۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
گرانی آب از فردا | کارشناسان: افزایش تعرفه در کنترل مصرف بازدارنده نیست
بازار گزارش می دهد

گرانی آب از فردا | کارشناسان: افزایش تعرفه در کنترل مصرف بازدارنده نیست

تعرفه آب از فردا اول اردیبهشت برای مشترکان که الگو را رعایت می کنند، ۷ درصد و برای مشترکان پر مصرف ۱۶ درصد افزایش می یابد و این افزایش تعرفه در قبوض خرداد اعمال خواهد شد.

بازار؛ گروه انرژی: بر اساس آنچه مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده اند، از ابتدای اردیبهشت تعرفه آب برای مشترکانی که الگو را رعایت می‌کنند، ۷ درصد و برای مشترکانی که بیش از الگو مصرف دارند ۱۶ درصد افزایش یافته است. در واقع از این پس دولت هر مترمکعب آب را در کمترین حالت به قیمت ۴۸۸ تومان و در بیشترین حالت ۵۳۴ تومان عرضه خواهد کرد.

اما کارشناسان انرژی و مسئولان معتقدند که این میزان افزایش تعرفه در کنترل مصرف بازدارنده نیست. همین مساله موجب شده ایران با وجود قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه خشک و بحران آبی که با دست و پنجه نرم می کنند، همچنان در فهرست کشورهای پر مصرف دنیا قرار گیرد.

بر اساس آخرین آمار اعلامی بارندگی ها در بهار امسال به کمترین مقدار طی نیم قرن اخیر رسیده با این وجود میزان مصرف روند افزایشی داشته است. حالا تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی به بالای ۲۵۰ شهر رسیده و زنگ خطر به صدا درآمده است.

آنگونه که آمارها نشان می دهد در بخش آب شهری سالانه ۶ میلیارد متر مکعب تولید صورت می‌گیرد و ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، تجاری و صنعت مصرف می‌شود.

اگر تعداد کل مشترکین آب کشور را  ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار  مشترک در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار مشترک مشمول افزایش ۱۶ درصدی تعرفه آب خواهد شد. همچنین به قبض آب حدود ۱۵ میلیون و ۷۸۰ هزار مشترک تنها ۶ درصد افزوده خواهد شد

۱۰.۵ میلیون مشترک پر مصرف و بد مصرف
مسعود خشایی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در اسفند پارسال اعلام کرده ۶ درصد مشترکان بد مصرف، ۳۴ درصد پرمصرف و ۶۰ درصد خوش مصرف هستند. با این اوصاف دست کم ۴۰ درصد مشترکان مشمول افزایش ۱۶ درصدی تعرفه آب خواهند شد. در واقع اگر تعداد کل مشترکین آب کشور را  ۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار  مشترک در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار مشترک مشمول افزایش ۱۶ درصدی تعرفه آب خواهد شد. همچنین به قبض آب حدود ۱۵ میلیون و ۷۸۰ هزار مشترک تنها ۶ درصد افزوده خواهد شد.

یارانه هر مترمکعب آب چقدر است؟
آنگونه که مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور اعلام کرده به طور میانگین هر متر مکعب آب  به قیمت ۴۶۰ تومان از سوی دولت به فروش می‌رسد. در واقع اگر قرار است حدود ۶ درصد به این آب یها اضافه شود، می توان گفت که از این پس حدود ۲۸ تومان به ازای هر متر مکعب افزوده خواهد شد. به عبارت دیگر از این پس مشترکانی که مطابق الگو آب مصرف می کنند، به ازای هر متر مکعب ۴۸۸ تومان و مشترکان پر مصرف ۵۳۴ تومان پول پرداخت خواهند کرد.

 این در حالی است که بهای یک لیتر آب در بازار حدود ۲ هزار تومان است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که  قرار باشد آب شرب مصرفی را به قیمت آزاد خریداری کنید برای هر متر مکعب آب (معادل هزار لیتر) حدود یک میلیون و ۴۶۶ هزار تومان پول پرداخت کنید.  

مشترکانی که مطابق الگو آب مصرف می کنند، به ازای هر مترمکعب ۴۸۸ تومان و مشترکان پر مصرف ۵۳۴ تومان  پول پرداخت خواهند کرد

جریمه مشترکان پر مصرف کجا هزینه می شود؟
البته جریمه مشترکان پر مصرف آب در بودجه ۱۴۰۰ نیز آمده است. براساس بند «الف» تبصره ۶ ماده واحده لایحه وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیین شده توسط هیات وزیران مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

آنگونه که در این مصوبه آمده صد درصد وجوه دریافتی تا سقف نهصد و شصت و پنج میلیارد ریال از محل حساب مذکور در ردیف معین در بودجه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صرفاً جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری و اصلاح شبکه آب مربوط به آن اختصاص می‌یابد. ۲۰ ‌درصد آن برای آبرسانی شرب عشایری و ۸۰ درصد برای آبرسانی شرب روستایی براساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم بین استان‌های کشور در مقاطع سه‌ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می‌شود.

کد خبر: ۸۴٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      سلام ما توی یه مجتمه زندگی میکنیم وهرکدام از واحدها برای خودشون شماره گر دارن، یعنی از این کنتور کوچیکا که مصرف اب هر واحد رانشون میده، میخوام ببینم چطور باید حساب کنیم که بفهمیم چقدر مصرف اب ما شده ممنون میشم راهنمایی کنید،