۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
افزایش نرخ خرید گندم تنور گرانی نان را داغ کرد؛ خبازان به قیمت اعتراض دارند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

افزایش نرخ خرید گندم تنور گرانی نان را داغ کرد؛ خبازان به قیمت اعتراض دارند

مشهد- در سال جدید و با افزایش دستمزدهای کارگری و حق بیمه و هم‌چنین بالا رفتن هزینه‌های تولید شامل حامل‌های انرژی باری دیگر این افزایش قیمت‌ها صدای اعتراض بسیاری از نانوایان را بلند کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: از سال گذشته تاکنون قیمت نان و توزیع آن با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده و از آذرماه سال گذشته که ایجاد صف‌های طویل خاطر بسیاری از شهروندان مکدر شد تاکنون نحوه توزیع و قیمت آنچه از طرف خریداران و چه از طرف تولیدکنندگان با اعتراض‌هایی روبرو بوده و هست.

به گزارش خبرنگار بازار برای تأمین نان شهرستان مشهد تعداد یک هزار و ۲۶۵ واحد نانوایی یارانه‌ای شامل ۹۲۰ نانوایی شهری و ۳۴۵ نانوایی روستایی و همچنین هزار و ۱۴۲ واحد نانوایی نیمه یارانه‌ای فعال است که در حال حاضر این تولید کنندگان به قیمت نان معترض هستند.

گفتنی است با انتشار خبر افزایش قیمت خرید تضمینی گندم نیز حالا شایعاتی برگرانی نان در بین مردم عادی نیز زمزمه می‌شود.

قیمت‌های قدیمی با نرخ جدید تولید
حسین نخعی متصدی یکی از نانوایی‌های سطح شهر در این رابطه به ما می‌گوید: در سال گذشته هرچقدر اعتراض کردیم اما هیچ مسئولی برای افزایش قیمت نان صدای ما را نشنید.

وی بابیان اینکه سال گذشته اجاره مغازه‌ها سر به فلک کشید بیان می‌کند: این در حالی است که قیمت نان افزون بر دو سال است که تغییر نکرده است.

افزایش نرخ خرید گندم تنور گرانی نان را داغ کرد؛ خبازان به قیمت اعتراض دارند

این متصدی نانوایی به ما می‌گوید: در حال حاضر چه کالایی در بازار یافت می‌کنید که باقیمت و نرخ دو سال پیش به شما عرضه کنند؟

وی بابیان اینکه باقی کالاهای اساسی همگی و دقیقا زیر نظر دولت افزایش قیمت پیداکرده است به ما می‌گوید: قیمت مرغ از هشت هزار تومان به سه برابر قیمت و به ۲۴ هزار تومان رسیده است اما دولت فقط زورش به نانوایان مکی رسد.

نخعی اظهار می‌کند: فقط همین امسال حقوق کارگر ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته و لذا ما این افزایش هزینه‌ها را کجا باید اعمال کنیم؟!

این خباز به ما می‌گوید: درست است که دولت آرد را باقیمت یارانه‌ای به ما می‌دهد اما آب و گاز و دستمزد و خمیر و مایه و... را که باید از جیب بدهیم و لذا گرانی این مواد اولیه چه جوری باقیمت دو سال پیش همخوانی دارد؟

قیمت نان باید تجدیدنظر شود
در همین راستا رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با تائید این موضوع که قیمت نان از سال ۱۳۹۸ تاکنون افزایشی نداشته می افزاید: با توجه به اینکه هزینه‌های تولید مانند مواد مصرفی در نان و از همه مهم‌تر هزینه‌های کارگری افزایش چشمگیری داشته است لذا نیازمند قیمت کارشناسی جدید با احتساب هزینه‌های واقعی در سال جاری هستیم.

مصطفی کشتگر با اشاره به اینکه بازنگری در قیمت نان و نرخ مصوب بیش از هر زمان ضروری به نظر می‌رسد به ما می‌گوید: این موضوع حتی منجر به تجمع اعتراض‌آمیز بسیاری از نانوایان در مقابل اتحادیه شده است.
رئیس اتحادیه صنف نانوایان در این رابطه اذعان می کند: متأسفانه فشار اقتصادی و عدم همخوانی قیمت‌ها بسیاری از همکاران را بر آن داشته تا از نیروهای شاغل در نانوایی بکاهند.

وی بابیان اینکه در هر نانوایی حداقل به ۵ نفر برای کار نیاز است می افزاید: این در حالی است که با این قیمت‌ها و افزایش دستمزدها امکان جذب این تعداد نیرو برای تمامی نانوایی‌ها امکان‌پذیر نبوده و به‌هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد.

کشتگر بابیان اینکه نیمی از هزینه‌های نانوایی صرف همین دستمزدها و هزینه کارگری می‌شود یادآور می شود: لذا این موضوع در حال حاضر برای بسیاری از نانوایان مشکل ساز شده است.

وی بابیان اینکه نمی‌توان به‌صورت دستوری قیمت نان را تعیین و یا آن را متعادل نگاه داشت بیان می کند: این فشار بر روی نانوایی‌ها متأسفانه در برخی موارد منجر به خروج آرد و یا تعدیل نیروها می‌شود که هردوی این موضوع به اقتصاد و معیشت جامعه و کارگران آسیب وارد می‌کند.

تأثیر نرخ گندم بر گرانی نان
با انتشار خبر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم حالا افزایش قیمت نان شدت بیشتری گرفته و بسیاری از شهروندان آن راحتمی می‌دانند و این در حالی است که رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آرد استان‌های خراسان می‌گوید: این موضوع دلیلی بر گران شدن نان نیست.

حسن حسینی در این رابطه توضیح می‌دهد: نرخ نان هیچ‌وقت از قیمت گندم تبعیت نمی‌کند و اگر افزایش قیمتی در خصوص نان وجود داشته باشد، در رابطه با گندم نخواهد بود.

وی اظهار می‌کند: دولت  گندم را در سال گذشته باقیمت ۲۵۰۰ تومان خریداری ‌کرد اما با محاسبه هزینه حمل‌ونقل و انبار و نگهداری کیلویی چهار هزار تومان برایش تمام می‌شد.

افزایش نرخ خرید گندم تنور گرانی نان را داغ کرد؛ خبازان به قیمت اعتراض دارند

 وی قیمت آرد را تنها یکی از موارد اثرگذار در قیمت نان دانسته و می‌گوید: در حال حاضر هزینه‌های کارگری و انرژی بیشتر از قیمت آرد در قیمت نان تاثیر م یگذارد.

رئیس انجمن صنفی کارخانه‌های آرد استان‌های خراسان که با افزایش قیمت نان موافق است، اظهار می‌کند: درخواست ما نیز همین است که نرخ منطقی و معقولی در خصوص نان در  نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ نان باید متعادل با هزینه‌های نانوایی افزایش پیدا کند می‌افزاید: تعیین و آنالیز نرخ نان کاملاً مشخص است و لذا  در این قیمت‌گذاری همه عوامل مؤثر در نرخ نان دیده می‌شود و لذا ضرورت دارد تا این نهاده‌های تأثیرگذار بازبینی و با توجه به افزایش قیمت خمیرمایه، نمک، هزینه مواد بهداشتی و برق و گاز و حمل‌ونقل قیمت واقعی را با سود متعارف اعلام کرد.

تاثیر گرانی نان بر تورم
اگر قیمت نان گران شود، به‌طورقطع بر کالاهای ضروری دیگر خانواده‌ها تأثیر می‌گذارد؛ چراکه کالاهای اساسی خانواده‌ها به یکدیگر وابسته هستند و اگر یک کالا گران شود به‌طورقطع اجناس دیگر نیز گران خواهند شد.

نان کالایی اساسی است و افزایش قیمت آن به‌طورقطع در نرخ تورم تأثیر می‌گذارد. تمام خانواده‌های ایرانی تحت تأثیر گران شدن نان قرار خواهند گرفت و این اثرگذاری به‌طور مسلم متفاوت خواهد بود. افزایش قیمت نان، شاید حدود پنج درصد بر نرخ تورم تأثیر بگذارد. 

دولت اگر می‌خواهد قیمت نان را ثابت نگه‌دارد، باید یارانه‌های نان را افزایش دهد. اتحادیه‌های خباز بارها قیمت تمام‌شده نان را محاسبه و به دولت اعلام کرده‌اند اما تغییری در یارانه نانوایی‌ها ایجاد نشده است. از سویی در نبود نظارت دقیق همین‌ها بهانه می‌شود تا کارفرمایان به کارگران فشار بیاورند، مزد کم بپردازند و قیمت‌ها را خودسرانه افزایش دهند.

کد خبر: ۸۴٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha