۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
کاهش ۵۰ درصدی بارش در اردبیل/ کشاورزان آب مصرفی را مدیریت کنند
مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل:

کاهش ۵۰ درصدی بارش در اردبیل/ کشاورزان آب مصرفی را مدیریت کنند

اردبیل- جنگی مرنی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به پنج ماه باقیمانده از سال زراعی جاری و کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها گفت: کشاورزان باید آب مورد نیاز را مدیریت کنند.

عباس جنگی مرنی در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با توجه به افزایش مصرف آب در بخش شرب، ما مجبور به کاهش توزیع آب کشاورزی در ماه‌های آینده خواهیم بود که در این زمینه شایسته است زارعین و باغداران محصولات خود را در بخش آب درست مدیریت کرده و تولید بهینه را مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه در فصل گرما تلاش خواهیم کرد تا بحران آب در شهرهای مختلف استان و روستاها اتفاق نیفتد، تصریح کرد: با هماهنگی آب و فاضلاب استان سعی خواهیم کرد تا مصرف آب شرب را به نحوی مدیریت کنیم تا بخشی از منابع آب تولید شده صرف بخش کشاورزی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به وضعیت آب شرب شهر اردبیل اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نیمی از مصرف آب شرب اردبیل از سد یامچی تأمین می‌شود، ذخیره آب این سد در سالجاری با کاهش روبه‌رو بوده و از همین رو دغدغه و نگرانی مصرف آب در فصل تابستان را داریم.

جنگی مرنی افزود: میزان کاهش تولید آب در سد یامچی ۵ میلیون متر مکعب نسبت به سال گذشته بوده و در سالجاری این رقم به ۳۴ میلیون متر مکعب رسیده که ضرورت دارد شهروندان در روزهای آتی با توجه به گرم شدن هوا مدیریت و بهینه مصرف کردن را مد نظر قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: برای مدیریت مصرف آب همانند سال گذشته نیاز به ۵ میلیون متر مکعب آب داریم که ضرورت دارد با صرفه‌جویی و مصرف بهینه در تأمین این منابع آب شهروندان کمک کار ما باشند.

جنگی مرنی اضافه کرد: در سالجاری به نسبت سال‌های قبل میزان مصرف آب نیز از ۲۱ میلیون متر مکعب به ۲۳ میلیون متر مکعب رسیده است که قطعا در فصل تابستان این میزان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

وی به کاهش بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته و یک ماهه فروردین امسال اشاره کرد و ادامه داد: میزان آب ورودی به سدها ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد به طوریکه در حال حاضر حدود ۳۴ میلیون متر مکعب آب در پشت سد یامچی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به آمار هواشناسی در کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود، ما تصمیم گرفتیم در استان قرارگاه مدیریت منابع آب را فعال کنیم تا در فصل گرما با تدابیر لازم با کمبود و کسری روبه‌رو نشویم.

کد خبر: ۸۴٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha