۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
۵ ضعف خودروهای چینی را بشناسیم| آنچه مالکان خودروها باید بدانند
«بازار» بررسی کرد

۵ ضعف خودروهای چینی را بشناسیم| آنچه مالکان خودروها باید بدانند

خودروهای چینی با قیمت مناسب و آپشن‌های جدید در بازار جایگاهی مناسب کسب کردند، اما ایرادات فنی آن‌ها به دلایل ضعف طراحی و کیفیت همچنان وجود دارد.

بازار؛ گروه خودرو: بیش از یک دهه هست که خودروهای چینی در صنعت و بازار کشور جا خوش کردند. شاید در سال‌های ابتدایی به دلیل عدم کیفیت، نبود خدمات پس از فروش و نداشتن تمایل مشتریان به خرید این خودروها، اقبال چندانی را کسب نکردند. اما با غفلت خودروسازان داخلی، چینی‌ها ذائقه مشتریان ایرانی را شناسایی و براساس آن اقدام به عرضه محصول کردند. هرچند که هر سال شاهد افزایش کیفیت در برخی از قطعات و خودروهای چینی بودیم، اما همچنان ضعف‌های فنی در تمام محصولات چینی وجود دارد که گاهی مالکان را با چالش تعمیر مواجه می‌کند. اغلب مالکان خودروها نسبت به دلیل عیب فنی و ضعف‌ها آگاه نبوده و این مساله منجربه تحمیل هزینه هنگفت تعمیر به آن‌ها خواهد شد. در این گزارش سعی کردیم به ۵ ضعف فنی این خودروها و دلیل آن بپردازیم که در ادامه از نگاه خواهیم گذراند:

سیستم فرمان برقی در سرعت‌های پایین گشتاور بالا و در سرعت بالا گشتاور پایین تولید کرده که سبب سفتی فرمان می‌شود. بنابراین سعی کنید در زمان درجا کارکردن خودرو کمتر فرمان را بچرخانید تا موتورالکتریکی داغ نکند

فرمان برقی، پاشنه آشیل
 بسیاری از خودروها چینی وارداتی یا مونتاژ داخل مجهز به فرمان برقی یا همان EPS هستند. این نوع فرمان با هدف افزایش ایمنی، بالا بردن ضریب اطمینان رانندگی، کاهش آلایندگی و مصرف سوخت در خودروها به کار رفته است. در این سیستم ارتباطی پمپ هیدرولیک حذف و جای خود را به یک محرک الکتریکی داده، همچنین ارتباط مکانیکی مابین غربیلک فرمان و جعبه فرمان حذف شده است. هرچند که حالت ایمنی برای شرایط اضطراری تعبیه شده تا در صورت بروز مشکل فرمان به صورت مکانیکی عمل کند. یکی از ضعف‌های که در خودروهای چینی در فصل گرما بسیار مشهود هست، با افزایش دما، خودرو خاموش و چراغ هشدار سیستم EPS فعال می‌شود. بسیاری از مالکین در زمان مواجه با این ایراد، تصور تحمیل شدن هزینه‌های هنگفت تعمیرات را دارند. اما غافل از آنکه دلیل بروز این ایراد، افزایش دما است. سیستم فرمان برقی در سرعت‌های پایین گشتاور بالا و در سرعت بالا گشتاور پایین تولید کرده که سبب سفتی فرمان می‌شود. بنابراین سعی کنید در زمان درجا کارکردن خودرو کمتر فرمان را بچرخانید تا موتورالکتریکی داغ نکند. در این صورت ممکن است عملکرد فرمان با مشکل مواجه یا ECU فرمان خاموش شدن خودرو را صادر کند. گفتنی هست که با کاهش دما، عملکرد این سیستم بهبود و خودرو مجدد روشن خواهد شد. همانطور که پیشتر اشاره شد، اگر به هر دلیلی در خودروهای مجهز به این سیستم نقص فنی الکتریکی ایجاد شود، فرمان به صورت مکانیکی قادر به عملکرد خواهد بود. لذا در این شرایط ممکن است عملکرد فرمان با سختی حرکتی نیز مواجه باشد. فراموش نکنید اگر چراغ هشدار این سیستم همچنان روشن بود، نیاز جدی به کالیبره کردن سنسور زاویه فرمان وجود دارد.

صدای سانروف
یکی از آپشن‌های پرطرفدار در خودروهای چینی، سانروف است. سانروف اجازه ورود هوای تازه و نور را به داخل کابین فراهم می‌کند. در فصل تابستان و گرما یکی از مهم‌ترین سیستم‌های که مورد استفاده مکرر مالکان خودرو قرار می‌گیرد، سانروف است. گاهی ممکن است این سیستم به دلیل باز و بسته شدن بیش از حد توسط راننده با اشکالاتی مواجه شود که موجب دردسر شود. ایرادهای که اغلب در سانروف خودروهای چینی ایجاد می‌شود، در سایر محصولات مجهز به این سیستم کمتر دیده می‌شود. به طور مثال، در اثر تابش نورزیاد آفتاب با قطعات لاستیکی آن هنگام بازوبسته شدن صدای غیرعادی همراه با توقف رخ دهد. در این صورت نیاز است واشرهای آب‌بندی را مورد بازدید قرار گیرد. گاهی در صورت باز و بسته شدن بیش از حد ممکن است ریل سانروف یا اهرم‌بندی آن با اشکال مواجه شده و شیشه در سقف دچار لرزش‌های شود. در صورتی که با باز و بسته کردن چند باره سانروف، شیشه به صورت آرام یا پله‌ای بسته شود، نشان از نیاز به ریست کردن است.

خرابی چراغ روز
یکی از آپشن‌های پر طرفدار در خودروهای موجود دربازار به ویژه محصولات چینی، چراغ روشنایی روز است. چراغ روشنایی روز  یکی از استانداردها الزامی برای خودروها در جهان است که در ۵ سال اخیر در برخی از خودروهای مونتاژ یا تولید داخل این چراغ طراحی و تعبیه شده است. این چراغ نیز مانند هر سیستمی دارای ضعف‌ها و عمرمفیدی است که با گذشت آن دیگر عمل نخواهد کرد. اما گاهی خودروهای چینی یا شاید داخلی را ببینیم که چراغ روشنایی روز آن‌ها خاموش است. مالک خودرو در زمان مواجه با این ایراد، ابتدا باید به بررسی فیوز این چراغ به پردازد، زیرا عمدتا خرابی فیوز این مشکل را ایجاد می‌کند. در گام بعد باید سیم کشی و اتصالات چراغ مورد بازدید قرار دهد، در صورت وجود قطعی یا ایراد در آن، این خرابی ایجاد می‌شود. در وهله آخر نیز باید چراغ بررسی شود، زیرا گاهی در صورت آب بند نبودن کاسه چراغ این مشکلات ایجاد خواهد شد، کیفیت قطعات آب‌بندی چراغ در برخی از محصولات چینی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد. چراغ روشنایی روز، سیستمی است که به صورت اتوماتیک با روشن شدن خودرو روشن می‌شود.

کاهش حجم موتور و خرابی توربوشارژر
از سال ۲۰۱۰ بسیاری خودروسازان در دنیا برای کاهش آلاینده‌ها، سیاست طراحی و تولید پیشرانه‌های کم حجم را پیش گرفتند. به هر میزان که حجم موتور کاهش یافت، به همان میزان تب استفاده از توربوشارژر برای اغنا نیاز مشتریان افزایش یافت. توربوشارژر یا سایر پرخوران‌ها در خودرو وظیفه دارند حجم هوای ورودی به پیشرانه را افزایش و سبب تولید قدرت بیشتر با مصرف سوخت کمتر شوند. خودروسازان چینی نیز برای برخی از محصولات خود از توربوشارژر استفاده کردند. سیستمی که میزان خرابی آن در بین سایر محصولات رکورد دارد و جز قطعات پر استهلاک محسوب می‌شود. دلیل این موضوع نیز به کیفیت و عدم نگهداری اصولی مالکان منوط می‌شود. یکی از ایراداتی که به کرات در توربوشارژرهای چینی دیده می‌شود، تولید صدای اضافی در خودرو است. منشا این ایراد نیز به افت کیفیت یاتاقان‌ها یا عدم روغنکاری مناسب، ضعف کیفی در در واشرآب بندی در لوله‌های دود یا هوا منوط می‌شود. نکته آخر این که در صورت خرابی پروانه توربوشارژر به دلیل عدم تعویض فیلترهوا یا ورود ذرات اضافی صدای غیرعادی ایجاد می‌شود. لذا مالکان این خودروها باید توجه کافی به زمان تعویض فیلتر هوا و روغن‌موتور داشته باشند تا دچار تحمیل هزینه‌های هنگفت تعمیرات نشوند. قابل ذکر است که در صورت پیمایش مسیر طولانی، پیش از خاموش کردن خودرو، چند دقیقه اجاز دهید که خودرو به صورت درجا کارکند تا دمای توربو کاهش و مانع از گیرپاژ کردن آن شود.

چراغ هشدار کمربند ایمنی
در برخی از خودروهای چینی به دلیل بالا بودن کارکرد یا عدم نگهداری صحیح، چراغ‌های هشداردهنده‌ای عدیده‌ای روشن می‌شود. یکی از چراغ‌های که روشن بودن آن رایج است، چراغ هشدار کمربند ایمنی است. گاهی مالکان خودروها نسبت به روشن بودن این چراغ حتی در زمان بسته بودن کمربندهای ایمنی اعتراض دارند. اغلب مالکان دلیل این خرابی را وجود ایراد در پشت‌پنل خودرو تلقی می‌کنند. اما این درحالی است که روشن بودن این چراغ به معیوب بودن سوئیچ قفل کمربند ایمنی و وجود ایراد در سیم کشی یا قطع شدن اتصال بدنه مربوط است. البته گاهی نیز ممکن است چراغ هشدار کمربند ایمنی روشن نشود، در این شرایط باید فیوز یا لامپ آن را در پشت پنل مورد بررسی قرار داد.

کد خبر: ۸۴٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha