۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
۵۰ سال در گرداب یارانه و سوبسید| قیمت ۳هزار و ۶۵۰ تومانی برای سنگک منصفانه است!
رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران:

۵۰ سال در گرداب یارانه و سوبسید| قیمت ۳هزار و ۶۵۰ تومانی برای سنگک منصفانه است!

پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران معتقد است: ۵۰ سال است در گرداب یارانه و سوبسید گیر کرده ایم و لذا بهتر است دولت در این زمینه از کشورهای ترکیه و مصر الگو برداری کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: نان به عنوان قوت غالب مردم در حال حاضر با چندین نرخ عرضه می شود که نشات گرفته از مسائل مختلفی همچون میزان آرد سهمیه ای که نانوایی تحویل داده می شود، تغییر نکردن قیمت نان از سال ۹۸ تا به امروز، عدم تطبیق قیمت نان با هزینه های جاری واحدهای نانوایی و غیره نشات می گیرد.

«اصغر پابرجا» رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران در گفتگو با «بازار» در نقد عدم تغییر قیمت نان گفت: آخرین نرخ نامه نانوایان مربوط به اول مهر سال ۱۳۹۸ بوده است و با همین نرخ دو سال را گذرانده ایم در حالی که قیمت همه محصولات بالا رفته است. لذا نانوایان نسبت به اینکه نرخ سال ۹۹ تصویب نشد بسیار گلایه مند هستند.

پابرجا افزود: عدم تصویب نرخ سال ۹۹ در حالی رخ داد که دولت همه هزینه های از جمله مزد کارگر، بیمه، آب، برق و دیگر موارد را خود گران کرده است.

با توجه به اینکه فرایند تبدیل آرد به نان هزینه بر است بنابراین با عدم نرخ گذاری به روز نان، شاهد چند نرخی بودن نان در سطح شهر هستیم

مزد کارگر ۴۰ درصد افزایش داشته اما تعزیرات تاکید دارد نان به قیمت سال ۸۸ باشد
وی ادامه داد: درست است که دولت سهمیه آرد به نانوایان می دهد اما فرایند تبدیل آرد به نان هزینه بر است و این هزینه نیز برابر با قیمت روز است. بنابراین با عدم توجه به نرخ گذاری به روز نان بی نظمی در تولید نان ایجاد می شود یعنی هر ناوایی یک قیمتی می دهد.

پابرجا خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم قیمتی عادلانه برای سال ۹۹ اعلام شود و در خواست افزایش ۷۰ درصدی دادیم و در نهایت روی ۵۰ درصد با دولت توافق کردیم. با این وجود همین حداقل قیمت را هم آقایان قبول نکردند و همین امر به مشکلات ما بیش از گذشته دامن زده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای سال جاری مزد کارگر ۴۰ درصد افزایش داشته است، افزود: با این وجود سازمان تعزیرات تاکید دارد نان را با نرخ سال ۸۸ عرضه کنیم. اما هیچ نانوایی با این نرخ، نان دست مردم نمی دهد و بسته به محل استقرار قیمت ها از دو هزار تومان تا ۳ هزار و ۵۰۰ متغیر است و به عبارتی چند نرخی داریم.

قیمت ۳هزار و ۶۵۰ تومانی برای نان سنگک منصفانه است
رئیس اتحادیه نانوایان سنگک تهران در خصوص قیمت پیشنهادی نان سنگک در سطح شهر تهران خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین آنالیزی که استخراج کردیم اگر بخواهیم منصفانه در نظر بگیریم قیمت هر عدد نان سنگک ۳هزار و ۶۵۰ تومان باید باشد.

وی در خصوص میزان کاهش سهمیه آرد نانوایان نیز اظهار داشت: تا زمانی که سهمیه آرد هر واحد نانوایی ۴۰۰ کیلوگرم بود بسیار راهگشا بود و به نانوا این امکان را می داد که حاشیه سود خود را حفظ کند.

پابرجا افزود: با این وجود در حال حاضر نهایتا ۸ عدد کیسه ۴۰ کیلوگرمی آرد به نانوایان می دهند و مابقی آن را باید از بازار آزاد و با نرخ هر کیسه ۱۸۰ هزار تومان تهیه کند که این باعث می شود آرد گران خریداری کند و به تبع نان را گرانتر دست مردم بدهند؛ همین امر خود سرآغاز آشوب قیمتی است.

 اگر نان تک نرخی شود و برای اقشار ضعیف سهمیه ای در نظر گرفته شود مصرف گندم کاهش می یابد

پیشنهاد ما به دولت این است که از کشورهای موفقی مثل ترکیه و مصر الگوبرداری کند
این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر دولت سالانه ۳۵هزار میلیارد تومان یارانه آرد و نان می دهد و اگر قیمت خرید تضمینی گندم را  هم ۵۵۰۰ تصویب کند مسلما هزینه یارانه اش بیشتر می شود؛ این در حالی است که نه کشاورز راضی است نه نانوا و نه مردم.

پابرجا افزود: پیشنهاد ما این است که دولت از کشورهای موفقی که در این زمینه کار کرده اند مثل ترکیه و مصر و حتی الگوبرداری کند و پیاده کنند. چرا که ۵۰ سال است در گرداب یارانه و سوبسید گیر گرده ایم و هیچ ثمره ای هم برای ما نداشته است.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر بنده اگر نان تک نرخی شود و برای اقشار ضعیف سهیمه ای در نظر گرفته شود مصرف گندم کاهش می یابد و دیگر به خارج از کشور قاچاق نمی شود.

کد خبر: ۸۴٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha