۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
قیمت شیرینی در بازار تند است؛ کمبود مواد اولیه و گرانی سد راه تولید کنندگان
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

قیمت شیرینی در بازار تند است؛ کمبود مواد اولیه و گرانی سد راه تولید کنندگان

مشهد- ماه مبارک رمضان از راه فرا رسیده و در حالی که به نظر می‌رسد بازار فروش شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه باید داغ باشد اما گلایه تولید کنندگان چنین مطلبی را تائید نمی‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که تا سال گذشته درازای پرداخت ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلو شیرینی امکان خرید محصول خوب و متنوع امکان‌پذیر بود اما از شش‌ماهه سال گذشته تاکنون قیمت شیرینی نیز مانند سایر محصولات روند افزایشی و البته هیجان‌انگیز داشته است.

تنوع قیمت‌ها
برای واکاوی در قیمت‌ها سری به چند شیرینی فروشی سطح شهر می‌زنیم.در این شیرینی فروشی‌ها از پائین تا بالای شهر قیمت‌ها به‌طور عجیبی تفاوت دارد که به نظر می‌رسد بخشی از این تفاوت قیمت‌ها در اجاره‌ها و رنگ و لعاب مغازه‌هاست زیرابه قول برخی از مصرف‌کنندگان آرد و روغن و شیر در تمام قنادی‌ها یکی است!

نرخ کیک تولد را از پائین‌شهر به ازای هر کیلو ۳۰ هزار تومان قیمت می‌گیریم اما وقتی به بالای شهر می‌رسیم تا کیلویی ۸۰ هزار تومان تغییر می‌کند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که قیمت زولبیا و بامیه نیز از این پائین‌ها که کیلویی ۲۰ هزار تومان شروع می‌شود تا بالای شهر و در شیرینی فروشی‌های لاکچری به ۵۰ هزار تومان هم افزایش قیمت دارد.

البته تفاوت قیمت در فروشگاه‌های بالا شهر نیز نظرمان را جلب می‌کند زیرا در یک راسته خیابان شیرینی خامه‌ای از کیلویی ۶۰ تا ۸۵ متغیر است.

ضرورت بازرسی
حمیده جهان‌تاب یکی از خریداران شیرینی دریکی از فروشگاه‌های مشهد در این رابطه به بازار می‌گوید: قبل از ماه رمضان زولبیا و بامیه از این قنادی به قیمت ۵۴ هزار خریداری کردم اما جالب اینجاست الآن که دو ماه گذشته و همه‌چیز گران شده اما مسئولان اعلام کرده‌اند که قیمت زولبیا  و بامیه ممتاز حدود ۴۰ هزار تومان است.

وی اظهار می‌کند: قیمت نان خامه‌ای و یا شیرینی یزدی از این قنادی تا قنادی دو خیابان آن‌طرف تر زمین تا آسمان فرق می‌کند و هر وقت هم اعتراض می‌کنیم گفته می‌شود کیفیت ما با آن‌ها فرق می‌کند.

این شهروند با اظهار اینکه اگر واقعاً برخی قنادی‌ها جنس بهتری ارائه می‌کنند و یا کیفیت آن‌ها فرق می‌کند اتحادیه باید اعلام کند که این قنادی محصولاتش درجه‌یک است، می‌گوید: مردم از کجا باید کیفیت کیک را قبل از خرید تشخیص بدهند تا بابت آن پول بیشتری بپردازند؟!

افزایش بی‌سابقه مواد اولیه
در همین راستا نائب رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد مقدس بابیان اینکه همکارانش دل‌خوشی از گرانی مواد اولیه نداشته و به‌هیچ‌وجه راضی به افزایش قیمت‌ها نیستند به بازار می‌گوید: متأسفانه از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه در شیرینی مانند شکر، آرد، روغن و سایر مواد مانند کاکائو و یا پودر نارگیل حدود ۲ تا ۳ برابر شده است و لذا قیمت تمام‌شده را افزایش داده است.

مهدی قربان زاده بابیان اینکه هم‌زمان با شیوع کرونا در سال گذشته فروش کافه‌قنادی‌های مشهد به صفر رسید و بسیاری از محصولات تولیدشده به دلیل نبود مشتری دور ریخته شد افزود: اگرچه امسال وضعیت نسبت به گذشته با افزایش کم‌وبیش مشتری همراه است اما افزایش قیمت مواد تولیدی قدرت خرید مردم را کاهش داده و لذا این موضوع بر روی میزان فروش تأثیر مستقیم دارد.

کمبود مواد اولیه
قربان زاده در این راستا به ما می‌گوید: تا سال گذشته شکر را کیلویی ۶ هزار تومان خریداری می‌کردیم اما متأسفانه در حال حاضر به قیمت ۱۲ هزار به دست ما می‌رسد و فقط همین یک‌قلم دو برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر روغن اختصاص‌یافته به صنف قنادان کفاف نیازهای مصرفی همکاران بنده را نمی‌دهد می‌افزاید: باوجوداینکه یک حلب ۱۶ کیلویی روغن به نرخ مصوب ۱۷۴ هزار تومان قیمت دارد اما به کمبود روغن دولتی لذا به‌اجبار نیاز مصرفی خود را از بازار آزاد و باقیمت هر حلب ۳۶۰ هزار تومان مجبور به تأمین هستیم.

وی بابیان اینکه در کنار گرانی مواد اولیه کمبود برخی از محصولات مانند روغن و شکر نیز برای تولیدکنندگان دردسرساز شده است اظهار کرد: گران شدن شیرینی به‌هیچ‌وجه به نفع همکاران بنده نبود و موجب کاهش مشتری می‌شود.

تفاوت قیمت‌ها
نائب رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد مقدس در پاسخ به سؤال ما مبنی بر دلیل چند قیمتی بودن برخی شیرینی‌ها مانند همین زولبیا و بامیه نیز توضیح داد: بنا بر مواد بکار رفته مثلاً مقدار زعفران و مرغوبیت کالا لذا قیمت هر کیلو زولبیا ممتاز ۴۳هزار تومان، زولبیا و بامیه درجه‌یک ۳۹ هزارتومان  و زولبیا و بامیه درجه‌دو ۲۵هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از شیرینی فروشی‌ها در قالب فروش ویژه و یا شیرینی ممتاز قیمت‌های بیشتری را طلب می‌کنند افزود: همان‌طور که نرخ نامه نشان می‌دهد برای شیرینی زولبیا و بامیه و درجه ممتاز هم نرخ نامه تعیین‌شده است و لذا فروش بیش از این قیمت تخلف محسوب می‌شود.

بازار مشتری ندارد
نائب رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز شیرینی فروش و کافه‌قنادی‌های مشهد مقدس با اشاره به اینکه هرسال در ماه مبارک رمضان عطش برای خرید زولبیا و بامیه به‌طور قابل‌توجهی افزایش داشت به ما می‌گوید: متأسفانه به دلیل تأثیر گرانی اجناس در حال حاضر این بازار رونق گذشته را ندارد و به دلیل شرایط اقتصادی مشتری کمتری این محصول دارد.

وی بابیان اینکه علاوه برگرانی کرونا نیز تأثیر سویی بر بازار داشته است اظهار می‌کند: تمامی مراسم و مناسبت‌های پرمصرف مانند جشن‌های عروسی و عزا، مناسبت‌های مذهبی و مراسم جشن تولد افزون بر یک سال است که به تعطیلی کشیده شده و لذا بازار مصرف شیرینی را به حداقل رسانده است.

کد خبر: ۸۴٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha