۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
کلید «ادغام» در بهبود اقتصادی پایدار آسیا| «یک کمربند_یک جاده»؛ بهترین تعبیر از فرصتهای پیش روی چین
در مجمع آسیایی بوآئو چین مطرح شد؛

کلید «ادغام» در بهبود اقتصادی پایدار آسیا| «یک کمربند_یک جاده»؛ بهترین تعبیر از فرصتهای پیش روی چین

بر اساس پیش بینی «مجمع آسیایی بوآئو ۲۰۲۱»، اقتصاد آسیا ضمن حفظ روند بهبود، نرخ رشد سالانه بیش از ۶.۵ درصد را با تقویت روند «ادغام» در تجارت منطقه ای تجربه خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: چاینا دیلی در گزارشی نوشت: مطابق با گزارش مجمع آسیایی بوآئو ۲۰۲۱ که یکی از مهمترین مجامع و همایش های همکاری اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان کشورهای آسیایی و دیگر کشورهای دنیا به حساب می آید، پاندمی کوید_۱۹ عامل اصلی تأثیر مستقیم بر فعالیت های اقتصادی در آسیا خواهد بود، اما به لطف «ادغام منطقه ای پیشرفته تجارت کالاها و خدمات»، زنجیره ارزش در حال همگرایی با چین است.

 نشست این مجمع مهم آسیایی که روز یکشنبه در بوائو، یک شهر ساحلی در استان هاینان در جنوب چین برگزار شد، در گزارش خود اعلام کرد که اقتصاد آسیا در سال ۲۰۲۱ شاهد بهبود قابل توجهی خواهد بود و بر اساس پیش بینی ها، میزان رشد اقتصادی این منطقه بیش از ۶.۵ درصد خواهد بود.

تحقیق و گزارش روز اول این نشست چهار روزه نشان داد که وابستگی تجاری در میان اقتصادهای آسیایی همچنان زیاد است و علی رغم تأثیر این همه گیری، چین و اعضای انجمن ملل جنوب شرقی آسیا موقعیت اصلی تجارت کالاها در آسیا را تثبیت کرده اند.

در این گزارش همچنین آمده است که ۱۸ محصول از ۲۲ محصول برتر تجارت آسیایی در بخش قطعات و اجزای سازنده، در چین تولید می شود. علاوه بر این، افزایش پیوندهای تجاری خدمات، وابستگی متقابل گردشگری و رشد تجارت دیجیتال، ادغام اقتصادی منطقه را تقویت می کند.

علاوه بر آن، دو گزارش مهم در خصوص «آسیای پایدار و جهان» و «چشم اندازهای اقتصادی آسیا و روند ادغام» در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته ارائه شد.

لی بائودونگ ، دبیرکل اجلاس بوآئو گفت: اقتصادهای آسیایی به عنوان «لنگر» چند جانبه گرایی در نظر گرفته خواهد شد و نقشی اساسی در تقویت و کنترل موثر همه گیری و پایدار نگه داشتن صنعت و زنجیره های تأمین و ارتقا بخشیدن به تجارت و سرمایه گذاری دارند.

ژانگ یویان، مدیر انستیتوی اقتصاد و سیاست جهانی آکادمی علوم اجتماعی چین نیز اعلام کرد که لازم الاجرا شدن و اجرای مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای از طریق تجارت و سرمایه گذاری، عوامل مثبت جدیدی را برای اقتصاد آسیا به ارمغان خواهد آورد.

ژانگ افزود: با این حال، خطرات احتمالی کاهش رشد اقتصادی و آغاز روند نزولی در آسیا نیز ممکن است در اثر تحرکات گسترده مالی و پولی قبلی با بدتر شدن کیفیت دارایی بانک ها و افزایش سطح بدهی رخ دهد. همچنین، این که به طور اساسی محیط بیرونی اقتصاد آسیا در کوتاه مدت بهبود یابد نیز احتمال دارد که دشوار باشد.

گزارش دیگری که روز یکشنبه در جریان این کنفرانس منتشر شد، حاکی از آن است که بیش از ۶۰ درصد صاحبان مشاغل مورد بررسی به بهبود اقتصادی آسیا خوش بین هستند و انتظار می رود اقدامات شدید ضد همه گیری کرونا و ادغام منطقه ای عامل اصلی بهبود اقتصادی آسیا در سال آینده باشد.

بیش از ۶۰ درصد صاحبان مشاغل مورد بررسی به بهبود اقتصادی آسیا خوش بین هستند و انتظار می رود اقدامات شدید ضد همه گیری کرونا و ادغام منطقه ای عامل اصلی بهبود اقتصادی آسیا در سال آینده باشد

بر اساس گزارش ارائه شده توسط انجمن Boao برای آکادمی آسیا، انستیتوی همکاری اقتصادی منطقه ای آسیای مرکزی و دپارتمان نوآوری دیلویت چین، ابتکارات جدید همکاری منطقه ای  و همچنین کنترل موثر همه گیری و احیای اقتصادی در برخی از اقتصادهای آسیایی نقشی اساسی در افزایش رشد منطقه ای ایفا می کنند.

 ابتکارات جدید همکاری منطقه ای  و همچنین کنترل موثر همه گیری و احیای اقتصادی در برخی از اقتصادهای آسیایی نقشی اساسی در افزایش رشد منطقه ای ایفا می کنند

بر اساس این گزارش، در منطقه آسیا، چین به عنوان یکی از مناطق با رشد سریع شناخته می شود، زیرا ۹۸ درصد از کار آفرینان تا کنون اظهار داشته اند که در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی به بهبود اقتصادی چین خوش بین هستند.

 این گزارش همچنین عملکرد توسعه چندین کشور نمونه آسیایی مانند چین، هند، اندونزی، ژاپن و قزاقستان را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد و نشان می دهد که حل مشکلات مرتبط با بهداشت و سلامت در شرایط کنونی این پاندمی اولویت اصلی ارتقا و توسعه اقتصاد پایدار است.

کلید «ادغام» در بهبود اقتصادی پایدار آسیا| «یک کمربند_یک جاده»؛ بهترین تعبیر از فرصتهای پیش روی چین
ارائه بروشورهای مرتبط با کنفرانس سالانه مجمع آسیایی بوائو به شرکت کنندگان در مرکز برگزاری این رویداد بزرگ در استان هاینان 

یانگ یینگ ، معاون مؤسسه دیلویت Deloitte (ارائه‌ دهنده خدمات حرفه‌ ای در جهان) نیز گفت: به طور خاص، صاحبان مشاغل اعتقاد دارند که گسترش و ارتقاء بازار مصرف و همچنین نوآوری در فناوری و تکنولوژی به طور عمده موجب رشد پایدار چین می شود که به تقویت کل اقتصاد منطقه منجر شده و به توسعه اقتصادی جهانی کمک می کند. 

وی گفت: بهبودی مداوم اقتصادی چین همچنین باعث توسعه اقتصادی کشورها و مناطق درگیر در طرح «یک کمربند، یک جاده » BRI خواهد شد.

تحقیقات همچنین نشان داده که طرح BRI در سال گذشته انعطاف پذیری و نشاط زیادی نشان داده، پروژه ها همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهند، همکاری ها ثمر زیادی می دهند و تجارت و سرمایه گذاری ادامه دارد.

در هفت سال گذشته سرمایه گذاری مستقیم غیر مالی چین در کشورهای مسیر طرح «یک کمربند، یک جاده » بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار گزارش شده  و بیش از ۲۰۰ هزار موقعیت شغلی برای کشورهای شرکت کننده فراهم کرده است.

این طرح همچنین موجب شده تا ۷.۶ میلیون نفر از فقر بی رویه و ۳۲ میلیون نفر از فقر متوسط‌ رهایی یابند. بر اساس این گزارش، «یک کمربند، یک جاده » یکی از بهترین تعابیر از فرصت های چین است.

آلن گابور، رئیس شرکت «مرک» در شانگهای چین (یک شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی و دارویی در کشور آلمان) که به این مجمع پیوسته است، با نگاهی خوش بینانه نسبت به توسعه آینده چین اظهار داشت که کنگره آلمان شاهد افزایش فرصت های رشد در چین به سمت یک کشور با فناوری پیشرفته و مبتنی بر نوآوری است.

گابور همچنین افزود: با تشدید تلاش های دولت چین برای هدایت دیجیتال سازی در طول چهاردهمین برنامه پنج ساله این کشور (۲۵-۲۰۲۱)، زمان مناسب برای سرمایه گذاری بیشتر در بازار گسترده داخلی چین وجود دارد.

اقتصاد چین انعطاف پذیری زیادی نشان می دهد و انگیزه شدیدی را به بهبود اقتصاد جهانی تزریق می کند

وی تصریح کرد: ما در بسیاری از بخش ها از جمله رایانش ابری، کلان داده، اینترنت اشیا ، اینترنت صنعتی، بلاکچین و هوش مصنوعی فرصت های خوبی را شاهد هستیم. اقتصاد چین انعطاف پذیری زیادی نشان می دهد و انگیزه شدیدی را به بهبود اقتصاد جهانی تزریق می کند. 

کد خبر: ۸۴٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha