندارد.

محمد هم بازار گفت: من یک هفته است به دنبال خرید مرغ هستم موفق به تهیه آن نشدم و با توجه به کرونا و شلوغی صف ها سلامت ما هم برای تهیه مرغ به خطر می افتد.

صاحب یکی از مغازه های مرغ فروشی در کرمان گفت: روزی ۱۰۰ کیلو مرغ به مغازه داران می دهند که همان اول صبح ظرف یک ساعت تمام می شود و نیاز مردم وارد بازار نمی شود؛ من علت این وضعیت را صادرات می دانم.

یکی دیگر از صاحبان مغازه های مرغ فروشی کرمان هم به بازار چنین گفت: متاسفانه کرمان بیشتر از دو ماه است که مرغ با کمبود مواجه است؛ مصرف روزانه مغازه ما روزانه حدود ۸۰۰ کیلو مرغ است سهیمه بندی کرده اند و روزی ۱۶۳ کیلو مرغ به ما می دهند و مسئولان علت این سهمیه بندی را کوتاهی دست دلالان یا عدم عرضه مرغ توسط مرغدار اعلام می کنند. در حال حاضر قیمت مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است و کشوری است.

در صحبتی که با رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان از تعیین سه استان معین برای کرمان خبر داد و ابراز امیدواری کرد با ورود مرغ از این استان ها به کرمان مشکل مرغ برطرف شود.

برای نوروز ۴۰۰ تن مرغ روانه بازار کردیم
عباس سعیدی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تولید مرغ تا زمانی که مرغ در کشتارگاه بسته بندی می شود با جهاد کشاورزی است و بعد از آن مسئولیت با صمت استان است. بعد از این مرحله مرغ به صورت عمده فروشی تحویل سازمان صمت می شود و صمت بر اساس سرانه جمعیت مرع را در داخل شهرستان ها توزیع می کند و خرده فروشی و نظارت هم بر عهده سازمان صمت است. بر اساس لیستی که صمت به کشتارگاه می دهد گوشت تحویل عاملین توزیع می شود.

متوسط تولید روزانه مرغ استان کرمان در حال حاضر حدود ۱۳۰ تن است گرچه در اسفند و دهه اول فروردین مرغ تا حدود ۳۰۰ و حتی تا ۳۹۰ تن هم تولید شد

سعیدی ادامه داد: متوسط تولید روزانه مرغ استان کرمان در حال حاضر حدود ۱۳۰ تن است گرچه در اسفند و دهه اول فروردین مرغ تا حدود ۳۰۰ و حتی تا ۳۹۰ تن هم تولید شد. مصرف شمال و جنوب استان روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ تن است. از دیر باز حدود ۷۰ تا ۸۰ تن کسری مرغ در استان به جهت تولید داریم که طی سنوات گذشته این کسری از استان هایی که مازاد تولید دارند نظیر یزد، فارس، خراسان جنوبی و اصفهان تامین می شد و کسری مرغ در استان نداشتیم.

وی ادامه داد: در سال های گذشته در دو تا سه نوبت با مازاد تولید و گوشت مرغ در بازار مواجه می شدیم و پشتیبانی را وارد می کردیم که گوشت مازاد را بخرد تا بازار تعادل داشته باشد و در زمان کسری این مرغ جمع آوری شده در بازار توزیع می شد.

سعیدی در خصوص ارسال مرغ ها یا نهادهای دامی از کرمان به استان ها دیگر گفت: در حالت عادی مرغ از چندین استان وارد کرمان می شد و مرغ تولیدی کرمان هم به چند استان مانند جنوب سیستان و بلوچستان و هرمزگان می رفت. اما در مقاطعی که درچار مشکل هستیم سعی می کنیم تعداد مجوز کمتری از سوی اداره کل دامپزشکی صادر کنیم.

متاسفانه طی مدتی که بازار دچار التهاب شده است، گوشت مرغ به صورت قاچاق توسط برخی از دلالان از استان خارج می شود

قاچاق مرغ تولیدی کرمان و کمبود در استان
وی ادامه داد: متاسفانه طی مدتی که بازار دچار التهاب شده است، گوشت مرغ به صورت قاچاق توسط برخی از دلالان از استان خارج می شود. اگر گوشت مرغ به این صورت از استان خارج نمی شد ما به این مشکلات بر نمی خوردیم چرا که همان میزان تولید گذشته را داریم حتی یک درصد کمی اضافه تر از سنوات گذشته تولید داریم.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: یک مشکل دیگر این است که طی این مدت گوشت ورودی به استان هم مقداری کاهش پیدا کرده است اما گوشت تولیدی خود استان طی اسفند ماه و دهه اول فروردین بیشتر از مصرف استان بود. مثلا اگر نیاز استان ۲۰۰ تن باشد ما تا ۴۰۰ تن گوشت در بازار توزیع کردیم اما باز هم مردم اعلام کردند که گوشت مرغ گیرشان نیامده و شاهد شکل گیری صف های مرغ بودیم که این نشان از مشکلات در امر توزیع دارد.

تعیین استان های معین تامین کننده مرغ برای کرمان
وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان به طور متوسط ۱۱۰ تن تولید مرغ و ۹۰ تن کسری داریم، افزود: در هفته گذشته در جلسه ای با حضور وزیر جهاد کشاورزی استان های تامین کننده (دارای تولید مازاد) و استان های مصرف کننده (دارای کمبود) مانند کرمان مشخص شدند. بر این اساس استان های معین کرمان مشخص شدند و باید روزانه یزد ۴۲ تن، اصفهان ۴۰ تن و فارس ۶۰ تن مرغ به استان کرمان بدهد.

وی گفت: این میزان حدود ۱۴۲ تن گوشت مرغ است که با احتساب ۱۱۰ تن مرغ تولیدی استان، رقمی حدود ۲۵۰ تن مرغ می شود که مازاد بر مصرف استان است و با اجرای آن باید آرامش کاملی بر بازار حاکم شود. ما این گوشت را در اختیار صمت قرار می  دهیم و آنها هم باید بر اساس سرانه جمعیت شهرستان های استان مرغ را در اختیار فروشگاه های مدنظرشان قرار دهند.

سعیدی بیان کرد: قرار است این هفته گوشت مرغ استان توسط استان های تولیدکننده تامین شود و امیدواریم با ورود گوشت طی روزهای آتی شاهد برقراری آرامش در بازار مرغ باشیم.

سعیدی در خصوص قاچاق گوشت مرغ از کشتارگاه گفت: ناظران ما از دو ماه قبل از سال جدید تا ۱۵ روز اول فروردین در کشتارگاه ها مستقر شدند و تعداد مرغ زنده، مرغ ورودی و مرغ کشتار شده مشخص بود. نزدیک ۴۰۰ تن مرغ تحویل صمت دادیم و بعد از این مسئولیتی متوجه جهاد کشاورزی نیست.

اگر مرغدار به هر دلیلی مرغ زنده را تحویل کشتارگاه ندهد سهمیه اش در سامانه «بازارگاه» قطع شده و نهاده به آنها داده نمی شود و به دادستان و تعزیرات هم معرفی می شوند

معرفی مرغداران خاطی به دادستانی
وی با تایید خروج گوشت مرغ و مرغ زنده از استان کرمان گفت: برنامه ریزی های محکمی برای جلوگیری از این اقدام صورت گرفته و اداره کل دامپزشکی استان هیچ مجوزی برای خروج مرغ نداده است.

رئیس جهاد کشاورزی شمال استان کرمان در خصوص برخورد با پدیده قاچاق مرغ از کشتارگاه بیان کرد: در این خصوص تعدادی مرغدار به دادستانی و تعزیرات حکومتی معرفی کرده ایم. یک سامانه جوجه ریزی داریم که در آن میزان جوجه ریزی مشخص می شود و مرغدار موظف به تحویل این میزان مرغ است. اگر مرغدار به هر دلیلی مرغ زنده را تحویل کشتارگاه ندهد سهیمه اش در سامانه «بازارگاه» قطع شده و نهاده به آنها داده نمی شود و به دادستان و تعزیرات هم معرفی می شوند.

وی گفت: ما بر نحوه فعالیت مرغداران و کشتارگاه ها کاملا نظارت داریم و از زمان ایجاد التهاب در بازار نظارت ها تقویت شده است. مرغدار خاطی باید خسارت مرغی که تحویل نداده و باعث التهاب بازار شده است را جبران کند و می توانیم مجوزش را لغو کنیم. قاچاق مرغ و خرید مازاد بر نیاز مردم باعث التهاب در بازار شده است.

وقتی میزان تولید جابگوی نیاز مردم نیست
معاون بازرگانی سازمان صمت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بحث توزیع مرغ بر اساس بخشنامه و دستورالعملی است که وزارت جهاد کشاورزی به استان ها ارسال کرده است و به نوعی در حال مدیریت است که همه واحدهای عرضه کننده مرغ بتوانند به صورت عادلانه نسبت به توزیع اقدام کنند.

محمدرضا قوام آبادی گفت: میزان مرغ استحصالی موضوع بسیار مهمی است؛ روزانه مرغ کشتار شده در کشتارگاه های استان توسط پشتیبانی امور دام در اختیار مباشرین توزیع (که عمدتا اتحادیه های صنفی هستند) قرار می گیرد و آنها با معرفی عوامل توزیع (که فروشگاه های عرضه کننده مرغ هستند) نسبت به توزیع مرغ به صورت عادلانه اقدام می کنند.

اگر کمبودی جایی مشاهده می شود به مساله تولید برمی گردد که تولید استان کرمان به اندازه نیاز نیست و ما باید کسری مرغ را از استان های دیگر انجام دهیم تا بتوانیم بازار را مدیریت کنیم

وی ادامه داد: ممکن است مرغ توزیعی به اندازه کافی در شهر موجود نباشد روزانه بین همه واحدها مرغ به صورت عادلانه توزیع می شود و که با قیمت مشخص ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می رسد.

قوام آبادی اظهار کرد: اگر کمبودی جایی مشاهده می شود به مساله تولید برمی گردد که تولید استان کرمان به اندازه نیاز نیست و ما باید کسری مرغ را از استان های دیگر انجام دهیم تا بتوانیم بازار را مدیریت کنیم.

معاون بازرگانی سازمان صمت استان کرمان گفت: تمام تولیدی که جهاد کشاورزی انجام می دهد و روزانه تحویل پشتیبانی امور دام و عوامل توزیع سازمان صمت می شود به صورت کامل توزیع می کنیم. نیاز استان کرمان روزانه ۲۲۰ تن مرغ است اما تولیدی که انجام می شود حداکثر ۱۱۰ تن است در نتیجه کمبود در بازار نشان داده می شود.

وی ادامه داد: اگر جهاد کشاورزی تولید را به اندازه کافی در اختیار عوامل توزیع قرار دهد مطمئن باشید توزیع هم به صورت بهینه انجام می شود.

تعدادی از دست‌اندرکاران صنعت مرغ و مسئولین اداره ذیربط استان به دادسرا احضار و یک نفر از متهمین اصلی و محوری در زمینه تهیه و توزیع مرغ با توجه به ادله و شواهد و تحقیقات میدانی به عمل آمده به اتهام اخلال در نظام تولید و توزیع مایحتاج عمومی مردم از طریق گرانفروشی؛ احتکار و ایجاد انحصار به استناد بند «ب» ماده ۱ قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی بازداشت شد

ورود جدی مدعی العموم به مافیای مرغ در کرمان
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان هم در این خصوص گفت: با توجه به مشکلات مردم این استان در زمینه تأمین مایحتاج عمومی مردم از جمله مرغ در بازار، این دادستانی از باب رعایت حقوق مردم به این مبحث ورود کرده است.

دادخدا سالاری در تشریح این خبر افزود: با تشکیل پرونده در معاونت حقوق عامه دادسرای مرکز استان تعدادی از دست‌اندرکاران صنعت مرغ و مسئولین اداره ذیربط استان به دادسرا احضار و یک نفر از متهمین اصلی و محوری در زمینه تهیه و توزیع مرغ با توجه به ادله و شواهد و تحقیقات میدانی به عمل آمده به اتهام اخلال در نظام تولید و توزیع مایحتاج عمومی مردم از طریق گرانفروشی؛ احتکار و ایجاد انحصار به استناد بند «ب» ماده ۱ قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی بازداشت شد.

وی ادامه داد: در همین رابطه چندین متهم دیگر نیز به همین اتهام احضار و قانون در خصوص آنان در آینده اعمال و اجرا خواهد شد.

ترک فعل یا اهمال مدیران در ساماندهی بازار مرغ بررسی می شود
دادستان کرمان با اشاره به احضار برخی مدیران دولتی و مسئولین ذیربط در زمینه مدیریت امر تولید و توزیع مایحتاج عمومی مردم از جمله مرغ افزود: تعدادی از مسئولین در این رابطه احضار شده اند که با توجه به میزان نقش آنان در کمبود مایحتاج عمومی مردم از باب کم‌کاری اهمال و ترک فعل در خصوص احضار شدگان اتخاذ تصمیم قضایی صورت خواهد گرفت و کوچکترین قصوری در این شرایط جنگ اقتصادی از مسئولین پذیرفته و قابل قبول نخواهد بود.

  سالاری تصریح کرد: مدعی العموم به عنوان نماینده جامعه و مردم، باز خواست از مسئولین کم کار و بی انگیزه را وظیفه خود فرض و در این رابطه با تمام قوا برای استیفای حقوق مردم حرکت خواهد کرد.

دادستان کرمان اضافه کرد: حرکتی که در جهت مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی برای تامین مایحتاج مردم در معاونت عامه دادسرای مرکز استان شروع شده است با تمام قوا ادامه دارد و هرگز متوقف نخواهد شد و به اخلالگران هشدار داده می‌شود سرنوشت مشابهی در انتظار همه کسانی است که به قیمت گرسنگی مردم زر اندوزی را پیشه خود ساخته اند و در این مسیر هیچ خللی به وجود نخواهد آمد و این حرکت تا زمان تامین مایحتاج مردم تا حد امکان ادامه پیدا خواهد کرد.

حالا با ورود دادستانی به جریان مافیای مرغ، مردم امیدوارند علاوه بر جلوگیری از قاچاق مرغ و سودجویی های تعدادی از افراد، این بازار متعادل شده و بتوانند مرغ پرکشیده از سفره هایشان را خریداری کرده و حداقل مایحتاج خانواده هایشان را تامین کنند.

باید منتظر بود و دید آیا تامین مرغ از سوی استان های معین و همچنین ورود دادستانی معضل چندین ماهه مرغ در کرمان را حل می کند یا خیر.

کد خبر: ۸۴٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha