۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
سیمان خراسان جنوبی کجا می‌رود؟ کمبودهای کف بازار و انکار مسئولان
گزارش بازار؛

سیمان خراسان جنوبی کجا می‌رود؟ کمبودهای کف بازار و انکار مسئولان

بیرجند- خراسان جنوبی علی رغم اینکه مازاد نیاز استان تولید سیمان دارد اما مردم همواره از کمبود این کالا در بازار گلایه مند هستند در حالی که مسئولان می گویند مشکلی وجود ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از سه می گذرد که خراسان جنوبی با کمبود سیمان مواجه شده؛ اما گویا در استان این مشکل به دو دسته مردم و مسئولان تقسیم شده است چرا که مردم و فعالان صنعت ساختمانی با مشکل کمبود سیمان در استان دست و پنجه نرم می‌کنند ولی مسئولان از نبود مشکل و حتی وجود مازاد سیمان در استان سخن می‌گویند. هرچند پیش از این در گزارش‌های رسانه‌ای مسئولان مدعی رفع این مشکل بودند ولی هنوز در بازار واقعی این مشکل ادامه دارد.

فروش در بازار آزاد
علی بانویی، یکی از فعالان صنعت ساختمان در خراسان جنوبی در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: ۱۰ روز است که یکی از پروژه‌های ساختمانی ما به دلیل نبود حتی یک کامیون سیمان خوابیده است.

وی تصریح کرد: درب مصالح فروشی‌ها که می‌رویم، سیمان توزیع شده حتی وارد مغازه نمی‌شود و افرادی سریع کالا را خریداری می کنند تا در بازار آزاد با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

جواد مؤذن از دیگر فعالین صنعت ساختمان هم عنوان کرد: ۲۴ سال در این کار فعالیت می‌کنم و هرج مرج کنونی در قیمت‌ها را هیچ گاه ندیده‌ام.

به گفته وی ۳ ماه قبل از سال جدید قیمت سیمان از ۱۵ به ۱۸ تومان رسید که در بازار برای مصرف کننده ۲۰ هزار تومان بود و اکنون نیز قیمت برای مصرف کننده برای هر بسته سیمان به ۲۶ هزار تومان رسیده است.

تولیدات استان هم اکنون به  دلیل صرفه اقتصادی به بازارهای خارجی از جمله افغانستان صادر می شود و به همین دلیل در استان با کمبود مواجه هستیم

وی خاطر نشان کرد: ما که در بطن کار هستیم با مشکل کمبود سیمان مواجهیم و خیلی از پروژه‌ها به این دلیل  تعطیل شده است.

اکبری یکی دیگر از فعالین این حوزه گفت: تولیدات استان هم اکنون به دلیل صرفه اقتصادی به بازارهای خارجی از جمله افغانستان صادر می شود و به همین دلیل در استان با کمبود مواجه هستیم.

 وی عنوان کرد: خراسان جنوبی دو کارخانه بزرگ سیمان دارد اما به دلیل عدم نظارت ها ما با مشکل کمبود سیمان در بازار مواجه هستیم و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.

مشکل در نیاز کاذب و دپو است
سید مهدی کاظمی، نایب رئیس هیئت مدیره سیمان باقران هم در این باره بیان کرد: مشکل قطعی برق در سال گذشته موجب شد تا با کمبود تولید مواجه شویم ولی اکنون مشکل رفع شده است.

وی تأکید کرد: میزان تولید کارخانه نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

به گفته وی مشکل در نیاز کاذب و دپو کردن سیمان است، که به دلیل شایعه گرانی آن این مشکل به وجود آمده است و مردم به دلیل نگرانی گرانی زیاد آن و برخی افراد سودجو با احتکار، به دلیل منافع خود به سمت خرید مازاد روی آورده‌اند.

نایب رئیس هیئت مدیره سیمان باقران عنوان کرد: قیمت درب کارخانه در چند روز قبل ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان بود ولی اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ تومان گران‌تر شده و این قیمت برای درب کارخانه است، که ما کاری به هزینه حمل و نقل نداریم.

وی دلیل این افزایش قیمت را افزایش قیمت محصولات مختلف دانست و افزود: به عنوان مثال یک کیسه خالی را در گذشته ۶۰۰ تومان خریداری می‌کردیم ولی اکنون ۴ هزار و ۲۰۰ تومان شده است، که این مشکل در دیگر موارد نیز وجود دارد.

کاظمی از مردم درخواست کرد: از خرید مازاد که مورد نیاز آنها نیست خودداری کنند چرا که به ضرر خود مردم تمام می‌شود و با تشکیل بازار آزاد با کمبود سیمان و افزایش قیمت کاذب مواجه می‌شوند.

قیمت مصوب ۲۶ هزار و۵۰۰ تومان
جلیل چاجی، نایب رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: اکنون کمبود سیمان حل شده است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر در تمام مصالح فروشی‌ها سیمان وجود دارد و هر کس که نیاز دارد می‌تواند مراجعه کند.

به گفته وی قیمت تصویب شده نیز ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ازی هر بسته سیمان است که با تأیید قیمت‌ها مشکل دپو رفع و به صورت اشباع از این پس سیمان خواهیم داشت.

سیمان خراسان جنوبی کجا می‌رود؟ کمبودهای کف بازار و انکار مسئولان

کمبود سیمان نداریم
مشیرالحق عابدی، معاون امور اقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی درباره این مشکل پاسخی به خبرنگار بازار نداد و تأکید کرد: این موضوع متولی آن سازمان صنعت، معدن و تجارت است و از این طریق باید پاسخ را دریافت کنید.

عباس جرجانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار اعلام کرد: مشکل کمبود سیمان به دلیل قطعی برق کارخانه سیمان باقران رفع شده است و اکنون مازاد بر نیاز استان نیز تولید داریم.

وی یکی از مشکلات را دپو کردن این محصول دانست و افزود: برخی افراد فرصت طلب سیمان را خریداری و با قیمت بیشتر در بازار آزاد و به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها به فروش می‌رسانند.

به گفته وی اکنون هر فردی که سیمان می‌خواهد می‌تواند به کارخانه‌ها و مصالح فروشی‌ها مراجعه کند، چرا که مشکلی وجود ندارد.

برخی افراد فرصت طلب سیمان را خریداری و با قیمت بیشتر در بازار آزاد و به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها به فروش می‌رسانند

قیمت سیمان منطقی شد
حامد حسن نژاد، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اعلام کرد: در روزهای گذشته به دلیل شایعه گرانی سیمان برخی افراد به احتکار سیمان دست زده بودند.

وی ادامه داد: اما اکنون قیمت سیمان افزایش منطقی خود را داشت و قیمت آن تصویب شد و دیگر نمی‌توانند این کار را ادامه دهند.

حسن نژاد با بیان اینکه قیمت قبلی سیمان به ضرر کارخانه‌های سیمان بود، گفت: با قیمت منطقی سیمان از این شرایط خارج می‌شویم.

سیمان خراسان جنوبی کجا می‌رود؟ کمبودهای کف بازار و انکار مسئولان

این مقام مسئول در زمینه نظارت‌ها نیز بیان کرد: نظارت‌ها بر سو استفاده در احتکار تناژ بالای سیمان وجود دارد و افراد خاطی را می‌شناسیم و حتماً با آنها برخورد خواهد شد.

به گفته وی اکنون هر فردی از ۵۰ تن به بالا بخواهد می‌تواند وارد سایت کارخانه سیمان قاین شود و به صورت آنلاین نیز خریداری کند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تأکید کرد: بیشترین تولید سیمان استان از طریق کارخانه سیمان قاین بود که اکنون مازاد تولید دارد و هر فردی که بخواهد می‌تواند به اندازه مورد نیاز خود خریداری کند.

حسن نژاد با اشاره به اینکه روزانه حدود ۱۵۰۰ تن سیمان در استان توزیع می‌شود، گفت: ۵۰ درصد تولید سیمان، مورد نیاز استان است و مازاد آن صادر می‌شود.

وی دلیل مشکلات روزهای گذشته را قطعی برق یکی از کارخانه‌ها، کمبود سیمان در دیگر استان‌ها و خرید آنها از خراسان جنوبی، نیاز کاذب بازار به دلیل نبود و شایعه گرانی سیمان دانست و افزود: ولی اکنون با رفع مشکل دیگر استان‌ها و تثبیت قیمت این مشکل‌ها برطرف شده است.

به گفته وی همچنین با عبور از فصل ساخت و ساز و ورود به ماه رمضان با کاهش ساخت و ساز رو به رو هستیم که نقش بسزایی در رفع این مشکلات دارند.

نبود نظارت‌های جدی در بازار سبب شده تا مسئولان از نبود مشکل بگویند و مردم از کمبود در بازار گلایه مند باشند. موضوعی که اگر برای آن تدبیری نشود موجب بروز مشکلاتی در حوزه صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی  استان خواهد شد.

کد خبر: ۸۴٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha