۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
دولت امریکا آماده لغو همه تحریم ها نیست| تلاش برای رسیدن به توافقی اصولی
یک رسانه فرانسوی اعلام کرد

دولت امریکا آماده لغو همه تحریم ها نیست| تلاش برای رسیدن به توافقی اصولی

ایرانی ها خواستار لغو تمام تحریم های وضع شده، دوباره وضع شده یا تغییر نام یافته در دوران ریاست جمهوری ترامپ  هستند اما دولت امریکا آماده لغو همه تحریم های «مغایر» با توافقنامه ۲۰۱۵ نخواهد بود.

به گزارش بازار، رسانه فرانسوی لاکروا در گزارشی مذاکرات جاری هسته ای ایران در وین اتریش را مورد توجه قرار داده است.

این رسانه فرانسوی در این ارتباط می گوید: مذاکره کنندگان تلاش می کنند تا در مورد لغو تحریم های امریکا و بازگرداندن ایران به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ به تفاهم برسند و همزمان فشارهای سیاسی داخلی در امریکا و ایران، دامنه مانور آنها را محدود می کند.

دونالد ترامپ به دلیل اینکه توافق هسته ای ۲۰۱۵ شامل «فعالیت های ایران در منطقه» و برنامه موشک های بالستیک آن نبود، یک طرفه از توافق خارج شد و بیش از ۱۵۰۰ تحریم اقتصادی علیه ایران را اعمال کرد.

به گفته آنتونی بلینکن با کاهش پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته ای،  زمان لازم برای تولید اورانیوم غنی شده کافی برای تولید بمب از یک سال به «سه یا چهار ماه» کاهش می یابد.

این گفتگوها در فضای بی اعتمادی ناشی از خصومت چهل و دو ساله بین جمهوری اسلامی و  امریکا انجام می شود.

ایرانی ها خواستار لغو تمام تحریم های وضع شده، دوباره وضع شده یا تغییر نام یافته در دوران ریاست جمهوری ترامپ  هستند اما دولت امریکا آماده لغو همه تحریم های «مغایر» با توافقنامه ۲۰۱۵ نخواهد بود.

کنگره می تواند با لغو تحریم های مبارزه با تروریسم که بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی حمل و نقل نفت و چندین بانک ایرانی را هدف قرار می دهد، مخالفت کند.

«کریم سجادپور»، پژوهشگر امریکایی در مجله آتلانتیک تاکید می کند: «هیچ منطقه دیگری از جهان مانند خاورمیانه ثبات جهانی را تهدید نمی کند و هیچ کشوری در خاورمیانه به اندازه ایران از وضعیت منطقه سود نمی جوید.»

 سیاست منطقه ای ایران علاوه بر مخالفت با امریکا، مبتنی بر تقابل با اسرائیل و عربستان سعودی است. هر چقدر که تنش زدائی ایرانی و سعودی ممکن به نظر برسد، خصومت بین جمهوری اسلامی و اسرائیل غیرقابل حل است.

آخرین عملیات خرابکاری در سایت هسته ای ایران در نطنز بلافاصله باعث تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد شد.

به نظر می رسد اسرائیل با روند نزدیکی روابط  دیپلماتیک با کشورهای حوزه خلیج فارس  در صدد است تا از توازن قدرت مطلوب در برابر ایران برای دست یابی به امتیازات بیشتر استفاده کند.

چارچوب زمانی مناسب برای پایان مذاکرات می تواند بیست و یکم ماه مه باشد که تاریخ انقضای توافق رافائل گروسی در مورد نگهداری اطلاعات جمع آوری شده توسط بازرسان آژانس انرژی هسته ای بین المللی است.

 واشنگتن امیدوار است حداقل به توافق اصولی دست یابد که هر دولت جدید ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری  را ملزم کند. برخی دیپلمات های اروپایی معتقدند که نجات یک توافق در حال مرگ خیلی دیر است. متن توافق هسته ای می تواند به عنوان مرجع مذاکرات جدید پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران باشد.

کد خبر: ۸۴٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha