۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
کسری تجاری گریبانگیر چین شد

کسری تجاری گریبانگیر چین شد

داده های گمرکی نشان می دهد که میزان محموله های حمل شده به خارج از چین در ژانویه و فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۲ درصد کاهش یافته است. این کاهش نشانگر شدیدترین سقوط از فوریه ۲۰۱۹ است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق بازرگانی تهران، صادرات چین در ماه ژانویه و فوریه با کاهش مواجه شد و واردات هم افت کرد. سی ان بی سی گزارشی درباره تجارت دو ماهه اول چین منتشر کرده است.

طبق این گزارش، صادرات چین در دو ماه اول سال به شدت منقبض شد. در  واقع از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، اختلال گسترده در فعالیت های تجاری، زنجیره تامین عرضه جهانی و فعالیت اقتصادی ایجاد شد. واردات چین هم کاهش یافته است، اما بهتر از انتظار تحلیلگران بوده است.

این گزارش از وضعیت تجارت چین، به احتمال زیاد ترس از ضعیف ترین رشد اقتصادی در سه ماهه اول چین از سال ۱۹۹۰ تا به الان را تقویت می کنند. دولت اقدامات سخت گیرانه ای برای مهار بیماری در نظر گرفته و تولید کارخانه ها فلج شده است و از طرفی هم کاهش شدید تقاضا رخ داده است.

داده های گمرکی روز شنبه نشان داد که میزان محموله های حمل شده به خارج از چین در ژانویه و فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۲ درصد کاهش یافته است. این کاهش نشانگر شدیدترین سقوط از فوریه ۲۰۱۹ است.

از طرفی واردات نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته است که بهتر از انتظار بازار و افت ۱۵ درصدی پیش بینی هاست. واردات چین در ماه دسامبر ۱۶.۵ درصد رشد داشت که به دلیل فاز اول توافق تجاری واشنگتن و پکن بوده است.

برای این دوره چین با کسری تجاری ۷.۰۹ میلیارد دلاری مواجه شده که دقیقا برعکس رقم ۲۴.۶ میلیارد دلاری مازاد تجاری در نظرسنجی هاست.

فعالیت کارخانه با سریعترین سرعت در فوریه منقبض شده است که حتی بدتر از زمان بحران مالی جهان است. یک شرکت تولیدکننده قطعه هفته گذشته گزارش داد که با افت شدید سفارشات جدید مواجه شده است.

یک نظرسنجی خصوصی دیگر هم انجام شده است که شرایط مشابه وخیم تری را نشان می دهد. اگرچه تعداد موارد جدید مبتلا به کرونا در چین کاهش یافته است، اما دولت های محلی به تدریج اقدامات اضطراری را کاهش می دهند، تحلیلگران می گویند بسیاری از مشاغل برای بازگشایی مجدد بیشتر از حد منتظر مانده اند و ممکن است تا آوریل تولید به حالت عادی برنگردد.

این تاخیرها باعث تحمیل هزینه بیشتر برای شرکای تجاری عمده چین و شرکت هایی که به قطعات و اجزای سازنده چینی متکی هستند، می شود.

کد خبر: ۸٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha