۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مسکن بدون رونق در دولت یازدهم و دوازدهم| ممانعت بانک ها از پرداخت تسهیلات ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی
نایب رییس مجلس مطرح کرد

مسکن بدون رونق در دولت یازدهم و دوازدهم| ممانعت بانک ها از پرداخت تسهیلات ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی

نایب رییس مجلس با بیان اینکه در کشور ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده می شود که اگر ۲۰ درصد آن به بخش مسکن اختصاص یابد ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد گفت: مسکن در ۸ سال گذشته رونق پیدا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری بازار، علی نیکزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی عیار به تشریح وضعیت مسکن پرداخت و با تاکید بر اینکه طبق اصل ۴۳ قانون اساسی هر ایرانی حق داشتن یک واحد مسکونی را دارد و برای تحقق آن دولت بعد حتما باید پروژه هایی مانند مسکن مهر را ادامه دهد گفت: مسکن لوکوموتیو اقتصاد است و در یک دوره ۴ میلیون ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شد که حدود سه میلیون واحد آن تحویل شد. در طول ساخت و آماده سازی طرح مسکن مهر یک نفر اعلام نکرد که واحد مسکونی خود را نمی خواهد. 

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع مساحت کشور است و کسانی که خانه را برای مردم رویا کردند باید پاسخ دهند. برای اینکه بتوانیم اصل ۴۳ قانون اساسی را اجرا کنیم باید به چند اصل توجه داشته باشیم. اکنون ۲۰ میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند که درصد کمی است و حدود نیم قرن پیش این آمار برعکس بود و ۷۶ درصد مردم در روستاها سکونت داشتند. به همین منظور تسهیلات لازم باید به آنها داده شود تا خانه های روستایی مقاوم سازی شود. فایده این کار زمانی که زلزله اتفاق بیفتد مشخص خواهد شد.

وزیر اسبق راه و شهرسازی طبق طرح جامع مسکن یک میلیون واحد مسکونی باید سالانه ساخته شود که اگر ۳۰۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ساخته شود به راحتی توانایی ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد ادامه داد: در تیر ۹۹ دولت بخشنامه داده و اعلام کرده ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به بخش مسکن تخصیص یابد و تسهیلاتی که برای ساخت مسکن داده می‌شود مانند تسهیلات مستقیم به ۱۳۵ رشته مستقیم مرتبط با ساختمان از جمله گچ، سیمان، سرامیک، کابینت و همه مایحتاج زندگی است. 

 در کشور دو هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات داده می شود که اگر ۲۰ درصد آن را به بخش مسکن اختصاص دهیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد

نیکزاد گفت: در کشور دو هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات داده می شود که اگر ۲۰ درصد آن را به بخش مسکن اختصاص دهیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد. این در حالی است که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تکلیف قانونی است. دولت نباید مستقیما مسکن بسازد بلکه باید زیرساخت و شرایط را فراهم کند. 

وی با بیان اینکه ساخت هر ۱۰۰ متر مربع مسکن ۲.۵ شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند گفت: قیمت تمام شده هر کیلو فولاد ۸ هزار تومان است اما با قیمت ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین سیمان فله از ۲۹۰ هزار تومان به ۳۶۰ هزار تومان رسید. ما به این دولت امیدی نداریم و مسکن مهری که مزخرف خوانده شد طرح دیگری جایگزین نشد. اعلام کردند ما در بیابان خانه نمی‌سازیم و در داخل شهر محله می‌سازیم اما واقعا محقق شد؟

نیکزاد با تاکید بر اینکه نقدینگی ۹۲ هزار میلیارد تومان به آقای احمدی نژاد تحویل شد و ۴۹۲ هزار میلیارد تومان به آقای روحانی تحویل داده شد و امروز رقم نقدینگی ۳۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که نه مسکن رونق یافته نه کشاورزی و نه صنعت گفت: مسکن مهر یک کار جهادی بوده و با ۵۰ هزار میلیارد تومان ۱۶.۵ میلیون نفر خانه دار شدند. تسهیلات مسکن مهر ۳۰ میلیون تومان بود و افراد خانه دار شدند اما در این دولت برای فروش خودرو ۲۵ میلیون تومان تسهیلات داده شد.

وی خاطر نشان کرد: هر کسی سکاندار دولت سیزدهم شود باید شخص رییس جمهور، استانداران و وزرا را برای اجرای طرح های مسکنی پای کار بیاورد. و در مورد ایرادات مسکن مهر نیز ایرادات آن را رد نمی‌کنم و باید مدیران مناطق نظارت لازم را انجام می‌دادند.

کد خبر: ۸۴٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha