۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کاهش ۳۰ درصدی بارش در اصفهان/ توفان ۲۱۸ میلیارد تومان خسارت زد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کاهش ۳۰ درصدی بارش در اصفهان/ توفان ۲۱۸ میلیارد تومان خسارت زد

اصفهان- شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بارش‌های استان از مهر سال گذشته تاکنون ۳۰ درصد کاهش داشته است.

 منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه افت آب‌های زیرزمینی ناشی از خشکسالی و برداشت از سفره‌های آب زمینی منجر به ایجاد فرونشست در استان اصفهان شده است، اظهار داشت: برای کنترل و پیشگیری از فرونشست در استان برنامه‌ریزی جدی انجام شده است.

پنج هزار و ۶۲۵ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسدود شد
وی با بیان اینکه طی هشت سال گذشته پنج هزار و ۶۲۵ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسدود شده است، ابراز داشت: همچنین ۱۵ هزار و ۳۴۷ چاه اصلاح و تعدیل پروانه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه یک هزار و ۹۹۷ کنتور  حجمی هوشمند الکترومغناطیس بر روی چاه‌ها برای مدیریت مصرف آب نصب شده است، افزود: همچنین بیش از سه هزار و ۱۲۰ دستگاه ادوات غیر مجاز حفاری در استان شناسایی و توقیف شده است.

وی با بیان اینکه با همت شرکت آب منطقه‌ای اصفهان جی پی اس های کشف حفاری را در استان اصفهان راه‌اندازی کرده است، تصریح کرد: ۶۰ تیم در این زمینه فعالیت دارند.

آب‌های زیرزمینی اصفهان ۱.۵ متر کاهش سطح داشت
شیشه فروش با بیان اینکه دشت‌های متاثر از فرونشست زمین در استان اصفهان مشخص شده است، ابراز داشت: برای این امر چاه‌های پیزومتری به منظور سنجش افت آب‌های زیرزمینی حفر شده است که بر اساس نتایج به دست آمده از این سنجش طی سال گذشته ۱.۵ متر افت آب‌های زیرزمینی گزارش شده است.

وی با بیان اینکه فرونشست زمین در استان اصفهان منجر به ایجاد خساراتی به جاده‌ها، مزارع، منازل مسکونی و ... شده است، اضافه کرد: دشت‌های برخوار، مهیار، دامنه، داران، گلپایگان و دشت اصفهان متاثر از فرونشست است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند برنامه‌های خود را مطابق با نرخ فرونشست زمین ازائه دهند، افزود: تاب آوری افزایش سیستم‌ها در برابر فرونشست نیز از این دستگاه‌ها درخواست شده است.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی در اصفهان از اول مهرماه تاکنون به میزان ۳۰ درصد گزارش شده است، ابراز داشت: شرایط کم بارشی و افزایش دما منجر به درگیر بوده ۸۰ درصد از مساحت استان اصفهان با پدیده خشکالی شده است.

آبرسانی سیار به ۲۷۰ روستای اصفهان
شیشه فروش با بیان اینکه ۲۷۰ روستای استان اصفهان به صورت سیار آبرسانی‌ می‌شوند، اضافه کرد: این در حالی است که شاهد افزایش دو درجه‌ای دما در استان نیز هستیم.

وی با بیان اینکه اکثر سامانه‌های جوی در استان اصفهان در سال جاری نیز به دلیل نداشتن رطوبت انرژی خود را به صورت باد تخلیه کردند، ادامه داد: تندبادهایی راداشتیم که منرج به خیزش گرد و غبار و افزایش کانون‌های گرد و خاک در استان شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۱۲ روز هوای سالم را در اصفهان داشتیم،‌ابراز داشت: در کنار این امر وزش تندبادها در استان اصفهان در فروردین امسال ۲۱۸ میلیارد تومان خسارت به استان وارد کرد.

وی گفت: رودخانه زاینده رود ۹ ماه است که آب ندارد و این امر منجر به تشدید کم آبی نیز شده است.

شیشه فروش با بیان اینکه شهرداری‌ها موظف به حذف چمن و جدا کردن آب شرب از آب آبیاری فضای سبز شدند، ادامه داد: در این زمینه آبیاری در شب الزامی شده است و آموزش‌های لازم به کارکنان فضای سبز شهرداری‌ها ارائه شده است.

کد خبر: ۸۴٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha