۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
بازگشایی گذرگاه پیشین-مند، طلیعه‌ همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان است
وزیر راه و شهرسازی:

بازگشایی گذرگاه پیشین-مند، طلیعه‌ همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان است

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: بازگشایی گذرگاه مرزی پیشین - مند می‌تواند طلیعه‌ای از آینده‌ای روشن برای همکاری فزاینده اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان باشد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، امروز اول اردیبهشت در مراسم  افتتاح گذرگاه مرزی پیشین – مند، ضمن تشکر از دولت پاکستان و وزیر تولیدات دفاعی و سایر مقامات این کشور که  در این مراسم افتتاحیه حضور یافتند، گفت: بازگشایی گذرگاه مرزی پیشین - مند به عنوان سومین مرز رسمی میان دو کشور دوست و همسایه با گذشت کمتر از ۴ ماه از مراسم قبلی بازگشایی ریمدان - گبد، می‌تواند طلیعه‌ای از آینده‌ای روشن برای همکاری فزاینده اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در عین حال از طرف مجموعه وزارت راه و شهرسازی از کلیه دست اندرکاران  در امر افتتاح این گذرگاه به خصوص استاندار سیستان و بلوچستان و همکاران ایشان، مدیران بخش آسیای جنوبی وزارت امور خارجه، سفرای دو کشور، همکاران‌مان در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی قدردانی می‌کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: ما با همسایگان روابط خویشاوندی و برادری داریم و در این زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی نزدیک با همسایگان به مثابه رویکردی کلان‌نگر و همه‌جانبه در ذیل سیاست خارجی کلان کشور  تعریف شده  و متکی بر بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور به ویژه نواحی مرزنشین برای تعمیق این پیوند به صورت دو جانبه و چند جانبه در قالب همکاری های منطقه‌ای است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه کشور پاکستان با ۵۹۵ کیلومتر مرز مشترک و یکی از پرجمعیت‌ترین همسایگان ایران و با اشتراکات قومی و فرهنگی همواره از جایگاه و منزلت بالایی برای مردم و دولتمردان ایران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بیشمار مرزی بر خوردار است، گفت: گسترش نقاط نقاط مرزی بین دو کشور با هدف ایجاد بازارهای مرزی بیشتر، مجتمع های تولیدی - صنعتی و به تبع آن شهرک‌های مسکونی و آبادانی استان‌های همجوار و توسعه اقتصادی منطقه رفاه و سعادت ساکنین استان‌های دو کشور، در پایداری صلح تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: این موارد از برنامه‌های مهم دولت ایران خواهد بود و یقین است که دولت‌های ایران و پاکستان همزمان با افتتاح گذرگاه پیشین - مند و امضای سند همکاری برای فعالیت بیشتر و بهتر بازارچه‌های  مرزی بین دو کشور اهداف مشترکی را دنبال خواهند کرد. مهمترین این اهداف تامین امنیت و رونق اقتصادی و رفاه عمومی مناطق مرزی از طریق توسعه تجارت سامان‌مند است.

اسلامی گفت: امیدوارم موقعیت منحصر به فرد نقطه‌ مرزی پیشین - مند و نزدیکی این گذرگاه به بندر کراچی به عنوان اصلی‌ترین بندر کشور پاکستان این امکان را فراهم کند که ترانزیت کالا از این مرز افزایش یافته و رونق تجارت و ایجاد اشتغال را برای مردم منطقه به ارمغان آورد.   بازگشایی گذرگاه‌های ریمدان - گبد و پیشین - مند می‌تواند گام مؤثری در مقابله با توسعه‌نیافتگی و تبعات آن همچون پدیده‌های شوم افراط‌گرایی و قاچاق باشد و از این رو از مسئولین محلی و استانی تقاضا دارم با بذل توجه نسبت به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در این دو گذرگاه از هیچ تلاشی فروگذاری نداشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همان‌گونه که در افتتاحیه گذرگاه ریمدان - گبد نیز اعلام شد، به عنوان مقام رئیس طرف ایرانی کمسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، توسعه همه جانبه همکاری های ایران و پاکستان در برنامه قرار دارد. به این ترتیب مجددا آمادگی خودمان را برای برگزاری بیست و یکمین اجلاس کمسیون همکاری های مشترک اقتصادی در کشور در سه ماه آینده اعلام می کنیم.

کد خبر: ۸۴٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha