۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
بهای جهانی فولاد همچنان در اوج

بهای جهانی فولاد همچنان در اوج

با وجود افزایش قیمت های جهانی، نرخ ارز در این میان وارد روند کاهشی شد که نشأت گرفته از مذاکرات وین است که همین موضوع سیگنال هایی را برای احتیاط در خرید داخلی ایجاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با توجه به مذاکرات وین که تاثیرات آن در بازارهای کشور در این چند روز اخیر قابل شهود بوده است، روند پایدار افزایش نرخ های جهانی فولاد و استقبال متقاضیان خارجی برای خرید مقاطع طویل فولادی ایران، موج های مثبتی در این بازار ایجاد کرد و سبب رشد قیمت ها شد. البته با کاهش تقاضای مصرفی و حتی سرمایه‌ ای در بخش محصولات نهایی و سردرگمی خریداران نسبت به روند نامشخص این بازار در آینده در عین رشد قیمتی، بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در رکودی عمیق فرو رفت که علاوه بر رشد قیمت ها، بازار دچار رکود شدید نیز شد.

شمش فولادی با قیمت پایه ۱۱ هزار و ۶۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در آخرین روز از فروردین ماه ۱۴۰۰ به میزان ۱۲۶ هزار تن عرضه شد که این نرخ پایه نسبت به نرخ پایه معاملات هفته گذشته رشد ۶۰۰ تومانی یعنی معادل ۱/ ۵ درصد را داشت. افزایش قیمت پایه عرضه شمش فولاد در معاملات روز گذشته دو علت مشخص داشت که یکی نرخ ارز نیمایی و دیگری نرخ فولاد در بازار جهانی بود.

مبنای تعیین قیمت شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران، بهای بیلت فولاد صادراتی CIS است. که بهای آن در هفته منتهی به ۹ آوریل برابر ۵۸۲ دلار به ازای هر تن بود که با رشدی ۴/ ۲ درصدی به ۵۹۸ دلار به ازای هر تن در هفته منتهی به ۱۶ آوریل رسید. به همین صورت برآوردهای جهانی از حفظ نرخ‌ های فعلی برای فولاد در میان‌ مدت حکایت دارد و همین موضوع سبب موج های افزایشی برای بازار داخلی شد.

البته با وجود افزایش قیمت های جهانی، نرخ ارز در این میان وارد روند کاهشی شد که نشأت گرفته از مذاکرات وین است که همین موضوع سیگنال هایی را برای احتیاط در خرید داخلی ایجاد کرد. با ذکر این موضوع که بر خلاف روند نزولی نرخ ارز، نرخ بهای ارز نیمایی تغییر آنچنانی در یک هفته  اخیر نداشته است و حتی میانگین نرخ ارز نیمایی در هفته جاری بالاتر از میانگین نرخ آن در هفته قبل بود که این موضوع موجب تقویت بیشتر قیمت‌های پایه کالاها در بورس کالا ظرف هفته جاری بود.

نکته قابل توجه در این زمینه حضور پررنگ خریداران در رینگ معاملاتی شمش فولاد بورس کالا در روز سه ‌شنبه ۳۱ فروردین ماه بود که با بی توجهی به روند نزولی نرخ ارز آزاد صورت گرفت. به گونه ‌ای که برای حدود ۱۳۰ هزار تن شمش فولاد عرضه شده در این بازار تقاضایی بالغ بر ۲۲۷ هزار تن به ثبت رسید که البته در نهایت به معامله حدود ۹۶ هزار تن شمش فولادی از این بازار انجامید. با وجود رشد ۱/ ۵ درصدی قیمت پایه شمش فولاد در معاملات روز گذشته و به‌ رغم روند کاهشی به وجود آمده در نرخ آزاد ارز، متقاضیان شمش فولاد حاضر به رقابت برای خرید شمش از این بازار نیز شدند و این موضوع باعث شد تا میانگین بهای معامله شمش فولاد در این بازار افزایشی ۱۵۰ تومانی نسبت به قیمت پایه داشته باشد.

کد خبر: ۸۴٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha