۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
موانع تولید، قابل رفع هستند| اگر نمی‌توانید موانع را بردارید، دست از سر ما بردارید!
مدیر عامل کویر تایر در گفتگو با بازار:

موانع تولید، قابل رفع هستند| اگر نمی‌توانید موانع را بردارید، دست از سر ما بردارید!

مدیرعامل کویر تایر با تاکید بر توجه به عنوان سال گفت: ما قبلا نیاز داخل و خارج کشورمان را برطرف می‌کردیم، اما با توجه به افزایش قیمت و رانتی که در بازار وجود دارد، این اتفاق دیگر میسر نیست.

امیرحسین عیدی: بازار؛ با توجه به التهابات اقتصادی کشور و روز به روز بی ارزش شدن پول ملی، مردم مایل هستند به سراغ مشاغلی مانند بورس، سکه و.. بروند تا منابع مالی‌شان را تبدیل به سرمایه کنند. یکی از بازارهای جالبی که مردم به سراغ آن رفتند صنعت تایر بود. حال خبرنگار بازار به سراغ سید محمد حسین زینلی، مدیرعامل شرکت کویر تایر رفته است تا گفتگویی در این ارتباط و معضلات و مشکلات صنعت تولید تایر با وی داشته باشد. آنچه در ادامه می‌آید شرح گفتگو با وی می‌باشد.

*تایرهای تولیدی ما از لحاظ تکنولوژی و فناوری و مواد اولیه چه تفاوت‌هایی با نوع خارجی آن دارد؟
من به شما اطمینان می‌دهم که مواد اولیه مصرف تایر مخصوصا کائوچو را همه دنیا از چند تا کشور فقط می‌خرند. کشورهایی که به لحاظ اقلیم خاصی که دارند قادر هستند کائوچو تولید کنند کشورهای آسیای جنوب شرقی هستند. کائوچوی شرکت کویر تایر،  تایرسازان ایران، کره، فرانسه و چین همه جا تقریباً از یک مجموعه خاصی از کشورها تامین می‌شود. در دیگر موادی مانند پتروشیمی‌ها که در داخل کشورمان تولید می‌شود، این مواد استاندارد هستند و ضمنا بر تایری که تولید می‌کنیم، استانداردهای بسیار سختگیرانه آمریکایی بر تولیدش حاکم است؛ یعنی استانداردهای تولید تایر در کشور سخت‌گیرانه‌تر است از استاندارد ملی. در مواد تفاوت چندانی با هم ندارند، ممکن است ماشین آلات تولیدی بعضی از کشورها پیشرفته‌تر از ایران باشد ولی شرکت‌هایی در بعضی از کشورها داریم که ماشین آلات به‌روزی ندارند، اما تولید با کیفیت دارند. در حقیقت یک محصول با کیفیت صرفا وابستگی به مواد اولیه ندارد و عوامل بسیار فراوانی در تولید با کیفیت نقش دارند که این موارد شامل تجربه در فرآیندهای تولید، ماشین آلات و حرفه‌ای‌گرایی که باید بر خط طراحی و تولید حاکم باشد و مسائل بسیار مختلفی که ما بیش از ۵۰ سال در کشورمان در تولید تایر تجربه کردیم. بعضی از شرکت‌هایی که نوآوری کردند، دانش فنی جدید دارند و یا ماشین آلاتشان را به روز کردند، تایرهایشان بسیار بسیار قابل اعتماد است و در انواع تست‌ها و آزمون‌ها نمره قبولی می‌گیرد. البته چند شرکتی هم هستند که هنوز خودشان را بازسازی و نوسازی نکرده‌اند و ممکن است محصولات‌شان به مرغوبیت چندکارخانه پیشرو این امر نرسد، ولی آنها هم هم با توجه به اینکه استاندارد هستند در رده استاندارد خودشان مورد تایید هستند.
 

موانع تولید، قابل رفع هستند| اگر نمی‌توانید موانع را بردارید، دست از سر ما بردارید!

*ما در کشورمان صادرات لاستیک هم انجام می‌دهیم؟
صادرات انجام می‌دادیم، ولی با توجه به نیاز داخلی دو سال است که تقریباً صادرات ممنوع شده است و بازارهای خوبی هم در صادرات داشتیم. ما قبلا هم نیاز داخل کشورمان و هم نیاز کشورهای دیگر را برطرف می‌کردیم، اما با توجه به نیاز داخل، افزایش قیمت و رانتی که در بازار ایجاد شد، وزارت محترم صنایع صادرات را ممنوع کرده است. البته قول دادند که در سال ۱۴۰۰ به امید خدا با توجه به تولید بیشتری که در کشور انجام شده بخشی از محصول را اجازه بدهند که ما صادر کنیم.

*علت تفاوت قیمت تایر در بازار آزاد با کارخانه چیست؟
من این خبر خوش را به شما بدهم که تفاوت قیمت دیگر در آن حد نیست و این تفاوت قیمت برای چند ماه گذشته است و الآن شرایط متعادل‌تر شده است. واقعا این دلال‌ها هستند که این بلا را بر سر مردم در می‌آورند. من باید یک نکته را عرض بکنم که شاید خیلی مناسب نباشد، ولی واقعا ساختار غلط اقتصادی کشور ما است که باعث این امر می‌شود. وقتی که یک التهابی در بورس، در سکه و یا در مسکن ایجاد می‌شود و ارزش پول ملی هر روز سقوط می‌کند و داراییمان ارزشش کم‌ می‌شود، مردم دنبال این هستند که اگر منابع مالی دارند تبدیل به سرمایه کنند. در این صورت یک نفر به دنبال سکه، یک نفر به دنبال سهام در بورس می‌رود و یک نفر هم به سراغ تایر می‌آید. علت این که به سراغ تایر می‌آیند این است که تایر قدرت نقدشوندگی بسیار بالایی دارد. من یقین دارم در خیلی از پارکینگ‌های خانه‌ها و انبارهایشان چند جفت تایر سرباری وجود دارد. حتی در بعضی از گاراژها و شرکت‌های حمل و نقل، چند تایر سنگین وجود دارد. این عدم اعتماد به آینده و گرانی روزافزونی که موج می‌زد و همه چیز مرتب گران می‌شد و ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کرد، مردم مجبور بودن منابعی که در اختیار داشتند تبدیل به سرمایه کنند تا آن را ماندگارتر کنند و به سراغ تایر آمدند. این در حالی بود ما که تایرساز بودیم می‌دانستیم این قیمت‌ها کاذب است؛ چون صنعت تایر کشور سال ۱۳۹۹ ۲۰ درصد در مجموع رشد تولید داشته است، در حالی که اصلا نیاز مملکت ۲۰ درصد افزایش پیدا نمی‌کند. اما به لطف خدا این التهابات در حال بهتر شدن است.

*بزرگترین موانعی که در سال‌های گذشته بر سر راه تولید تایر داشتید، چه بوده است؟ و از نظر شما توقعات یک صنعتگر از دولت آینده چه چیزهایی می‌تواند باشد؟
در پاسخ به سوال شما من می‌خواهم از فرمایشات حضرت آقا استفاده کنم که فرمودند تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها. تولیدکنندگان، کارآفرینان و کسانی که در حوزه اقتصاد مخصوصاً حوزه بنگاه‌های تولیدی کار می‌کنند، دائما با موانع مبارزه می‌کنند. اگر می‌توانند موانع را بردارند و اگر نمی‌توانند حداقل دست از سر ما بردارند. به شما اطمینان که در این صورت ما بسیار بسیار بهتر کار می‌کنیم. وقتی در سال گذشته حضرت آقا جهش تولید را اعلام کردند، بسیاری مصاحبه‌ها انجام شد و بنرها و پوسترهایش در همه جا نصب شد. اما خیلی دوست دارم یک سازمانی در کشور مثل اداره مالیات یا تأمین اجتماعی اعلام کنند بنده به عنوان سازمان حکومتی این تسهیلات را برای سازمان‌های تولیدی فراهم کرده‌اند. وقتی که  هنوز وزارت اقتصاد و سیستم بانکی کشور خودش را با این شعارها هماهنگ نکرده، هنوز برای اعطای وام و پرداخت وام علی‌رغم اینکه می‌دانند که این پول در بانک‌ها روز به روز از ارزشش کاسته ‌می‌شود و به نفعشان است که این پول را به بنگاه‌های تولیدی بدهند و سودش را ببرند، این کار را انجام نمی‌دهند، پس به شعارها عمل نکرده‌اند. من نمی‌خواهم سیاه‌نمایی بکنم و همه‌مان می‌دانیم که انسان‌های خدومی هم در سیستم بانکی کشورمان هستند که واقعا زحمت می‌کشند اما چون این قوانین برای چند ده سال گذشته است، هنوز با همان استانداردها طرح را بررسی می‌کنند و با همان روش‌ها وام را اعطا می‌کنند. این نکته را هم باید خدمتتان عرض کنم که بانک‌های ما به توانمندی‌ها، به کارآمدی‌ها و کارآفرینی‌ها وام نمی‌دهند و بجای آن به آجر و آهن و سیمان وام می‌دهند. اگر شما ساختمان داشته باشید که وثیقه بگذارید، یعنی آجر و آهن و سیمان و بهتان وام می‌دهند، اما اگر شما آدم دانش‌بنیان و خلاقی باشید جایی نیست که شما را درک کند و به شما وام بدهد. اکثر وقت ما را رفع موانع در طول سالها می‌گرفته است. واقعاً اینگونه موارد زیاد است و البته ستاد رفع موانع تولید در کشور تشکیل شده ولی به نظر من آن کارآمدی لازم را ندارد. موانعی در سر راه تولید وجود دارد که به راحتی قابل حل هست و می‌تواند رفع این موانع کمک بزرگی به تولید کشور باشد.

کد خبر: ۸۴٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha