۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
اتصال مراکز دولتی به نسخه الکترونیک تا پایان اردیبهشت
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات خبر داد

اتصال مراکز دولتی به نسخه الکترونیک تا پایان اردیبهشت

باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: مراکز خصوصی به نسخه الکترونیک متصل شدند و بیمارستان‌ها و دیگر مراکز دولتی هم تا پایان اردیبهشت به نسخه الکترونیک متصل می‌شوند.

به گزارش بازار، رضا باقری اصل درباره آخرین وضع سامانه الکترونیک املاک افزود: یکی از مهمترین سامانه‌هایی که در سال پایانی دولت در حال راه اندازی است سامانه املاک و اسکان است که این سامانه مطابق با قانون اصلاح ماده (۵۴) قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و کارهای عمده و معماری‌هایی روی این سایت صورت گرفت و فراخوان آن هم به مردم داده شد تا اطلاعات شان را در پایگاه املاک کشور قرار دهند و به طور قطع از این طریق خانه‌های خالی شناسایی می‌شوند.

وی گفت: البته مردم برای ورود اطلاعات شان مقداری به زحمت افتادند که با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های ذیربط که اطلاعات شان برای تکمیل سامانه لازم بود تسهیلاتی فراهم شد تا مردم برای مثال بتوانند اطلاعات محل اقامت، کد پستی و نشانی املاکی که سند تک برگ دارند استعلام و اطلاعات شان را دقیق‌تر وارد کنند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: این اقدام دو اثر دارد و آن‌ها که اطلاعات شان تکمیل‌تر باشد فرآیند راحت تری را برای تکمیل اطلاعات دارند و برای سامانه هم مزیتی ایجاد می‌کنند که اطلاعات دقیق‌تر و سالم تری داشته باشند و از این طریق اجرای قانون راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

باقری اصل در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضع سامانه الکترونیک سلامت نیز گفت: اتفاق بزرگی در حوزه نسخه و نسخه پیچی الکترونیک افتاده است و البته حوزه سلامت الکترونیک چندین طرح اساسی دارد که یکی طرح استحقاق سنجی بود که در سال ۹۸ آغاز و سال ۹۹ تکمیل شد و عملاً اکنون دیگر شاهد دفترچه بیمه تکراری نیستیم و هم پوشانی‌ها به نحو خوبی مدیریت شده است و خدمات به صورت متمرکز ارائه می‌شود.

وی درباره طرح نسخه پیچی الکترونیک هم افزود: این طرح که فروردین امسال به بهره برداری رسید دستاوردهای زیادی دارد و هم اکنون اگر به مطب‌ها مراجعه کنید می‌بینید که بخش خصوصی بسیار پیشگام‌تر بوده است و بیمه‌ها نیز تسهیلاتی را برای بخش خصوصی و پزشکان فراهم کردند و تعرفه‌های مصوب شده در دولت هم انگیزه خوبی را برای بخش غیر دولتی و مطب‌های خصوصی فراهم کرده است تا در طرح نسخه و نسخه پیچی الکترونیک مشارکت داشته باشند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: فرآیند از سمت پزشکان به این صورت است که اگر نسخه‌ای را به صورت الکترونیک در سیستم قرار دهند داروخانه‌ها و پاراکلینیک‌ها می‌توانند نسخه پیچی الکترونیکی داشته باشند و هزینه آن‌ها از طریق تعرفه‌های مصوب در همان روز تسویه می‌شود.

باقری اصل افزود: بنابر این از سمت مردم هم انگیزه خوبی ایجاد می‌شود و دیگر لازم به حمل کاغذ نیست.

وی گفت: البته چند مزیت دیگر هم وجود دارد و نسخه‌ای که به صورت الکترونیک پیچیده شده باشد در همه داروخانه‌های کشور که متصل باشند می‌توانند دارو را بگیرند و حتی اگر داروخانه‌ای مثلاً یک مورد از دارو را نداشت می‌تواند آن را از داروخانه‌ای دیگر بگیرد و نیازی به گواهی گرفتن و یا نسخه دیگر نیست.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: از سمت حاکمیت هم این طرح مزیتی برای کنترل منابع کشور ایجاد کرده است و عملاً منابع در حوزه سلامت هزینه می‌شود و با تکمیل این طرح امکان مدیریت و بهره وری و بهینه سازی وجود دارد.

باقری اصل گفت: مزیت دیگری که برای مردم دارد این است که وقتی نسخه، الکترونیکی می‌شود به فراخور الکترونیک شدن نسخه ها، پرونده الکترونیک سلامت شان نیز تکمیل می‌شود و امکان استفاده از این پرونده می‌تواند دقت نظام سلامت را در مواجهه با بیماری و کنترل آن ارتقاء دهد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که سازمان‌های بیمه گر در بحث نسخه‌های الکترونیک چه همکاری‌هایی داشته اند؟ افزود: سازمان تأمین اجتماعی اقدامات خیلی خوبی را برای مراکز طرف قرارداد خود انجام داده وضریب پوشش را افزایش داده است و این ضریب در بخش خصوصی به بالای ۹۰ درصد رسیده است و بیمه سلامت ایرانیان هم با ضریب پوششی بسیار بالا وارد میدان شده است و البته ما بیمه‌های دیگری هم داریم که حدود ۱۶ صندوق می‌شود، اما ضریب پوششی آن‌ها ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر است که باید به این طرح بپوندند، اما دو مجموعه تأمین اجتماعی و سلامت ایرانیان حدود ۹۰ درصد افراد را می‌توانند تحت پوشش نسخه الکترونیک قرار دهند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: حوزه‌های خصوصی تقریباً تکمیل شده اند، اما حوزه‌های دولتی با تأخیر متصل می‌شوند و هم اکنون مردم به بیمارستان‌ها و مراکز دولتی که مراجعه می‌کنند کماکان با شیوه‌های سنتی روبرو می‌شوند، اما قول داده اند که تا پایان اردیبهشت همه مراکز دولتی را به نسخه الکترونیک متصل کنند و وقتی یکپارچگی ایجاد شود تسهیلات به خوبی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

باقری اصل افزود: البته ما به دنبال حذف دفترچه بیمه نیستیم و هدف ما کم کاربرد شدن آن است و همان اتفاقی که در خصوص دفترچه بانکی رخ داد در این باره هم باید رخ دهد.

وی گفت: اگر کسی نیازمند دفترچه بیمه باشد می‌تواند بگیرد، اما کم کم در چرخه زمانی که خدمات توسعه پیدا می‌کند این دفترچه بیمه مشابه دفترچه حساب بانکی می‌شود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: ما دیگر دفترچه بیمه را نیاز نداریم و کارت هم فقط کارت ملی می‌شود و باز هم مثل کارت حساب بانکی فقط کارت ملی لازم است و جاهایی حتی شماره ملی هم کفایت می‌کند، اما اگر دارویی خاص و نیازمند کنترل و نظارت بیشتر باشد می‌شود روی کارت ملی ایجاد کرد.

باقری اصل گفت: در همه رده‌های خدمات اورژانسی کشور نیازی به دفترچه بیمه نبوده است و از این پس هم نخواهد بود، زیرا خدمات اورژانس کشور نیازمند دریافت کارت ملی و یا هویت شناسی اولیه نیست، زیرا باید این خدمات با سرعت بالا ارائه شود.

کد خبر: ۸۴٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha