۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۹
بسته بندی استاندارد حبوبات راه ورود همدان به بازارهای جهانی
بازار گزارش می‌دهد؛

بسته بندی استاندارد حبوبات راه ورود همدان به بازارهای جهانی

همدان- ورود به عرصه بسته بندی استاندارد حبوبات و خشکبار نه تنها می تواند گامی برای ارتقای کیفیت محصولات باشد بلکه راه ورود به بازارهای جهانی را نیز هموار می کند اما به شرطی که این ایده محقق شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بسته بندی انواع کالا از اهمیت بالایی برخوردار است که به منظور نگهداری و جلوگیری از فساد و راحت تر شدن حمل و نقل کالا انجام می شود؛ درواقع، بسته بندی کالا علاوه بر نگهداری و حفاظت از کالا در برابر عوامل محیطی، به عنوان پلی ارتباطی بین خریدار و محصول مورد نظر مطرح است.

اندیشه و برنامه‌ریزی برای بسته‌بندی‌کردن محصولات کشاورزی موضوعی است که از سوی بسیاری از کشورها و شرکت‌های بزرگ اقدامی استراتژیک محسوب می‌شود و هر سال میلیاردها دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری و هزینه می‌کنند.

در واقع بسته بندی مواد غذایی عبارت است از هنر و علم آماده سازی مواد غذایی برای انبار کردن و در نهایت فروش آن ها ضمن اینکه بسته بندی باید تا حد امکان ساده و ارزان باشد و اهداف اولیه بسته بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت را دارا باشد.

بسته بندی مواد غذایی باید مطابق با نیاز مصرف کننده و بازار پسند باشد تا نه تنها در مسیر فروش داخلی بلکه در بازاریابی های بین المللی و به دست گرفتن بازارهای صادراتی نیز قوی وارد شود

از دیگر مزیت های بسته بندی حبوبات می‌توان به شناخته شدن کیفیت محصول بر اساس برند مورد نظر، نگهداری آسان تر محصول، مشخص بودن تاریخ تولید و مصرف آن، بالا رفتن جذابیت محصول و جلب نظر مشتری و در نتیجه بالاتر رفتن میزان فروش، ماندگاری بیشتر حبوبات، کاهش تلفات هنگام مصرف، ارزش گذاری برای مصرف کننده، انطباق محصول با معیارهای وزین بهداشتی، حفظ حبوبات از آسیب جانوران موذی و مواردی از این دست اشاره کرد.

بسته بندی استاندارد حبوبات راه ورود همدان به بازارهای جهانی

با این تفاسیر این روزها که صحبت از توجه به بسته بندی غلات و محصولات کشاورزی، فرآوری و صنایع تبدیلی است بر آن شدیم تا در این راستا گفتگویی با حسن محمدی؛ مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان ترتیب دهیم تا از وضعیت این واحدها در استان همدان خبردار شده و در ادامه این موضوع پای صحبت های مجید خیشه؛ مدیرعامل «شرکت میلاد نهاوند» نشستیم تا وضعیت این شرکت را که قرار است در قالب بسته بندی محصولات مربوطه وارد کار شود، جویا شویم که در ادامه این نوشتار متن گفتگوهای مذکور را می خوانید:

تعداد واحد بسته بندی حبوبات و خشکبار در استان همدان به ۱۵ مورد می رسد
حسن محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار از فعالیت ۱۰ واحد بسته بندی حبوبات و خشکبار در استان همدان خبر داد و گفت: این واحدها با اشتغال زایی برای ۱۳۷ نفر و با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریالی در شهرستان های ملایر، نهاوند، کبودراهنگ و بهار فعالیت دارند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: برای پنج واحد بسته بندی صرفاً در حوزه حبوبات در استان همدان نیز با ظرفیت تولیدی ۶ هزار تن و باسرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال پروانه کسب صادر شده است.

وی با بیان اینکه این واحدها در سطح شهرستان های همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان راه اندازی می شوند، در خصوص سرمایه گذاری و ورود به این عرصه تشریح کرد: خرید حبوبات و خشکبار باید در یک مقطع زمانی مشخص در سال انجام گیرد تا فرآیند سرمایه در گردش به خوبی و در سطح بالایی صورت پذیرد.

محمدی ادامه داد: به عنوان مثال خرید لوبیا و نخود باید در زمان برداشت محصول باشد تا سرمایه گذار بتواند حجم عمده ای از محصولات را خریداری کند.

تامین مواد اولیه و بازار عرضه از مشکلات عمده واحدهای صنفی بسته بندی حبوبات است

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفتگو تامین مواد اولیه و بازار عرضه را از مشکلات عمده واحدهای صنفی بسته بندی حبوبات برشمرد و یادآوری کرد: هنوز هم برخی مردم به روش و سنت قدیم عادت به خرید فله ای حبوبات و خشکبار دارند و به نوعی، به سمت خرید محصولات بسته بندی شده نمی روند.

بسته بندی استاندارد حبوبات راه ورود همدان به بازارهای جهانی

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه افرادی که در زمینه بسته بندی حبوبات فعالیت می کنند باید از بنیه و توان اقتصادی بالایی برخوردار باشند، یادآوری کرد: توان مالی بالا به سرمایه گذاران کمک می کند تا در عرصه رقابت با شرکت ها، بسیار توانمندتر کار کنند و توانایی رقابت با برندهای مختلف در بازار را داشته باشند.

محمدی در این راستا به راه اندازی شرکت بسته بندی «میلاد نهاوند» اشاره کرد و افزود: پروانه بهره برداری این شرکت صادر شده و با صدور پروانه بهداشتی توسط سازمان غذا و دارو در هفته های آتی در زمینه بسته بندی حبوبات، خشکبار و انواع قهوه آغاز به کار خواهد کرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: شرکت «میلاد نهاوند» مساحتی در حدود دو هزار و ۹۳ متر مربع و زیربنایی در حدود یک هزار و ۱۱۳ متر دارد و اشتغالزایی ۱۴ نفر به صورت مستقیم را به همراه خواهد داشت.

شرکت «میلاد نهاوند» توانایی بسته بندی  ۵۰۰ تن حبوبات، ۳۰۰ تن خشکبار و ۲۰۰ تن انواع قهوه را دارد

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه این شرکت با سرمایه گذاری ۶ میلیارد تومانی آغاز به کار خواهد کرد، مطرح کرد: شرکت «میلاد نهاوند»  توانایی بسته بندی  ۵۰۰ تن حبوبات، ۳۰۰ تن خشکبار و ۲۰۰ تن انواع قهوه را دارد.

جای خالی فرآوری حبوبات در استان همدان
محمدی با تصریح بر اینکه در استان همدان فرآوری حبوبات انجام نمی گیرد، اظهار کرد: حبوبات،  آنچنان نیازی به فرآوری و پرتو دهی ندارند و صرفاً عملیات بوجاری روی آن ها انجام می گیرد، حبوبات به لحاظ اینکه در دمای بالا پخته می شوند، طبیعتاً حرارت بالا کمک می کند تا میکروب زدایی شوند، اما در خصوص انواع ادویه که به صورت خام استفاده می شود، لازم است تا عملیات پرتو دهی و فرآوری انجام پذیرد.

بسته بندی استاندارد حبوبات راه ورود همدان به بازارهای جهانی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفتگو یادآور شد: تمام ادویه جات جهت فرآوری به سازمان انرژی اتمی تهران یا یزد فرستاده می شوند؛ چراکه این شهرستان ها دارای بخشی هستند که مواد غذایی را استریلو در معرض اشعه قرار می دهند.  

محمدی از فعالیت شرکت آنادانا در شهرستان تویسرکان نیز سخن گفت و افزود: این شرکت از جمله شرکت های فعال در استان همدان است که در زمینه بسته بندی قهوه فعالیت دارد و یک بسته کامل از انواع قهوه را در مغازه های خیابان بوعلی به عنوان نماد عرضه می کند

وی بیان کرد: دو سال پیش،  سرمایه گذاری از اهالی تهران زمینی را در شهرستان اسدآباد جهت راه اندازی شرکت فرآوری و بسته بندی منحصرً در زمینه انواع قهوه خریداری کرد و حتی عملیات کلنگ زنی نیز انجام گرفت تا انواع قهوه خام را وارد کشور کرده و در زمینه فرآوری و بسته بندی آن ها وارد عمل شود.

در صورتی که این شرکت راه اندازی شود، در آن صرفاً انواع قهوه خام فرآوری و بسته بندی می شود و علاوه بر مصرف داخلی به ۱۲ کشور نیز صادر می گردد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در پایان سخنان خود عنوان کرد: در صورتی که این شرکت راه اندازی شود، در آن صرفاً انواع قهوه خام فرآوری و بسته بندی می شود و علاوه بر مصرف داخلی به ۱۲ کشور نیز صادر می گردد، به همین منظور در حال پیگیری موضوع هستیم تا صاحب آن برگردد و اقدامات لازم جهت راه اندازی این شرکت به انجام برسد.

بسته بندی استاندارد حبوبات راه ورود همدان به بازارهای جهانی

در ادامه، مجید خیشه؛ جوان تولیدکننده نهاوندی است که در گفتگو با خبرنگار بازار از راه اندازی شرکت بسته بندی انواع قهوه، حبوبات و خشکبار در شهرستان نهاوند خبر داد و گفت:  شرکت «میلاد نهاوند» در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت «میلاد نهاوند» با بیان اینکه این شرکت با هزینه شخصی بالغ بر ۶ میلیارد تومان وارد عرصه تولید شده است، عنوان کرد: شرکت مربوطه با اشتغالزایی ۱۴ نفر به طور مستقیم و تعداد بی شماری به صورت غیرمستقیم، در نیمه نخست سال جاری به بهره برداری و تولید خواهد رسید.

وی با تصریح بر اینکه تمام دستگاه ها برای تولید، خریداری شده است، گفت: منتظر صدور پروانه بهداشت هستیم تا  بتوانیم یک ماه پس از سال جدید این شرکت را راه اندازی کنیم.

مسئولین فقط بر سر تولید می زنند
خیشه با بیان اینکه مسئولین فقط بر سر تولید می زنند، مطرح کرد: گواه این موضوع این است که بالغ بر دو میلیارد تومان قرار است که بانک بابت خرید دستگاه ها به صورت وام بپردازد اما کارشناس بانک با مراجعه به شرکت برای تایید این موضوع اذعان داشت که شما به صورت نمادین و تنها به منظور استفاده از تسهیلات بانکی، دستگاه ها را وارد شرکت کرده اید!

مدیرعامل شرکت «میلاد نهاوند» ادامه داد: این درحالی است که برای رسیدن به این دو میلیارد تومان نه تنها باید بالغ بر ۵۰ میلیون تومان بابت بیمه دستگاه ها پرداخت کنم بلکه باید حدود ۵۰ میلیون تومان نیز صرف دفترخانه، بابت رهن ملک می کردم؛از سویی، برای یک واحد تولیدی دو میلیارد تومان مبلغ قابل توجهی نیست اما در نهایت، کارشناس بانک باز هم تاکید کرد که چون دستگاه ها شروع به فعالیت نکرده اند، نمی توانیم وامی را به این واحد اختصاص دهیم.

وی با تصریح بر اینکه برای فعالیت و راه اندازی نیاز به پروانه بهداشتی است، گفت: با این وضعیت، نتوانستیم از این وام و تسهیلات استفاده ای کنیم.

بسته بندی استاندارد حبوبات راه ورود همدان به بازارهای جهانی

مدیرعامل «شرکت میلاد نهاوند» در ادامه صحبت های خود، با تصریح بر اینکه متأسفانه مسئولین، سواد لازم در زمینه های مختلف را ندارند، اظهار کرد: مسئول و کارشناس بانک حتی نمی داند تا پروانه بهداشتی صادر نشود، اجازه هیچ گونه تولید و راه اندازی دستگاه ها را نداریم و از سویی، نیاز به این تسهیلات داریم تا بتوانیم واحد را به نحو مناسبی در مسیر تولید وارد کنیم.

خیشه در ادامه گفتگو با ابراز اینکه شرکتی که در حال حاضر به عنوان شرکت «میلاد نهاوند» قرار است مشغول به کار شود، ساختمانش در سال ۱۳۶۹ ساخته شده است، اضافه کرد: این ساختمان به صورت متروکه بود و حتی آقای محمدی؛ مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان که در جریان کار هستند پس از بازدید از این محل، خیلی تعجب کردند و گفتند که «این محل به صورت متروکه بوده، شما چقدر هزینه کرده اید تا این گونه نونوار شود!؟»

وی در خصوص این هزینه کردها نیز تشریح کرد: به راستی باید گفت که با صرف هزینه ای گزاف توانستیم این شرکت را بازسازی کنیم و تنها بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان، صرف برق کشی این مکان شده است.

در حالی که یک فرآیند صدور پروانه بهره برداری نباید بیش از دو روز طول بکشد، شاهدیم که این فرآیند چندین هفته به طول می انجامد

مدیرعامل شرکت «میلاد نهاوند» در بخش پایانی این گفتگو با بیان اینکه در رابطه با سهولت در انجام کارهای اداری نیز مسئولین پیگیری و همراهی نمی کنند، یادآوری کرد: در حالی که یک فرآیند صدور پروانه بهره برداری نباید بیش از دو روز طول بکشد، شاهدیم که این فرآیند چندین هفته به طول می انجامد و باید دوندگی های زیادی از این سازمان و آن اداره به دیگر سازمان ها و اداره ها داشته باشیم و با وجود مشغله های بسیار باید مداوم در رفت و آمد، کاغذبازی و بروکراسی های سخت اداری درگیر باشیم.

بسته بندی استاندارد حبوبات راه ورود همدان به بازارهای جهانی

بسته بندی انواع کالا از اهمیت بالایی برخوردار است که به منظور نگهداری و جلوگیری از فساد و راحت تر شدن حمل و نقل کالا انجام می شود؛ درواقع بسته بندی کالا علاوه بر نگهداری و حفاظت از کالا در برابر عوامل محیطی، به عنوان پلی ارتباطی بین خریدار و محصول مورد نظر است و همانا، بسته بندی محصول نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری مشتریان در زمان خرید دارد و وسیله ای برای شناخت محصول به مشتری است، به علاوه چگونگی بسته بندی کالا، در میزان موفقیت یک کشور در امر صادرات یک محصول نقش بسزایی دارد.

استان همدان نیز برنامه هایی در جهت افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات اساسی مانند گندم، سیب زمینی، حبوبات و دانه های روغنی را در دستور کار دارد که با این روال، می تواند قدم ها را در مسیر توسعه و تکمیل زنجیره تولید صنایع غذایی و تبدیلی و تکمیلی در استان بردارد؛ یکی از زمینه هایی که جای بسیار برای کار دارد، بسته بندی خشکبار و حبوبات است.

به راستی، ورود به عرصه بسته بندی استاندارد حبوبات و خشکبار نه تنها می تواند گامی برای ارتقای کیفیت محصول باشد بلکه می تواند راه ورودی به بازارهای جهانی نیز شود، اما این امر در صورتی محقق می شود که شاهد حمایت های مسئولین مربوطه از ایده های جدید و محصولات با کیفیت و دارای نشان استاندارد و دارای مجوز از سازمان غذا و دارو در این عرصه باشیم.

کد خبر: ۸۴٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha