۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
حمایت‌ها و افزایش تقاضا، یک روز برای بازار سرمایه خرید

حمایت‌ها و افزایش تقاضا، یک روز برای بازار سرمایه خرید

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش تقاضا در بازار امروز مشاهده شد، مطرح کرد: حمایت دولتی‌ها و دست دولت در سبز شدن بازار امروز بی‌تأثیر نبود.

بازار؛ گروه بورس: امروز در آغازی‌ترین دقایق معاملات بازار سرمایه، شاخص کل در اثر افزایش تقاضا در پایان معاملات دیروز، رو به رشد حرکت کرد و همین مسئله باعث شد تا امروز بازار سرمایه در منطقه سبز نوسان داشته باشد. البته، کارشناسان بازار سرمایه هم در این میان، دستی داشتند و سبز شدن دستوری بازار نمایان شد و در این میان، نباید بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها از جمله مس و فولاد و همچنین نفت را نادیده گرفت. به این ترتیب یک روز سبز در بازار سرمایه سپری شد و نوسان مثبت صندوق‌های دولتی و حمایت از بازار بار دیگر سود نصیب معامله‌گران کرد.

امروز، شاخص کل بازار سرمایه در محدوده سبز نوسان داشت و همین مسئله باعث شد تا برخی از دلگرم‌شدگان به سمت بازار سرمایه بیایند و اندک پولی در این بازار تزریق کنند، اما نباید نقش فلزات اساسی را در بالا آمدن نماگر اصلی بورس نادیده گرفت چراکه سهم‌های این گروه از جمله سهم‌های تأثیرگذار بازار بودند و نمادهای «فولاد»، «فخوز» و «فملی» با بالاترین تراکنش و بیشترین تأثیر مثبت در روند حرکتی شاخص کل باعث حرکت شاخص در مدار مثبت شدند.

با این حال، شاخص کل هم‌وزن به دلیل استقبال کم سهامداران حقیقی، باز هم نوسان‌های متعدد را تجربه کرد و کمی در فاز قرمز به سر برد تا اینکه با بالا رفتن تقاضا دوباره حرکاتی رو به صعود از خود نشان داد و چندان افت و حتی خیز چشمگیری از خود نشان نداد. خیلی از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که سهامداران حقوقی و دستور دولت باعث شده است که معاملات امروز به این صورت رقم بخورند. البته، خبر برداشته شدن تحریم‌های بانکی از سوی آمریکا هم باعث شد تا امروز بانکی‌ها مثبت باشند و رشد قیمت مناسبی را تجربه کنند.

به هر حال، پایین بودن قیمت سهام باعث جذابیت بیشتر سهم‌ها در بازار شده است و به این ترتیب تقاضا هم بالا می‌رود. پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در این راستا اظهار کرد: در معاملات روز گذشته به دلیل اینکه بسیاری از سهام کامودیتی صادرات‌محور به نقاط جذاب قیمتی با توجه به مطلوب بودن مفروضاتشان رسیدند، شاهد افزایش تقاضا در برخی نمادها به خصوص فلزی‌ها بودیم بنابراین، برخی از صف‌های فروش نیز جمع شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنان خالص خرید حقیقی‌ها طی روزهای گذشته منفی بود که این امر عالی است که منجر به تداوم روند نزولی قیمت‌ها نیز می‌شود و در این میان، خبر مثبت وارد مرحله پیش‌نویس شدن مذاکرات وین برای احیای برجام می‌تواند به عنوان شوک مثبت برای بازار به خصوص سهام فلزات گرانبها و صادرات‌محور در نظر گرفته شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش تقاضا طی روز گذشته و خبر مثبت احیای برجام عواملی برای افزایش تقاضا در معاملات امروز بودند، اذعان کرد: مثبت شدن خالص خرید حقیقی‌ها و تغییر روند بازار دور از انتظار نبود.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود، تصمیم‌های اشتباه اقتصادی هم در این میان آسیب بزرگی به بازار وارد کرده و سهامدارات را نسبت به بازار سهام بی‌اهتماد کرده است بنابراین، در این شرایط بازار سرمایه نیاز شدیدی به تزریق نقدینگی دارد و باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که سمت تقاضا تقویت شود و تا زمانی که این اتفاقات رخ ندهد نمی‌توان به آینده بازار امیدوار بود.

کد خبر: ۸۴٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha