۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
رقابت جهانی با چین برای عرضه ارز دیجیتال؛ «استیبل کوین» الگو می شود
بازار گزارش می دهد؛

رقابت جهانی با چین برای عرضه ارز دیجیتال؛ «استیبل کوین» الگو می شود

بانکهای مرکزی برای عرضه ارز دیجیتال رقابتی تنگاتنگ را شروع کرده اند. اخیرا خبرهایی در مورد تلاش بانک مرکزی بریتانیا در این زمینه منتشر شده است ولی به دنبال ایجاد بازاری باثبات هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: در روزهایی که خبر عرضه یوان دیجیتال توسط بانک مرکزی چین در تمامی رسانه های دنیا مورد بحث قرار گرفته است، کشورهای صنعتی برای عقب نماندن از این عرصه وارد میدان شدند تا با عرضه ارز دیجیتال فضا را برای توسعه بازار  مالی و پولی خود فراهم کنند. طبق گزارش ارایه شده توسط سی ان بی سی کشورهای امریکا، بریتانیا و آلمان برای عرضه ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی وارد رقابت شده اند.

بانک مرکزی بریتانیا در این مورد نوشت: «بانک مرکزی بریتانیا کارگروهی برای مطالعه و عرضه ارز دیجیتال راه اندازی کرده است و این کارگروه با همکاری وزارت خزانه داری این کشور همکاری خواهد کرد.»

 در بخش دیگری از بیانیه بانک مرکزی آمده است: «ارزهای دیجیتال  نوع تازه ای از پول های دیجیتالی هستند که توسط بانک مرکزی بریتانیا  برای استفاده خانوارها و کسب و کارها  تولید خواهند شد. ما در نظر نداریم پول های دیجیتال را جایگزین پول های کاغذی یا حساب های پس انداز بکنیم بلکه می خواهیم ارزهای دیجیتال را به همراه پول های کاغذی در اقتصاد کشور استفاده کنیم تا بستر را برای توسعه اقتصادی بیشتر و تقویت فضای مالی فراهم کنیم.»

مطالعات زیادی باید انجام شود
بانک مرکزی امریکا هم اخیرا خبر از شروع مطالعات برای عرضه ارز دیجیتال داده است. ولی در گزارشهای رسمی در مورد ضرورت انجام مطالعات گسترده و بررسی ابعاد عرضه ارز دیجیتال، قوانین مرتبط با استفاده ان در اقتصاد کشور و حتی استفاده در بازارهای جهانی صحبت شده است. طبق این گزارشها باید فرصتها، خطرات و منافع ناشی از استفاده از این ارزها در بازار بررسی شود.

نکته مهم در این گزارشها پیشگامی چین در عرضه ارز دیجیتال در دنیا است. کشوری که یکی از بزرگترین رقبای اقتصادی امریکا است در ساخت و عرضه پول دیجیتال ملی از امریکا پیشی گرفته است و به همین دلیل کشورهای صنعتی برای عقب نماندن در این فضای رقابتی وارد میدان شده اند.چین  تولید ارز دیجیتال را از سال قبل شروع کرده است و برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ این ارزها در چندین شهر چین مورد استفاده قرار گرفت.

بعد از نتیجه بخش بودن اولین مرحله ازمایشی استفاده عمومی از ارز دیجیتال در چین، اوایل سال جاری استفاده از آن در ۲۰ شهر شروع شد و انتظار می رود تا اوایل سال بعد یوان دیجیتال در تمامی کشور به عنوان واحد پول رسمی استفاده شود و همسو با پولهای کاغذی برای انجام معاملات در داخل کشور به کار برود.

استفاده از یوان دیجیتال برای گردشگرانی که برای شرکت در المپیک زمستانه پکن در سال ۲۰۲۲ حضور خواهند داشت، هم در دستور کار دولت چین قرار داد و یکی از بلند پروازانه ترین طرح ها در عرصه اقتصادی در این کشور است.

اما نگرانی های زیادی هم در جریان عرضه ارز دیجیتال دردنیا وجود دارد. به خصوص در یک سال اخیر که ارزش بیت کوین در بازار جهانی نوسان های زیادی را تجربه کرده اند و در اوایل سال جاری رکورد قیمت ۶۵ هزار دلاری را شکست و اخیرا هم با افت ۱۰ هزار دلاری همراه بوده است.دلیل افت ارزش بیت کوین در گزارشهای رسمی نگرانی در مورد ورود دولتها به دنیای ارزهای دیجیتال و احتمال قانون گذاری در این حوزه ذکر شده است.

ارزهای دیجیتال باثبات هم وارد بازار شده اند
نوسان های زیاد ارزش بیت کوین ها و ارزهای مجازی  در بازار جهانی سبب شده است تا بانکهای مرکزی از الگوی این ارزها برای تولید ارزهای ملی استفاده نکنند بلکه از الگوی ارزهای باثبات مجازی یا «استیبل کوین»  استفاده کنند. این ارزهای  مجازی برای کاهش نوسانات قیمت طراحی شده است و  ارزش ان  نسبت به طلا، دلار یا پول های سنتی دیگر کشورهای دنیا سنجیده می شود. در نتیجه ما شاهد نوسان های زیادی در ارزش این ارزها نخواهیم بود و می تواند باعث افزایش اعتماد در فضای کاری این ارزها شود.

بانکهای مرکزی اعلام کردند پول دیجیتالی که وارد بازار خواهند کرد مانند بازار بیت کوین با نوسان همراه نخواهد بود زیرا این نوسان ها باعث از بین رفتن اعتماد به این ارز و عدم امکان استفاده از انها به عنوان یک واحد پول مورد استفاده در سطح وسیع  جهانی، خواهد شد. بانک مرکزی بریتانیا ممانعت از نوسانات زیاد ارز دیجیتال ملی را مهمترین سیاست دانست و اعلام کرد یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در کارگروه های مطالعاتی مورد بحث قرار می گیرد، همین مساله است.

کد خبر: ۸۴٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha