۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
افزایش تولید ناخالص داخلی چین و بهبود اقتصاد جهان| انتظار رشد ۸ درصدی سالانه
گلوبال تایمز بررسی کرد

افزایش تولید ناخالص داخلی چین و بهبود اقتصاد جهان| انتظار رشد ۸ درصدی سالانه

افزایش تولید ناخالص داخلی در چین منجر به بهبود اقتصاد جهان می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۱۸.۳ درصد رشد کرده است. بنابراین متوسط رشد سه ماهه اول دو سال گذشته  ۵ درصد اعلام می شود. در پس زمینه یک بیماری همه گیر که هنوز اساساً از بین نرفته است این میزان رشد نشان می دهد که اقتصاد چین بطور مداوم در حال بهبود است. متوسط رشد ۵ درصدی بهترین عملکرد در میان اقتصادهای بزرگ جهان است.

بهبود اقتصادی چین جنبش جدی داشته و در جهان نقشی برجسته دارد. برخی از خسارات که در سال ۲۰۲۰ رخ داده هنوز تحت پوشش رشد اقتصادی فعلی قرار نگرفته اند. هنوز جای تلاش برای رشد بیشتر وجود دارد. علاوه بر این، تجارت خارجی سهم مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی داشته، در حالی که مصرف داخلی هنوز به سطح مورد انتظار نرسیده است - مصرف داخلی نزدیکترین شاخص برای هدف بهبود سطح زندگی مردم است.

نرخ رشد ۱۸.۳ درصدی در سه ماهه نخست سال دستیابی به هدف رشد بیش از ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ را برای چین آسان می کند. اگر همه چیز خوب پیش رود، تقریباً می توان نرخ رشد سالانه ۸ درصدی را داشت. صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی کرده است که اقتصاد چین امسال ۸.۴ درصد رشد کند. این مهم ممکن است به واقعیت تبدیل شود.

صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۱ رشد ۶.۴ درصدی را برای ایالات متحده پیش بینی کرده است. در سال گذشته، رشد چین ۵.۸ درصد بالاتر از ایالات متحده آمریکا بود. در سال جاری پیش بینی می شود که این شکاف ۲ درصد باشد که نشان می دهد شکاف در اندازه اقتصادی بین دو کشور همچنان کاهش خواهد یافت.

ایالات متحده آمریکا سریعاً جمعیت خود را واکسینه می کند، به این معنی که رشد اقتصادی این کشور با پیشگیری و کنترل اپیدمی محدود نمی شود. وضعیت سایر اقتصادهای توسعه یافته احتمالاً داستان مشابه ای خواهد داشت.

چین باید از موقعیت خود در بهبود اقتصاد جهانی آگاه باشد. چین باید جهت برآورده کردن خواسته های مردمش برای بهبود سطح زندگی و انتظارات جدی برای تغییر بهتر از برخی اپراتورهای تجاری کوچک و متوسط و مردم عادی که تحت تأثیر این اپیدمی قرار دارند شروع کند. چین باید امسال کار اقتصادی خود را به طور جامع انجام دهد.

این اپیدمی تغییرات و همچنین فرصت های جدیدی را در فضای کسب و کار ایجاد کرده است. اما برخی از تغییرات ناشی از شوک اپیدمی قابل بازیابی نیستند. چنین تحول بزرگی باعث شده است که برخی از افراد نتوانند همگام با زمان باشند. کمک به انطباق آنها با محیط جدید و غلبه بر مشکلات در اسرع وقت برای سرعت بخشیدن به بهبود اقتصادی اساسی خواهد بود.

طی دو سال گذشته برخی از افراد تغییر شغل را تجربه نکرده اند، اما درآمد آنها افزایش نیافته و درآمد برخی از افراد کاهش یافته است. این نیز جنبه ای است که برای تحکیم بهبود اقتصادی کشور نیاز به توجه دارد.

رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا تا حدود زیادی با چاپ پول بیشتر حاصل شده است. این رشد اقتصادی محکمی نیست و فقط به میزان اندکی باعث بهبود سطح زندگی مردم عادی آمریکایی می شود. می توان ادعا کرد که این اپیدمی شکاف بین فقیر و غنی در جامعه ایالات متحده آمریکا را بیشتر کرده است.

چین اهمیت فراوانی به فراگیر شدن رشد اقتصادی می دهد. این مهم نشان می دهد که این کشور مردم خود را در مرکز قرار داده است و بنابراین کار اقتصادی خود را دشوارتر می کند و ملزم به اثربخشی می شود.

سرمایه گذاری در زمینه های پیشرفته در سه ماهه اول به سرعت در چین افزایش یافت. تولید فناوری پیشرفته ۴۱.۶ درصد و سرمایه گذاری در بخش خدمات فناوری پیشرفته ۲۸.۶ درصد افزایش یافته است. تأثیر در این زمینه نیز باید به یک راهنمای محکم تبدیل شود.

اعتقاد بر این است که رشد ۱۸.۳ درصدی سه ماهه اول جامعه چین و جهان را تشویق خواهد کرد. چین نیروی محرکه بهبود اقتصادی جهان را فراهم می کند که یک پدیده جهانی در سراسر جهان خواهد بود. رقابت بین کشورها درمورد این است که چه کسی می تواند سریعتر و جامع تر رشد کند و قدرت را برای رشد بلند مدت جمع کند.

امید است که چین نه تنها داده های برجسته اقتصادی را در سال جاری ارائه دهد، بلکه باعث شود مردم این کشور از دستاوردهای بهبود اقتصادی لذت ببرند و برای آینده شتاب بیشتری ایجاد کنند.

کد خبر: ۸۴٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha