۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
 بانک‌ها رقیب تولیدکنندگان‌ هستند، نه پشتیبان آن‌ها
تولیدکننده داخلی بیان کرد

بانک‌ها رقیب تولیدکنندگان‌ هستند، نه پشتیبان آن‌ها

محمودی، تولیدکننده داخلی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر سیستم بانکی بجای پشتیبانی از تولید، رقیب تولید شده است.

به گزارش بازار، داریوش محمودی پدیده قاچاق را ناشی از اختلاف قیمت در داخل و خارج چه در واردات و چه در صادرات دانست و گفت: در ماه‌های اخیر ما در تامین روغن مشکل داشتیم. وقتی کالای مصرفی روغن را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کنیم هر متقاضی خارجی کشورهای اطراف ما علاقه مند است تا ارز ارزان ۴۲۰۰ تومانی روغن فروشی در کشور را به هر طریقی به سمت خارج از کشور قاچاق کند.

وی افزود: در فرآورده‌های نفتی و سایر فرآورده‌هایی که در کشور ما ارزان تر تولید می‌شود و یا ارزان تر تهیه می‌شود و یا به علت ناشی از ارزی که در این میان به نادرستی و نا بجا تخصیص داده می‌شود، پدیده قاچاق دیده می‌شود.

این تولید کننده اظهار کرد: قاچاق در واردات باز هم به اختلاف قیمتی بر می‌گردد که بین تولیدکننده خارجی و شرایط داخلی ما و به اضافه شرایط و ساختار نظام تعرفه‌های گمرکی وجود دارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه مزیت نسبی در خیلی از کالاها در کشور ما برای تولید و صادرات وجود دارد، در عین حال گفت: به دلیل اینکه ساختار دولتی ما در بخش بازاریابی همراهی خوبی را با بخش خصوصی یا تولید نداشته این اتفاق در بخش بازاریابی به معنای دلخواه تولیدکننده و صادرکننده شکل نگرفته است. البته مد نظر من دولت خاصی نیست. اصولا در این مدت متاسفانه دولت‌ها در بخش بازاریابی کار اساسی و زیربنایی انجام ندادند.

محمودی از بانک‌ها به عنوان رقیب تولیدکنندگان نام برد و گفت: یک رکن اساسی در بخش تولید همواره نهاده‌های مالی یا بخش سرمایه گذاری است که توسط نظام و سیستم بانکی شکل می‌گیرد. متاسفانه در سال‌های اخیر سیستم بانکی بجای پشتیبانی از تولید، رقیب تولید شده است و فضای اقتصاد حاکم بر جامعه بانک‌ها را به سمتی کشانده که برای حفظ ارزش و شرایط اقتصادی خود، مسیرشان را به گونه‌ای طراحی و پیش بینی می‌کنند که خیلی در خدمت تولید نباشد.

وی با اظهار به اینکه ما در مقایسه با کشورهای خارجی، بالاترین نرخ را در بخش تولید داریم، افزود: متاسفانه وقتی انتظار داریم تولید رقابتی باشد و خودش را برای بازارهای جهانی آماده کند با این نرخ بهره هیچ موقع نمی‌تواند پشتیبانی از تولید کند.

کد خبر: ۸۴٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha