۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
آیا می شود «یک شبه» از طریق رمز ارزها پولدار شد؟
بازار بررسی می‌کند؛

آیا می شود «یک شبه» از طریق رمز ارزها پولدار شد؟

هنوز نظر قطعی در مورد رمز ارزها در جهان وجود ندارد که آینده آن را پیش بینی کند بنابراین آنچه که در مورد این بازار گفته می‌شود بیشتر مبتنی بر تجربیات افراد است.

بازار؛ گروه بورس: «در یک هفته تقریبا نزدیک به ۱۰۰درصد بر روی رمز ارزهای که خریده بودم سود کردم، اما ظرف یک روز همه آن چیزی که سود کرده بودم را از دست دادم. اصلا مشخص نیست در این بازار چطور باید کار کرد» این بخشی از گفته‌های "علی خاکی" کسی که  دو هفته قبل وارد بازار رمز ارزها شده است.

سختی شبکه و میزان استخراج، محدودیت‌های بانک‌های مرکز جهان و مقابله با آن، بالا رفتن ضریب نفوذ در بین مردم جهان، پلتفورم تجاری هر کدام از کوین‌ها، میزان سرمایه‌گذاری و حمایت اشخاص حقیقی صاحب نام و موسسات حقوقی از عواملی هستند که بر روی قیمت رمز ارزها تاثیر می‌گذارد

داستان او شبیه داستان کسانی است که در مرداد ماه سال گذشته زمانی که شاخص بورس تهران در اوج در حال حرکت بود وارد بورس شدند و بعد به یکباره سرمایه خود را از دست دادند. خاکی اعتماد دارد که قیمت رمز ارزها بالا می‌رود و وقتی دلیل آن را می‌پرسیم می‌گوید: یک بازار بین المللی است و تمام دنیا در حال حرکت به سمت آن هستند همچنین شرکت‌های بزرگ در حال پذیرش این رمز ارزها می‌باشند.

او از سودی که در دو هفته گذشته از رمز ارزها کرده بود به بازار می‌گوید. خاکی تقریبا نزدیک ۲۰ میلیون با توصیه دوستانش به بازار رمز ارزها آورده و الان بر اساس آنچه خودش می‌گوید حدود ۵ میلیون سود کرده است.

این شخص از طمعی که کرده رنج می‌برد و آن را عاملی می‌داند که نتوانسته سود خود ذخیره کند. او تجربه دو هفته خود از رمز ارزها را این گونه توضیح می‌دهد: یک مقداری پول داشتم که به توصیه دوستانم آن را وارد بازار رمز ارزها کردم، آن‌ها سودهای خوبی از آن زمانی که وارد این بازار شدند کردند و به منم پیشنهاد دادند در این بازار ورود کنم.

خاکی یاداور شد: پول خود را در سه رمز ارز بیت کوین، رپل و ترون با مشورت و سیگنال دهی دوستان سرمایه‌گذاری کردم. چند روز اول کمی نوسان منفی خوردند اما بعد به یکباره یک رشد شارپی پیدا کردند به گونه‌ای که بیت کوین از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۱میلیارد و ۷۰۰ میلیون، ریپل از  ۲۳ تومان به ۵۰ هزار تومان، ترون از ۲هزار ۸۰۰ تومان به ۴ هزار ۵۰۰ تومان رسید و در کل ۲۰ میلیون تومان سرمایه من ظرف مدت چند روز به نزدیک ۳۸ میلیون تومان رسید.

در طول دو هفته اخیر سرعت رشد برخی از رمزارزها به شدت افزایش پیدا کرد و در برخی از آن‌ها بیش از ۱۰ برابر رشد کرد. دو کوین یکی از رمز ارزها است که معمولا مسیر متفاوت با بیت کوین را طی می‌کند و در طول چند روز اخیر که بیت کوین روند نزولی پیدا کرده دوج کوین تا هزار برابر رشد داشته است و قیمت هر دوج کوین از ۱هزار تومان به ۱۰ هزار تومان در طول دو روز رسید.

او می‌گوید: وقتی پولم ظرف مدت چند روز دو برابر شد طمع کردم و بدون آنکه سود خود را ذخیره کنم منتظر شدم تا باز هم رشد کند اما به یکباره همه سودی که کردم جلوی چشمانم نابود شد، اما این امید را دارم که دوباره رشد شارپی را در این بازار ببینم.

با توجه به رکود در بازارهای مالی ایران و رشد سریع بازارهای رمز ارز و فارکس، تمایل سرمایه‌گذاری در این بازارها شدت گرفته، اما بسیاری از تحلیل‌گران این بازار دیدگاه مثبتی برای کسانی که بدون دانش وارد این بازار شدند ندارند.

محدودیت‌های مالی در ایران سبب شده که برخی از سایت‌ها به عنوان یک بروکر(کارگزاری) عمل کنند که به بر اساس اخطاریه بانک مرکزی هیچ کدام از این سایت‌ها و بروکرها در ایران قانونی نیستند، بنابراین ریسک معاملات رمز ارز در ایران بسیار بالاتر از سایر کشورهای دیگر است.  

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درباره افزایش معاملات ریالی برای خرید ارزهای دیجیتال در ایران هشدار داده است.

در این نامه که آقای توانگر آن را در حساب کاربری توییتر خود منتشر کرده گفته شده با خرید ریالی رمزارزها از درگاه‌های پرداخت داخلی در ایران "زمینه شکل‌گیری پرونده‌ای بزرگتر از سکه ثامن فراهم شده است. "

نظرات متعددی در مورد رمز ارزها در ایران و دنیا وجود دارد به عنوان مثال نسیم طالب یکی از مشاوران وال استریت می‌گوید: «نمی‌توان قیمت کالاها را با بیت کوین تعیین کرد، بنابراین بیت کوین را یک شکست است.»   «چی لو»   مدیر دارایی گروه بانکداری فرانسه هم با طالب هم عقیده است و معتقد است که" به خاطر سیاست‌های پولی و مقررات دولتی در نهایت قیمت رمز ارزها سقوط می‌کند. " اما مدیر عامل تسلا با پذیرش بیت کوین از اینده روشن آن خبر داد یا مکافی، خالق اولین نرم‌افزار آنتی‌ویروس مکافی با تبلیغات رمز ارزها در حساب توئتری خود از این بازار حمایت کرد.

در ایران برخی از فعالین بازار سرمایه از بازار رمز ارزها به عنوان یک رقیب قدرتمند یاد کردند و نگران خارج شدن منابع ارزی کشور به وسیله این بازار هستند. برخی از مدیران کارگزاری‌ها اعتراف کردند که سهامداران پول خود را از حساب کارگزاری خارج می‌کند و به احتمال زیاد به بازار رمز ارزها تزریق می‌کنند.

سیاست‌های انبساطی پولی در بیشتر کشورهای جهان بعد از شیوع بیماری کرونا، سبب افزایش چاپ پول در بیشتر کشورها شده به همین دلیل برخی از فعالان با استناد به این سیاست عنوان کردند که پول‌های چاپ شده در جهان در نهایت سر از بازار رمز ارزها در می‌اورند

بعد از ریزش ۱۰۰میلیون تومانی بیت کوین طی دو روز گذشته، در حال حاضر با ۰.۷۲ درصد رشد به ۱میلیارد ۴۵۰ میلیون تومان(۵۶ هزار دلار) رسیده است. رمز ارزهای که معمولا همبستگی نزدیکی با همراه بیت کوین مثل اتریوم، ریپل، دش، ترون شرایط مشابه بیت کوین دارند و بعد از ریزش سنگین در حال نوسان ریز و  کوتاه مدت در مثب و منفی هستند.

عوامل مهم تاثیر گذار بر رمز ارزها
بر اساس آنچه تا کنون کارشناسان مالی در مورد عوامل تاثیرگذار بر روی رمز ارزها به دست آوردند، نشان می‌دهد که سختی شبکه و میزان استخراج، محدودیت‌های بانک‌های مرکز جهان و مقابله با آن، بالا رفتن ضریب نفوذ در بین مردم جهان، پلتفورم تجاری هر کدام از کوین‌ها، میزان سرمایه‌گذاری و حمایت اشخاص حقیقی صاحب نام و موسسات حقوقی از عواملی هستند که بر روی قیمت رمز ارزها تاثیر می‌گذارد.

از بین کارشناسان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نظر قطعی در مورد اینده بازار رمز ارزها وجو ندارد و آنچه گفته می‌شود بیشتر بر مبنای تجربیات و تخصص‌های گرفته شده از بازارهای مالی دیگر است. جدید بودن و استفاده از تکنولوژی جدید در بازار رمز ارزها سبب شده که نوع سرمایه‌گذاری و دانش آن با بازار دیگر متفاوت باشد.

بازار رمز ارزها در طول ۱۴ ماه اخیر ۸۰۰درصد رشد را نشان داده که برخی از ادامه رشد آن خبر می‌دهند و برخی دیگر هم ریزش را برای این بازار پیشبینی می‌کنند. سیاست‌های انبساطی پولی در بیشتر کشورهای جهان بعد از شیوع بیماری کرونا، سبب افزایش جاپ پول در بیشتر کشورها شده به همین دلیل برخی از فعالان با استناد به این سیاست عنوان کردند که پول‌های چاپ شده در جهان در نهایت سر از بازار رمز ارزها در می‌اورند، در حالی که کارشناسانی هم هستند که سیاست‌های جدید چین برای ساخت رمز ارز یوآن و سیاست‌های مالی آمریکا در قبال رمز ارزها را دو مانع اصلی پیشرفت ارزهای دیجیتال می‌دانند.

به هر حال به گفته کارشناسان بازارهای مالی، افرادی که به دنبال سود متداول و با ریسک کمتری هستند به این بازار ورود پیدا نکنند و اگر قصد ورود به این بازار را دارند حداقل دانش آن را به دست بیاورند.

مانند علی خاکی الان در ایران زیاد است که به دنبال سرمایه‌گذاری در رمز ارزها هستند، که کارشناسان به آن‌ها توصیه می‌کند فریب تبلیغات واهی را  نخورند و برای این کار حتما با یک مشاوره خبره مشورت بگیرند.

بازار رمزارزها هیچ قطعیتی ندارد و سرمایه گذار در مرحله سخت احتمالات سرمایه گذاری می کند، احتمال سود چند برابری و احتمال باخت یک ساعته تمام سرمایه.

کد خبر: ۸۴٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha