۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
چرا چین به رشد اقتصادی ۱۸ درصدی رسید؟| نوع حکومت ملاک کارآمدی نیست
استاد دانشگاه آلاباما در گفتگو با بازار:

چرا چین به رشد اقتصادی ۱۸ درصدی رسید؟| نوع حکومت ملاک کارآمدی نیست

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است دلیل اصلی رشد ۱۸ درصدی اقتصاد چین در فصل اول سال میلادی جاری به تصمیمات جامع پکن در خصوص مقابله با کرونا و پیروی مردم مربوط است.

بازار؛ گروه بین الملل: در سالی که اقتصاد دنیا با رکود روبرو بود، رشد اقتصادی چین و گذر از سخت ترین بحران تاریخ در این کشور به موضوع اصلی مورد بحث در رسانه های دنیا تبدیل شد و حال که چند ماه از شروع سال جدید میلادی می گذرد، بازهم خبر ها از عملکرد حیرت آور اقتصاد چین  حکایت دارد.

طبق گزارشهای موجود در فصل اول سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی چین نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۸.۳ درصد رشد کرد. رشدی که نشان از تسریع روند بازسازی اقتصاد چین بعد از تجربه بحران کرونا دارد.

وال استریت ژورنال در این مورد نوشت: «در دو فصل اخر سال قبل هم اقتصاد چین رشد کرده بود و انتظار می رفت در این فصل ما شاهد افزایش سرعت رشد اقتصادی این کشور باشیم . برخی از مراکز مطالعاتی پیش بینی کرده بودند در فصل اول امسال اقتصاد چین با نرخ ۱۹.۲ درصد و در فصل دوم با نرخ بالغ بر ۱۷ درصد رشد کند. با وجود اینکه نرخ رشد محقق شده برای این کشور اندکی کمتر از این برآوردها است ولی همین آمار به خوبی نشان می دهد اقتصاد چین با اقتدار در مسیر رشد حرکت می کند و از این بحران گذر کرده است. در فصل آخر سال قبل نرخ رشد اقتصادی چین برابر با ۶.۵ درصد بود.»

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی دلایل رشد اقتصاد چین در شرایط کرونایی پرداخته است که در ادامه آمده است.

*چین از رکورد جدیدی در رشد اقتصادی خود در سه ماهه اول جاری میلادی خبر داد و رقم این رشد را در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۸.۳ درصد اعلام کرد. دلیل این رشد اقتصادی چیست؟
اخیرا مرکز تحقیقات اقتصادی و بازرگانی که در کشور انگلستان است گزارشی جامع در مورد اقتصاد جهانی در دوران پسا کرونا منتشر کرد. در این گزارش دو دلیل مهم برای رشد سریع اقتصادی چین در دوران سخت کنونی که جهان با آن مواجه است ذکر شده است.  دلیل اول این است که چین توانست زودتر از سایر کشورهای دیگر، مثلا آمریکا و کشورهای اروپائی، اقدامات قاطع و سریع برای کنترل کرونا و جلوگیری از اثرات منفی آن بردارد.  دلیل دوم این است که چین بهتر از کشورهای دیگر توانست تصمیمات جامعی برای جلوگیری از اثرات منفی کرونا در صنایع پیشرفته تولیدی خود بگیرد.

*در شرایطی که رشد اقتصاد جهانی در نتیجه شیوع ویروس کرونا کاهش قابل ملاحظه ای یافته است اما چین توانسته خیلی سریع از این شرایط عبور کند. دلایل این امر چیست؟
چین با قاطعیت تصمیمات گسترده ای برای مقابله با کرونا از همان روزهای اول شیوع این ویروس گرفت و این تصمیمات را سریع در سراسر کشور پیاده کرد. مهم این است که مردم چین از تصمیمات دولت خود پیروی کردند. همکاری گسترده مردم با  تصمیمات مقامهای مسئول دولت چین به این کشور اجازه داد که بتواند سریع از شرایط سختی که کرونا ایجاد کرده بود عبور کند.

*برخی استدلال می کنند یکی از دلایل موفقیت چین در کنترل کرونا سیستم تصمیم گیری متمرکز این کشور است. فرانسیس فوکویاما معتقد است سرعت عمل چین در تجهیز منابع نشان از برتری سیستم اقتدارگرایی دارد اما در حالی که آمریکا در ابتدا کند عمل می‌کند اگر سرعت گیرد حتی از دیگران نیز توانمندی بیشتری خواهد داشت. می‌توان استدلال کرد که چون قدرت در آمریکا به لحاظ دموکراتیک مشروعیت دارد، در بلندمدت نسبت به یک دیکتاتوری و اقتدارگرایی دوام بیشتری خواهد داشت. اما شاهد چنین موضوعی نبوده ایم. یعنی آمریکا با گذشت بیش از یک سال هنوز وضعیت وخیمی دارد. دلیل این امر چیست و چرا پیش بینی افرادی چون فوکویاما در این زمینه درست از آب درنیامده است؟
باید به یاد داشته باشیم که در زمان شیوع اولیه کرونا ترامپ سر کار بود. هم دولت ترامپ و هم بسیاری از طرفداران دولتش در میان مردم عادی آمریکا کرونا را به یک موضوع سیاسی تبدیل کردند و تصمیمات لازم را برای مقابله با این ویروس به موقع اتخاذ نکردند.  آنها حتی از یک موضوع بهداشتی ساده مانند پوشیدن ماسک یک مترسک سیاسی درست کردند.

بنابراین موفقیت چین در کنترل کرونا را نمی توان فقط به نوع حکومت چین مرتبط کرد.  آنچه در آمریکا اتفاق افتاد به بی‌لیاقتی، اوباش گری و ناکارایی ترامپ و طرفدارانش مربوط بود و لذا نمیتوان نتیجه گرفت که نحوه تصمیم گیری یک سیستم اقتدارگرا موثرتر از یک سیستم دموکراتیک برای جلوگیری از بحرانهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

*به نظر شما چه اقتصادهایی در دوره پسا کرونا قادر به احیای سریع اقتصاد خود هستند؟
پیش بینی در مورد کارایی آینده اقتصاد کشورها ساده نیست چون احیای سریع اقتصاد بستگی به تغییر پذیراهای مختلفی دارد. ولی برخی از مدلهای اقتصادی تخمین زده اند که اقتصاد چین بیشترین رشد را در دوره پسا کرونا خواهد داشت.

در سال جاری میلادی، اقتصاد آمریکا رشد نسبتا سریعی خواهد داشت ولی بین سالهای ۲۰۲۴-۲۰۲۲ رشد اقتصاد آمریکا ۱/۹ درصد تخمین زاده شده است و این نرخ بعد از سال ۲۰۲۴ به ۱/۶ درصد کاهش خواهد یافت. 

با مقایسه، اقتصاد چین تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۵/۷ درصد رشد خواهد داشت و این رغم بین سالهای ۲۰۳۰-۲۰۲۶ به ۴/۵ سالانه کاهش خواهد داشت. همچنین تخمین زده شده است که در سال ۲۰۲۸ یعنی پنج سال زودتر از آنچه که قبلا پیش بینی شده بود، چین بزرگترین اقتصاد دنیا خواهد شد. ولی رشد اقتصادی چین شکاف طبقاتی را در این کشور کمتر نخواهد کرد و شهروندان عادی چین درآمد سالیانه کمتری از شهروندان عادی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا خواهند داشت.

کد خبر: ۸۴٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha