۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
پیشتازی چین در اقتصاد بدون کربن| اهمیت همکاری پکن با فرانسه و آلمان
گلوبال تایمز بررسی کرد

پیشتازی چین در اقتصاد بدون کربن| اهمیت همکاری پکن با فرانسه و آلمان

چین قادر است اهداف کاهش انتشار کربن را در حین توسعه در نظر بگیرد و بر این اساس به توسعه پایدار دست یابد.

بازار؛ گروه بین الملل: «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز جمعه یک نشست ویدیویی برگزار کردند. رهبران سه کشور دیدگاههای عمیقی رد و بدل کردند و برای همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی، روابط چین و اروپا، همکاری ضد اپیدمی و مسائل مهم بین المللی و منطقه ای به اجماع رسیدند.

این اجلاس ویدئویی کمتر از یک هفته بعد از اجلاس مجازی رهبران در مورد آب و هوا که توسط ایالات متحده آغاز شده بود، برگزار شد. چین، فرانسه و آلمان فعالترین مروجین توافقنامه آب و هوایی پاریس ۲۰۱۵ هستند. نگرش ایالات متحده آمریکا نسبت به این مسئله بسیار ناپایدار بوده است. دولت اوباما در ترویج توافق تغییر اقلیم شرکت کرد اما دولت ترامپ به طرزی بی ادبانه از آن خارج شد.

به نظر می رسد دولت بایدن نگرش مثبتی به توافقنامه آب و هوایی پاریس دارد. اما طی سالهای گذشته، ایالات متحده آمریکا از تعداد زیادی از تعهدات خود طفره رفته است. برای پیشرفت در کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن، ایالات متحده کمترین سرعت در بین کشورهای پیشرفته را دارد. واشنگتن تاکنون هیچ سیگنالی در مورد تحقق این تعهدات فراموش نشده ارسال نکرده است.

به نظر می رسد دولت بایدن علاقه بیشتری به بازی در نقش اصلی در اقدامات آب و هوایی دارد. اما هرگاه ایالات متحده چرخش قدرتی را تجربه کند، ممکن است دوباره به حرف خود بازگردد. در همین حال، دولت فعلی تأکید بیش از حد بر عملکرد سیاسی و ژئوپلیتیک دارد. جامعه بین المللی مطمئن نیست که آیا واشنگتن می تواند ترویج موثر و مداوم اقدامات اقلیمی را به همراه داشته باشد یا خیر.

اکنون لازم بود که چین، فرانسه و آلمان این اجلاس را بعد از اجلاس رهبران در مورد تغییرات اقلیمی تشکیل دهند. مواضع هماهنگ این سه کشور به جای اینکه توجه مردم را به جهات دیگر معطوف کند، به اجلاس رهبران در مورد آب و هوا و اجرای توافق نامه پاریس متمرکز می کند. توافقنامه پاریس یک برنامه عملیاتی عالی است. اینکه هر کشوری مطابق روح معامله به تعهدات خود عمل کند بسیار مهمتر از هر چیز دیگری است. اجلاس های جهانی جدید در مورد آب و هوا باید در تکمیل و تقویت توافق پاریس نقش داشته باشند.

روابط بین الملل در حال حاضر پیچ و خم دارد و تنش های چین و ایالات متحده آمریکا داغ می شود این در حالی است که اروپا بر خودمختاری استراتژیک تأکید دارد. برخی اختلافات در مورد مسائل حقوق بشر بین چین و کشورهای اروپایی پدید آمده و روابط چین و اروپا اخیراً مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اما باید گفت مهمترین اصول روابط بین الملل امروز برابری، سود متقابل و جستجوی حقیقت است. مسئله آب و هوا مربوط به آینده بشر است. مجموع دست ها قدرت زیادی را ایجاد می کنند. هرکسی که می تواند کارهای بیشتری انجام دهد باید کمک بیشتری کند، در حالی که کسانی که با مشکل روبرو هستند نیز باید نگرش مثبتی داشته باشند.

به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه، چین به تازگی موفق به ساختن یک جامعه نسبتاً مرفه از همه لحاظ شده اما هنوز با تحقق مدرنیزاسیون فاصله دارد. حق اساسی ملت است که دولت به بهبود سطح زندگی مردم از طریق توسعه ادامه دهد. در همین حال چین به طور فعالانه به تعهدات خود عمل می کند. این کشور به طور علنی قول داده است که میزان انتشار گازهای گلخانه ای را قبل از ۲۰۳۰ کاهش دهد و تا سال ۲۰۶۰ به خنثی شدن کربن دست یابد. اکثر کشورهای اروپا و کل جامعه بین المللی از تلاش های چین راضی هستند. ماکرون بارها مواضع چین را تأیید کرده است.

«جان کری» نماینده ایالات متحده آمریکا در زمینه آب و هوا برای گفتگو در مورد تلاش های مشترک برای جلوگیری از انتشار کربن به چین سفر کرده است. اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: چین هنوز در مسیری قرار نگرفته است که به دنیا اجازه دهد هدف توافق پاریس را برآورده کند. اما باید گفت واشنگتن با توجه به عملکرد خود کمترین صلاحیت را برای قضاوت در مورد چین دارد.

چین قادر است اهداف کاهش انتشار کربن را در حین توسعه در نظر بگیرد و حد بالاتری را برای مشارکت کشورهای در حال توسعه در اقدامات جهانی آب و هوا ایجاد کند. کشورهای پیشرفته عمده تجمع دی اکسید کربن را در جو ایجاد کرده اند. کل جمعیت چین بیش از جمعیت کشورهای پیشرفته است، اما انتشار گازهای گلخانه ای پکن قطعاً بسیار کمتر از کل انتشار کشورهای پیشرفته خواهد بود.

چین همچنین تعداد زیادی از فناوری های کاهش انتشار کربن و مقرون به صرفه و کارآمد را توسعه داده و به تدریج در این زمینه پیشتاز شده است. آگاهی و تمایل ملی چینی ها برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و همچنین ذخایر فن آوری  گام های بلندی در این عرصه است. مفهوم خنثی کردن کربن به تدریج در جامعه چین برجسته شده است. همه این عوامل باعث تضمین همکاری چین و اروپا برای تقویت اقدامات آب و هوایی سازمان ملل شده است.
امید است که ایالات متحده آمریکا اقدامات بیشتری در جهت پیشبرد اقدامات جهانی در زمینه آب و هوا انجام دهد و نگرانی کمتری در مورد از بین بردن نقش اصلی خود داشته باشد.

کد خبر: ۸۴٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha