۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
دولت به جایگاه قانونی تعاونی سهام عدالت شهرستانی تمکین کند
سخنگوی کانون سرمایه گذاری سهام عدالت:

دولت به جایگاه قانونی تعاونی سهام عدالت شهرستانی تمکین کند

سخنگوی کانون سرمایه گذاری سهام عدالت گفت: هنوز بستر انتخابات و ایجاد شرایط رأی دادن برای ۳۰ میلیون نفر سهامدار مهیا نشده و تنها راه هم تمکین دولت به جایگاه قانونی تعاونی سهام عدالت شهرستانی است.

به گزارش بازار، اکبر حیدری، سخنگوی کانون سرمایه گذاری استانی سهام عدالت با بیان اینکه ساختار سهام عدالت بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی و به صورت مردمی طراحی شده است، گفت: ساختار این سهام، انتخاباتی است یعنی هیچ بخشی از این سیستم، انتصابی نیست و در طول این سالها هم انتخابات هیئت مدیره انجام شده اما بعد از آزادسازی و معاملاتی شدن سهام عدالت جذابیت انتخابات هم بیشتر شده است.

وی افزود: بخش انتصابی این سهام مربوط به نمایندگان سهام عدالت در شرکت هایی است که پرتفوی سهام را تشکیل می دهند اما بقیه ارکان به صورت انتخابی هستند.

سخنگوی کانون سرمایه گذاری استانی سهام عدالت خاطرنشان کرد: از جمله شئون قانون تجارت این است که هر تغییری در نحوه برگزاری مجامع یا رأی دادن یا ترتیب شرکت مردم باید از قبل در اساسنامه مورد عمل آن شرکت لحاظ شده باشد.

وی با انتقاد از عدم رعایت کامل قانون تجارت و اصل ۴۴ و ترتیبات آئین نامه مصوب شورای عالی بورس در این زمینه گفت: طبق تبصره ۴ ماده ۶ آئین نامه آزادسازی سهام عدالت، قبل از برگزاری مجمعِ انتخاب مدیران باید مجمع فوق العاده ای برای تصویب اساسنامه برگزار شود اما بخشی از قانون تجارت توسط مجریان دولتی و سازمان بورس عاریه گرفته می شود و بخشهای عمده آن نادیده انگاشته می شود.

حیدری اظهارکرد: متاسفانه بالاترین سطح مشارکت الکترونیکی در مجامع نوبت اول در استان آذربایجان شرقی با حضور ۱۸۰ نفر بوده درحالیکه اگر جایگاه قانونی تعاونی های سهام عدالت شهرستانی از سوی دولت انکار نمی شد می توانستند به نمایندگی از مردم در مجامع شرکت کنند.

سخنگوی کانون سرمایه گذاری استانی سهام عدالت با بیان اینکه میزان تاثیر فعالیت یک مدیر به میزان مشروعیت برگرفته از درصد مشارکت مردم در انتخابات است، گفت: ما برای انتخابات هیئت مدیره با شرایط مبهم و مشارکت پایین واقعی مردم مواجهیم.

وی تصریح کرد: وقتی در مصوبات اخیر شورای عالی بورس، نحوه برگزاری مجامع به نحوی است که بخش پنجم قانون تجارت ملغی اعلام شده و مصوبات شورا در اجرای اصل ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی برای تطبیق مصوبات با قانون به دفتر رئیس مجلس ارسال نشده قطعاً انتخابات پیش رو با تعطیلی قانون و تعلیق اصول قانون اساسی همراه خواهد بود و حق مردم را هم تأمین نخواهد کرد.

حیدری با اشاره به اینکه مسئولیت برگزاری مجامع الکترونیک با مدیران مستقر است اما این حق بدون منبع قانونی، از هیئت مدیره مستقر سلب شده است، افزود: طبق دستورالعمل، مجمع باید به شکل حضوری و الکترونیکی برگزار شود اما الان مجمع به صورت کاملا الکترونیکی انجام می شود.

سخنگوی کانون سرمایه گذاری استانی سهام عدالت تصریح کرد: هنوز بستر انتخابات و ایجاد شرایط رأی دادن برای ۳۰ میلیون نفر سهامدار مهیا نشده و تنها راه هم تمکین دولت به جایگاه قانونی تعاونی سهام عدالت شهرستانی به میزان افرادی که دسترسی به فضای مجازی ندارند می باشند وگرنه انتخابات دچار بحران مشروعیت خواهدشد.

کد خبر: ۸۴٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha