۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
فقط تزریق نقدینگی دولتی می‌تواند بازار را بالا بکشد| افت بازار در نتیجه پیشرفت در وین
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

فقط تزریق نقدینگی دولتی می‌تواند بازار را بالا بکشد| افت بازار در نتیجه پیشرفت در وین

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افت شاخص کل در معاملات امروز در نتیجه پیشرفت در مذاکرات وین بود، مطرح کرد: تزریق نقدینگی دولتی و اتفاقات سیاسی مثبت می‌تواند بازار را از این وضعیت خارج کند.

بازار؛ گروه بورس: در ادامه بحران‌های بورس که یکی از آن‌ها نبودن خریدار در بازار سهام است، شاخص کل این بازار باز هم در مسیر نزولی قرار گرفت. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، معامله‌گران که پیش از این در بیش‌واکنش نسبت به هیجانات ایجاد شده در بورس قرار داشتند، حال، با توجه به خبرهایی هم که از بازار سرمایه به گوش می‌رسد و قرار است سران سه قوه کشور در رابطه با این بازار جلسه‌ای برگزار کنند، باز هم جوی منفی به وجود آمده است و سهم‌ها همچنان در صف فروش قفل هستند.

ارزش معاملات بالا در گروه‌های بانک‌ها، فلزات اساسی و شیمایی، همگی به صورت منفی دنبال می‌شدند و اکثر سهم‌ها در این گروه‌ها افت قیمت را تجربه کردند. به این ترتیب، شاخص کل بورس، امروز در ادامه روند کاهشی خود، ۹ هزار و ۲ واحد دیگر سقوط کرد و به یک میلیون و ۲۲۴ هزار و ۷۷۸ واحد رسید. در این میان، بسیاری از کارشناسان هم کاهش شدید نقدشوندگی را علت اصلی افت شاخص می‌دانند که به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، نقدشوندگی بازار سهام با ورود سریع منابع مالی حاصل از انتشار اوراق بهبود خواهد یافت.

امروز علاوه بر نماگر اصلی بورس، شاخص کل هم‌وزن نیز در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد چراکه به جز مقاطع کوتاهی با رشد اندک، با شیبی نسبتا تند در مدار منفی حرکت کرد و تا پایان معاملات، ۹۰۱ واحد ریزش داشت و رقم ۴۳۲ هزار و ۴۵۸ واحد را نشان داد. شاخص فلزات اساسی نیز وضعیت بدی داشت به طوری که نمادهای این گروه اکثرا در فاز منفی معامله می‌شدند و در پایان معاملات با کاهش ۱۳ هزار و ۴۹۰ واحدی، در ارتفاع ۸۸۱ هزار و ۲۳۷ واحد قرار گرفت.

در معاملات روز جاری، نمادهای «ساراب»، «اپال»، «سیتا»، «وبملت»، «بوعلی»، «شستا»، «وپاسار» در گروه نمادهای پرتراکنش معاملات امروز قرار گرفتند و نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «وپارس»، «فارس»، «کچاد» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در روند حرکتی شاخص کل داشتند.

در بین نمادهای فولادی، وضعیت خوبی دیده نمی‌شد زیرا هیچکدام از آن‌ها وضعیت سبز را ندیدند و نمادهای «فخوز»، «فنورد»، «فولاد» و «کاوه» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. نمادهای «کچاد» و «کگل» هم افت قیمت شدیدی در معاملات امروز داشتند. در جدیدترین معاملات فرابورس هم نماد «ذوب» و «ارفع» زیر یک درصد کاهش قیمت را دیدند.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه و رییس هیات مدیره سبدگردان الماس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز و همچنین کاهش شاخص کل بازار گفت: اعلام پیشرفت در مذاکرات وین از سوی طرفین و تقویت جزیی ریال بازار را منفی کرد؛ علاوه بر این، حرف و حدیث‌های ایجاد شده در مورد صحت و سقم کاهش سود بانکی هم اثر تقویتی این خبر را از بین برد و در عمل، هنوز هم بانک‌ها سپرده‌های ۲۰ درصد با شرط ماندگاری کمتر از سه ماه (یعنی برای سپرده کوتاه مدت) ارائه می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در شرایطی که قیمت‌های جهانی مس به ۹ هزار و ۳۰۰ دلار در تن رسیده و نرخ‌های آلومینیوم، روی و سرب به سطوح قبل از دوران شیوع کرونا برگشته و اسلب (شمش فولادی) به نرخ‌های تاریخی ۷۵۰ تا ۸۵۰ دلار به ازای هر تن رسیده و گزارشات عملکرد منتشر شده شرکت‌ها هم خوب هستند، عدم جدیت بانک مرکزی در کاهش سود بانکی البته به دلایلی کارشناسی مثل کنترل تورم و نیز اصرار بانک مرکزی برای ابلاغ نرخ ارزی کمتر از نصف قیمت بازار برای تسعیر دارایی‌های بانک‌ها و فروش بیش از حد اوراق بدهی دولتی از دیگر دلایل بازار منفی هستند.

رییس هیات مدیره سبدگردان الماس با اشاره به اینکه مشکلات و افت بازار دلایلی خارج از اراده مدیران سازمان بورس دارد، افزود: با این حال از افزایش دامنه نوسان به منظور افزایش تحرک بازار و نقدشوندگی استقبال می‌کنم. در کل، شاید هم اقدامات سازمان برای به تاخیر انداختن آب شدن سرمایه مردم (از طریق دامنه نوسان و حجم مبنا یا الزام صندوق‌ها به خرید سهام و افزایش اعتبار و ...) منطقی بوده با این تحلیل که از این ستون به آن ستون فرج است، وگرنه این دستکاری‌ها مشکل بازار را حل نمی‌کند و سرنخ این کلاف سردرگم در بانک مرکزی و ته این کلاف نیز در وین است، به شرط اینکه وزارت صمت هم با کنترل و دستکاری نرخ محصولات لگدی به جنازه بازار نزند.

قلی‌پور درباره اثرگذاری نرخ ارز در روند حرکت معاملات بازار سرمایه اظهار کرد: اگر مذاکرات مثبت و ریال تقویت شود، بازار توان رشد را نخواهد داشت، مگر اینکه بانک مرکزی اقدامی جدی در مورد موارد پیش گفته مثل سود بانکی و نرخ تسعیر و فروش اوراق بدهی دولتی انجام دهد و واقعیت این است که قدرت شورای عالی و هیات مدیره سازمان بورس نسبت به بانک مرکزی بسیار کمتر است، در حالی که عملکرد سیستم بانکی حتی با کمکی که تورم‌های شدید به ساختار مالی بانک‌ها کرد، بسیار فاجعه بار بوده و بهتر این است که به سمت بازار پایگی اقتصاد برویم و بانک پایگی غیرکارا را کنار بگذاریم. این اتفاق با وزن‌دهی بیشتر به بازار سرمایه می‌تواند تسهیل شود و چرخه معیوب تخصیص ناکارای منابع در کشور را پایان دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مقایسه حجم معاملات، خرید حقیقی و حقوقی و نرخ‌های پایانی و آخرین معامله امروز سهام همه نشان از ادامه روند فعلی در بازار فردا دارد، مگر اینکه تزریق نقدینگی دولتی یا اخبار جدید مؤثر بر بازار داشته باشیم.

کد خبر: ۸۴٬۰۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha