۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
دو چرخ‌های ماجراجو چه ویژگی‌هایی دارند؟
رقابت یاماها YZF-R۱۵ با هوندا ADV۱۵۰

دو چرخ‌های ماجراجو چه ویژگی‌هایی دارند؟

هوندا و یاماها دو موتورسیکلت‌ساز مطرح جهان هستند که با ارائه دو محصول ADV۱۵۰ و YZF-R۱۵ معنای جدیدی از ماجراجویی با موتورسیکلت را تعریف کردند.

بازار؛ گروه خودرو: ادونچر اسکوتر با اسپرت‌بایک دو کلاس پر طرفدار در بازار موتورسیکلت‌ها هستند. موتورسیکلت‌های که اغلب حجم کمتر از ۲۰۰ سی‌سی داشته و برای ماجراجویی حرفه‌ای مناسب است. اما تمام گزینه‌ها به این نقطه معطوف نمی‌شود، زیرا تولیدکنندگانی مانند هوندا به دنبال تلفیق هر دو کلاس در یک موتورسیکلت بوده تا نیاز بازار را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهند. نتیجه این مساله، خلق محصول ADV۱۵۰ از سوی هوندا بود. هوندا در این محصول نهایت سواری نرم، پیشرانه‌های کم حجم، مصرف سوخت پایین و سواری راحت‌تر را برای راکب فراهم کرد. این درحالی هست که یاماها برای رقابت با این محصول هوندا، موتورسیکلت YZF-R۱۵ در دسته اسپرت‌بایک معرفی و به بازار عرضه کرد. این موتورسیکلت در دسته ۱۰ اسپرت بایک کم حجم اما با عملکرد بالا قرار گرفته که با یک پیشرانه ۱۵۰سی‌سی در چندصدم ثانیه یاماها ۲۰۲۰YZF-R۱۵ را به سرعت مطلوب راکب می‌رساند. در این گزارش به بررسی هر دو موتورسیکلت مطرح بازارهای جهانی خواهیم پرداخت.

دو چرخ‌های ماجراجو چه ویژگی‌های دارند؟

تعبیر جدید از اسپرت بودن
ابتدا بیاید با اسکوتر ADV شروع کنیم، هوندا این محصول جدیدش را "آماده برای ماجراجویی"  توصیف می‌کند. همچنین این گونه در مورد طراحی آن می‌گویند « ADV۱۵۰ دارای یک ظاهر عضلانی چابک است که استایلی جذاب به این ادونجر اسکوتر می‌بخشد» زبان جدید طراحی هوندا به خوبی ADV۱۵۰ مشهود است و با استفاده از چراغ‌های مستطیل شکل در جلوترین نقطه پوزه و زاویه پوزه و همچنین شیار L شکل بالای چراغ‌ها مجهزبه LED حس تهاجمی بودن را به بیننده القا می‌کند. همچنین دو رنگ بودن فلاپ بدنه، رنگ تیتانیومی اسپایدر و فلاپ‌های کناری با فلاپ بدنه جذابیت بسیاری از لحاظ بصری به وجود می‌آورد. اما نوع طراحی فلاپ‌های بدنه و پوزه مانند اسکوتر بوده با این تفاوت که حد فاصله بیشتر پوزه با دامپرها مشابه ادونچربایک شده است. زاویه ۲۶.۳درجه‌ای قرارگیری راکب نسبت به فرمان و صندلی یکپارچه بزرگ راحتی بالای را برای راکبش به ارمغان می‌آورد. با این وجود فضای موجود در زیر زین اصلا مناسب نبوده و با سختی فراوان می‌توان یک کلاه ایمنی را در آن جای داد، اما این نکته را فراموش نکنیم کیفیت ساخت قطعات توسط هوندا همیشه زبان زده بوده و است که در این مدل نیز کیفیت ساخت به خوبی در قطعات و صندلی بزرگ و راحت به چشم می‌آید. استفاده از فریم آلومینیومی و پلاستیک در بدنه مجموع وزن خالص را به ۱۳۳کیلوگرم رسانده است که برای یک اسکوتر ادونچر بسیار معقول به نظر می‌رسد.

دو چرخ‌های ماجراجو چه ویژگی‌های دارند؟

اما از سوی دیگر یاماها از سال ۲۰۱۸ نسخه سوم آن به جهان معرفی شد و همانند برادران بزرگتر اسپرت‌بایک خود از ظاهری جذاب و جوان‌پسند و در عین حال تهاجمی سود می‌برد که باتوجه به استایل بدنه و چراغ‌های مستطیل شکل روی دماغه و ورودی هوا میان دو چراغ و فلاپ‌های یکپاچه‌ای که با خطوط تیزتر مواجه است، ظاهر یک اسپرت‌بایک پرفورمنسی را به نمایش می‌گذارد. ارتفاع پایین ۸۱۵میلی‌متری صندلی و قرارگیری فرمان نسبت به موقعیت نشستن راکب، میزان راحتی را در سطح بالایی قرار می‌دهد. شاید کمی این مساله تامل برانگیز باشد، اما در طی رانندگی در اتوبان سواری یاماها YZF-R۱۵ نسبت به ماجراجو هوندا باکیفیت‌تر و راضی کننده بود. استفاده از متریال آلومینیوم و تیتانیوم در بخش قوای محرکه و اگزوز، مجموع وزن را به ۱۳۸کیلوگرم با احتساب باک پر از بنزین رسانده است.

دو چرخ‌های ماجراجو چه ویژگی‌های دارند؟

قلب تپنده دو چرخ‌ها
هر دو موتورسیکلت مورد بررسی ما در کلاس ۱۵۰سی‌سی قرار می‌گیرند. هوندا ADV۱۵۰ با حجم دقیق ۱۴۹سی‌سی تک‌سیلندرچهارزمانه با دو سوپاپ در سرسیلندر و نسبت کورس پیستون به قطر ۵۷.۳ در ۵۷.۹ میلی‌متری و ضمن پاشش سوخت انژکتوری EFI با نسبت تراکم ۱۰.۶ به یک حداکثر ۱۴.۳ اسب‌بخار قدرت در ۸۵۰۰آرپی‌ام و ۱۳.۸ نیوتون‌متر گشتاور را در ۶۵۰۰آرپی‌ام تولید کند تا با گیربکس CVT و به واسطه تسمه قدرت را به محور عقب می‌رساند. گیربکس CVT رانندگی نرم و یکنواختی را فراهم می‌آورد تا از رانندگی با یک اسکوتر ادونچر جدید نهایت لذت را ببرید. اما در مقابل اسپرت‌بایک یاماها تمامی موارد را آماده کرده تا از سوار بر یک موتورسیکلت اسپرت تجربه متفاوتی داشته باشید. همچنین باک ۸ لیتری برای این ادونچر اسکوتر در نظر گرفته شده که مطابق آنچه هوندا اعلام کرده ۳.۵لیتر در هر صد کیلومتر به صورت استاندارد مصرف دارد که در زمان تست با سرعتی برابر ۱۱۰ کیلومتر آنطور که روی نمایشگر به نمایش درآمد ۴.۵لیتر در صد کیلومتر بود.   قلب تپنده کوچک تک‌سیلندر به حجم ۱۵۵سی‌سی و یک میل‌سوپاپ‌رو با تجهیزشدن به چهارسوپاپ و البته نسبت کورس به قطر پیستون ۵۸در ۵۸.۷میلی‌متری و پاشش سوخت دو انژکتور در دریچه گاز EFI توانایی تولید توانی برابر ۱۸اسب‌بخار در ۱۰هزار آرپی‌ام و ۱۴.۱نیوتون‌متر گشتاور در ۸۵۰۰آرپی‌ام را دارد. چنین قدرت و گشتاوری را باید مرهون تغییرات جدید مهندسان یاماها در نسخه‌های ۲۰۲۰ دانست، زیرا مطابق آنچه کمپانی یاماها اعلام کرده اتاق احتراق بهینه‌سازی شده و نسبت تراکم به ۱۱.۶به یک رسیده و استفاده از سیستم تایمینگ متغیر دوگانه برای ورودی و خروجی سوپاپ‌ها چنین توان و گشتاوری را ایجاد می‌کند. یاماها برای کاهش اتلاف انرژی و کاهش استهلاک موتور از سیستم پاشش Jet برای روانکاری پیستون و شاتون بهره گرفته که میزان تنش حرارتی را کاهش و این امر سبب کاهش اصطکاک میان قطعات و در نتیجه کاهش خرابی خواهد شد. گیربکس ۶سرعته با ضرایب کوتاه میان دنده‌ها با زنجیر اصلاح یافته قدرت را به چرخ عقب می‌رساند و باتوجه به ساختار جدید هیدرومکانیکی کلاچ و صفحات آن، در زمان تست شتاب خیره‌کننده‌ای را از خود با وجود پیشرانه ۱۵۵سی‌سی به نمایش می‌گذارد. همچنین کمپانی یاماها با در نظر گرفتن ۱۸ اسب‌بخار توان موتور این چنین می‌گوید «این عدد به مهندسان ما اجازه می‌دهد تا با استفاده از متریال سبک وزن به نسبت عالی قدرت به وزن برسند و در نسخه‌های ۲۰۲۰ YZF-R۱۵ شاهد ۲۰درصد بهبود این تناسب هستیم.» مخزن سوخت ۱۱لیتری برای این اسپرت‌بایک در نظر گرفته شده که به صورت ترکیبی ۵.۵ در هر یک صد کیلومتر با سرعتی برابر ۸۰ کیلومتر خواهد داشت.

دو چرخ‌های ماجراجو چه ویژگی‌های دارند؟

مشخصات فنی
سواری در طول ۴۰ کیلومتر تست درایو ADV۱۵۰ برخلاف آنچه تصور می‌شد، نشان داد که سواری راحت و رضایت بخشی دارد. در زمان تست در خارج از جاده نیز عملکرد بسیار خوبی داشته و برای آن دسته که علاقمند به یک اسکوتر شهری اما با ماجراجویی هستند، پیشنهاد می‌شود. دو دامپر با قطر سیلندر ۱۱۶میلی‌متری سفارشی از کمپانی Showa که قابلیت تلسکوپی و قابل تراکم دارد و در محور عقب شاهد دو دامپر هیدروپنوماتیکی با ۱۰۲ میلی‌متری سفارشی Showa است که سواری بسیار باکیفیتی را در اختیار راکب می‌گذارد به طوری که در زمان حرکت در مسیرهای پر از ناهمواری عملکرد خوبی داشته و میزان ارتعاش نیز به سرنشین عقب کمتر بوده است. یکی از دلایل کیفیت بالای سواری هوندا ADV۱۵۰ سایز تایرهای ۸۰/۱۰۰ با رینگ ۱۴ در جلو و ۷۰/۱۳۰ با رینگ ۱۳ اینچی در عقب است که رینگ‌های ۱۴ و ۱۳ اینچی کمی در ناکارآمد بودن ADV۱۵۰ در مسیرهای بسیار ناهموار و پرگل و لایی به نمایش می‌گذارد که یک نکته منفی محسوب می‌شود، هرچند این موتورسیکلت یک اسکوتر ادونچر است. اما یاماها YZF-R۱۵ یک اسپرت‌بایک با ارتفاع پایین و آیرودینامیک بهتر است که در طول رانندگی به مراتب سواری باکیفیت‌تر و راحت‌تری نسبت به هوندا ADV۱۵۰  دارد. سایز تایرهای ۸۰/۱۰۰ با رینگ ۱۷اینچی در جلو و ۸۰/۱۴۰ با رینگ ۱۷اینچی در عقب با دامپرهای U شکل قابل تنظیم با قطر ۱۳۰میلی‌متری در جلو و ساختار مونوشوک تک دامپر نیوماتیکی در میانه شاسی به قطر ۹۷میلی‌متر سواری باکیفیت و فراموش نشدنی را به راکب هدیه می‌دهد.  

دو چرخ‌های ماجراجو چه ویژگی‌های دارند؟

سایر تجهیزات
از نظر تجهیزات می‌توان گفت که فلاپ‌های بدنه ADV۱۵۰ به صورت استاندارد برای مسیرهای ناهموار نیز طراحی شده و کمترین آسیب به بدنه وارد می‌شود و همچنین دارای یک سیستم استارت بدون کلید Fobs است که این امکان را به راکب می‌دهد که بتواند از راه دور استارت بزند و یا حتی موتور را خاموش کند. همچنین مجهزبه سیستم ترمز ضدقفل ABS با دیسک‌ ۲۴۰میلی‌متر در جلو است تا ایمنی راکب و سرنشین را تضمین کند. ضمن اینکه یک دکمه سه حالته تعبیه شده تا حالت روشن و خاموش کردن با شخصی سازی در اختیار راکب بگذارد و یک پورت USB و نمایشگر LCD ۵ اینچی نیز قرار گرفته تا تمامی اطلاعات دینامیکی، حرکتی و سرعت و پارامترهای چون مصرف سوخت ترکیبی و فشار بادتایرها را نیز به نمایش بگذارد. اما در مقابل یاماها YZF-R۱۵ فاقد سیستم ترمز ABS بوده و تنها دارای سیستم ترمز دیسکی ۲۸۲ میلی‌متری در جلو و ۲۲۰میلی‌متری در عقب که هر دو مجهزبه سیستم خنک شونده هستند و تنها از یک نمایشگر ۴.۷ اینچی TFT است که تمامی اطلاعات مربوط به سرعت، دور موتور، مصرف سکیل ترکیبی و وضعیت دنده و مسافت سنج را نمایش می‌دهد.

کد خبر: ۸۴٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha